De vraag naar hybride-cloud-oplossingen groeit. Bedrijven gebruiken steeds meer een combinatie van it-infrastructuur op locatie, aangevuld en met cloud en SaaS. Veelal de grootste uitdaging hierbij is het onderling verbinden van deze omgevingen om er één hybride cloud van te maken. Het optimaal inregelen van deze interconnectiviteit bepaalt het succes van dit soort moderne cloud-omgevingen. Hoe doe je dat?
Ondanks de alom aanwezige cloud staat er nog steeds heel veel it op locatie bij bedrijven. Soms zijn dit legacy-oplossingen die niet zomaar naar de cloud zijn te emigreren. Ook wordt het soms als veiliger en betrouwbaarder ervaren om it in eigen beheer te houden. Daarnaast wordt meestal een dynamische mix gebruikt van allerlei clouddiensten, public en private cloud-infrastructuur, en alles wat daar tussen zit. Dit resulteert in een hybride cloud, die door zijn complexiteit nieuwe uitdagingen met zich meebrengt op gebieden als veiligheid en beschikbaarheid. Organisaties eisen daarom strenge garanties op de dienstverlening van derden. Maar hoe voorkom je dat deze partijen naar elkaar gaan wijzen, bijvoorbeeld in het geval van een storing? Door de onderlinge verbondenheid van de verschillende it-oplossingen is er immers per definitie sprake van een gedeelde verantwoordelijkheid.
Hybride-clouddiensten
De oplossing voor dit probleem is een volwaardig aanbod van hybride-clouddienstverlening, waarbij cloud- en datacenterservices verenigd worden. Bedrijven hebben behoefte aan een end-to-endserviceaanbod, vanuit één contractrelatie, met wie ze hun volledige hybride it-infrastructuur, inclusief de interconnectiviteit, kunnen realiseren. De crux echter is dat de een hybride-clouddienstverlener garanties kan geven op de volledige dienstverlening, waardoor de klant niet meer door verschillende leveranciers van het kastje naar de muur is te sturen.
Dit is niet het enige voordeel van deze nieuwe dienstverlening. Organisaties die hun it-infrastructuur naar een hybride cloud willen migreren, lopen hierbij vaak tegen allerlei technische uitdagingen aan. Denk aan slechte koppelingen en api’s, incompatibele versies van software of besturingssystemen, of ontbrekende technische kennis. Hierbij kunnen verschillende it-dienstverleners en hun datacenterpartners natuurlijk ondersteuning bieden. Maar dan ben je als klant weer afhankelijk van meerdere partijen. Een hybride-clouddienstverlener zou een klant door zijn brede specialisatie veel effectiever kunnen adviseren op deze technisch diverse gebieden.
Oplossingen versus diensten
Ondanks de mooie beloftes van it-dienstverleners wordt bij het koppelen van clouds en on premises –it lang niet altijd de optimale oplossing gerealiseerd. Veel cloudleveranciers bieden wel de oplossingen aan, maar bijvoorbeeld niet de implementatiediensten. Hierdoor worden op de achtergrond vaak andere partijen betrokken bij dit soort projecten. Het regelen van de interconnectiviteit is daardoor geen standaardproces, en wordt deels als maatwerk gerealiseerd. Elke leverancier draagt vervolgens de verantwoordelijkheid voor zijn deel van de infrastructuur, maar overziet niet het hele plaatje. Het is daardoor niet verwonderlijk dat veel bedrijven huiverig zijn om hun bestaande, werkende infrastructuur naar de cloud te verhuizen.
Dit is precies het gat waar cloudproviders in moeten springen. Ze moeten zich gaan richten op het volledig faciliteren van hybride-cloud-omgevingen voor klanten, inclusief de koppelingen, het beheer, de interconnectiviteit en security. Of het nu combinatie is van on premises en AWS, of Azure en een Salesforce-omgeving, de klant zou die als geheel aan zijn clouddienstverlener moeten kunnen overdragen.
Net als een it-dienstverlener van vroeger de volledige on premises-it, van de internetverbinding en de pc’s tot de servers en firewall onder zijn hoede had, zo zouden de clouddienstverleners van nu ook de gehele infrastructuur voor hun klanten kunnen beheren. Natuurlijk vereist dit een brede expertise van de clouddienstverlener, maar op de lange termijn sluit dit beter aan op wat klanten willen. Organisaties van nu willen voor hun bedrijfskritische it niet meer afhankelijk zijn van een complex ecosysteem van leveranciers met hun onderling verbonden it-oplossingen. Zij hebben behoefte aan een hybride-cloudprovider die met een transparant en compleet dienstenaanbod al hun cloud-ambities waarmaakt.
“brede specialisaties”. T-profiles zijn voor watjes 🙂
geen complex ecosysteem, wel hybride cloud 🙂
Er wordt wat afbeloofd in ict-land.
Je moet ook wat he.
Ik weet er nog eentje : Automatisering wordt steeds gecompliceerder, dus oplossingen moeten simpeler.
Flapte eruit voor ik er erg in had.
Hoe doe je dat ? De ICT uit elkaar laten trekken over verschillende locaties en dan de hele beheerzooi uitbesteden aan 1 partij. Samen springen in het hybride gat. Hand in hand. Ogen dicht, dat maakt het makkelijker.
Dus eigenlijk verschuiven we het probleem naar de cloud en dan hopen we maar dat wolkewietje wel weet hoe je alles aan elkaar moet knopen
Hybride cloud gaat alleen om de infrastructuur, in het beste geval dus niet meer dan IaaS met een ZEER DUIDELIjKE scheidslijn in beheerverantwoordelijkheden. Het is dus maar een klein deel van de stack als we kijken naar de managed SaaS concepten welke vaak om een gespecialiseerde dienst gaat.
Zeker kan een cloud provider ook de on-premise appliances beheren hoewel organisaties terughoudend zijn betreffende in-bound communicatie. De out-band van een ‘Call Home’ optie is niet het probleem maar nieuw aangenomen aftapwet zal zeker niet bij helpen bij toestemming voor in-bound van nieuwe backdoors omdat bedrijven ‘vrijwillig’ als informant ingezet kunnen worden door opsporingsdiensten en er eerder nogal wat ophef was overbekend geworden backdoors. Er zijn dus nog een heleboel non-technische redenen waarom IT toch on-premise blijft, steeds meer organisaties verhuizen ook weer terug uit de cloud omdat het economisch niet rendabel is.
De natte droom van boekhouders die de investering vooraf anders willen verantwoorden vergeten dat de ROI op gestald kapitaal op dit moment veel lager is waardoor het rendement van innovatie in de ICT infrastructuur dus rendabeler is. ROI van de cloud ligt namelijk rond de 32 maanden terwijl de lifecylce van bedrijfskritische services 10+ jaar is waardoor het economische goedkoper is om deze op eigen middelen te draaien. En conjuctuur gevoelige arbeid gaat vooral om kennis, beheerders die niet kunnen scripten zijn voltooid verleden tijd.
Kijkend naar uurtarieven van cloud providers dan kan dit alleen maar als deze arbeid uitbesteed is aan lage lonen landen, benieuwd of deze dienstverleners in dat geval een VoG kunnen overleggen van het personeel. Alle certificaten voor de infrastructuur zijn namelijk nietszeggend als 99% van de datalekken door laag 8 van het OSI model veroorzaakt worden.
Intrigerende titel: “Geheim van moderne cloud is interconnectiviteit.” Dit had in mijn ogen net zo goed “Uitdaging (a.k.a. Probleem) van de moderne cloud is interconnectiviteit” kunnen zijn.
Ondanks dat ik nog een beetje zoekend ben naar de clou van dit verhaal onderschrijf ik het punt dat er een steeds bredere expertise nodig is voor de volle 100%. Het ‘maken’ van een infrastructuur, een applicatie of een koppeling is geen uitdaging meer (grotendeels al geautomatiseerd), maar het bewaken van een architectuur of het troubleshooten van problemen kan behoorlijk complex zijn in een moderne cloud omgeving.
Daar waar DINO wat lacherig doet over de “brede specialisatie” denk ik dat hier wel een oplossing zit: Cloudleveraciers die in de volle breedte gespecialiseerd zijn, zouden wellicht een uitkomst bieden. Maar is dit realistisch?
Volgens mij is het toverwoord ook hier weer: Communicatie. Iedereen kan op zijn klompen aanvoelen dat de kwaliteit van Cloud-dienstverlening omhoog gaat als er helderder gecommuniceerd wordt. Zowel tussen leveranciers in de keten als tussen de professionals binnen deze organisaties. Wat dat betreft is het een gemiste kans dat de rol van communicatiespecialist in onze ICT brance nog onderbelicht is.
Ik gok niet dat de cloudleveranciers de hybride cloud optimaal gaan ondersteunen. Juist de reden dat de scheidslijnen precies samenvallen met de eco systemen van vele commerciele partijen. Het gaat deze partijen echt maar om een ding.