De Amsterdamse startup Pabbl krijgt een investering van een half miljoen euro voor de doorontwikkeling en groeiversnelling van een gelijknamige Android-app. Die app toont advertenties in het vergrendelscherm van mobiele apparaten. Het geld komt van een groep private investeerders.
Pabbl is een in Java gebouwde Android-app die advertenties op het vergrendelscherm van een smartphone of tablet plaatst. Volgens de ontwikkelaars biedt het een een ‘unieke’ mogelijkheid om persoonlijke advertenties te tonen op mobiele apparatuur en geeft de app de mogelijkheid om acties te verbinden aan het gebruik van de app. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld punten verdienen als zij hun telefoon ontgrendelen en sparen voor gratis producten.
Volgens Pabbl zijn lockscreen-advertenties een bewezen concept dat in de VS en Azië al ruim twintig miljoen gebruikers heeft. ‘Doordat de gemiddelde smartphone-gebruiker zijn telefoon ruim 150 keer per dag ontgrendelt, is het vergrendelscherm het meest bekeken scherm op de smartphone’, licht mede-oprichter Jeroen Malotaux toe.
De app die volgens de makers inmiddels 25.000 keer gedownload is, is getest onder Nederlandse millennials. Zij zijn volgens de makers verrast door de kwaliteit van de content en het gemak waarmee ze kunnen sparen. Dat is te zien in de gebruikersgroei van dat segment’, aldus Malotaux.
Alleen Android
Doordat de app in strijd is met het beleid van Apple, is de app alleen in te zetten op Android-toestellen. Merken die op dit moment via Pabbl adverteren, zijn CoffeeCompany, Domino’s Pizza, Sneakers.nl, Hema, Brandfield, en Deliveroo. Ook werkt Pabbl samen met goede doelen als Stichting Monkey Business. De app is gratis te downloaden via Google Play.
Mede-oprichter Bas Gerritsen: ‘Wij willen het voor partijen mogelijk maken om zo dicht mogelijk bij de doelgroep te adverteren zonder vervelend te worden. In plaats van nieuwe advertentiekanalen te creëren, houdt Pabbl het dicht bij de kern door het vergrendelscherm te gebruiken en de ervaring aangenaam te houden.’
Pabbl is eind 2016 officieel opgericht. Het bedrijf telt twaalf medewerkers.
Het bestaat al, dus is Pabbl is een geleend idee. Teleurstellend dat mensen het waard vinden om voor een paar centen dit soort instanties van data en afzetkanalen te voorzien. Los van het ‘wij van WC eend’ gejubel, ik ken er genoeg die tegen betaling nieuwsbrieven ontvangen; die lezen ze niet, ze klikken waar nodig (om de credits te ontvangen), maar verder gebeurt er weinig want men wordt imuum voor dit soort visuele ruis.