Met enige regelmaat lees ik berichten over crowd testen. Hoewel ik altijd geïnteresseerd ben in nieuwe, innovatieve manieren van gebruikerstesten, had ik zo mijn bedenkingen.
Met mijn ervaring bij het opzetten van grootschaliger functionele en gebruikerstesten zijn bezwaren eenvoudig te vinden. Of het nu gaat om het gebrek aan gestructureerd testen, de introductie van securityrisico’s of het op straat liggen van het gouden idee van een klant, de lijst lijkt al snel te lang. Crowd testen kon ik snel aan de kant schuiven, dacht ik zo.
Enige tijd geleden woonde ik een presentatie bij over het inzetten van crowd testen door het inzetten van een crowd-testplatform. Het blijkt dat de testers in een community moeten aantonen gestructureerd te kunnen testen. Nadat een tester is toegelaten, wordt ook de kwaliteit van de testuitvoering beoordeeld. Dat is een (mate van) garantie dat de testen gestructureerd worden uitgevoerd.
Door het gebruik van het platform wordt ook voldaan aan het afdekken van securityrisico’s. Het platform zorgt voor toegang door geautoriseerde gebruikers, waarbij het testobject alleen gedurende een vooraf afgesproken periode benaderd kan worden.
Ook kan het platform ingezet worden voor een private crowd, waarmee de klant nog meer zekerheid heeft over wie het testobject kan benaderen. Om verder te voorkomen dat de ideeën van de klant vroegtijdig op straat liggen, tekenen alle professionals een non-disclosure overeenkomst. Daarmee wijkt het inzetten van crowd testers dus niet af van het inhuren van een tester en zal het idee van de klant niet zo maar op straat komen te liggen.
Extra voordelen
Daarnaast zie ik ook nog extra voordelen. Door de opzet van een cloudgebaseerd crowd-testplatform met de daarop gehanteerde standaardaanpak is het mogelijk om zeer snel de gewenste testresultaten met een grote testpopulatie te halen. Ik ben niet in staat om binnen vijf dagen duizend testers te mobiliseren voor een gebruikersacceptatietest.
Ook kan in de wereldwijde community gezocht worden naar testers in zeer specifieke doelgroepen door het gebruik van filters en zoekcriteria. Zo kan bijvoorbeeld worden gezocht onaar testers die een specifieke soort digitale tv hebben waarvoor nieuwe features getest moeten worden. Daarmee hoeft de klant geen grote investering te doen in de infrastructuur. Deze zijn immers al aanwezig bij de tester.
Tevens is het mogelijk een private crowd op te zetten met door de klant aangewezen testers. Deze testers kunnen dan via het platform de testen uitvoeren en daarmee de voordelen van het inzetten van het platform meenemen. Zo kan het platform gebruikt worden voor ontsluiting van een testobject als een website of app en zijn de voortgang van de testen en het vastleggen van bevindingen in de tool ook direct geregeld. Je hebt dus de beschikking over een testmanagementplatform in de cloud.
Met andere woorden: ik heb mijn initiële beeld over crowd testen behoorlijk bij moeten stellen. Als ik nu vragen van een klant krijg, die vragen om snel en gestructureerd een goed beeld te geven van de gebruikersinteractie van een website, app, wearable, IoT-device, router of digitale tv, dan aarzel ik niet om te kijken of er mogelijkheden zijn een crowd-testplatform in te zetten. Uiteraard zal ik daarbij mijn eigen ‘crowd’ scannen om te kijken waar ik extra kennis en ervaring met deze testvorm kan aanboren.