Nederland krijgt géén nieuwe bevolkingsadministratie. Na zeven jaren en drie mislukte pogingen om een systeem te bouwen, deelt demissionair minister Plasterk de Kamer mee dat Operatie BRP wordt ‘getemporiseerd’. Plasterk baseert zijn besluit op een vernietigend advies van het Bureau Ict Toetsing (BIT). Maar in haar enthousiasme bevestigt het BIT ook dat de Kamer vier jaar lang door de minister is misleid en dat adviesbureau Gartner veel heeft uit te leggen.
Kent u die scene uit de film ‘A Few Good Men’ waarin advocaat Tom Cruise topmilitair Jack Nicholson zo op de huid zit dat deze over de rooie gaat en bekent een misdrijf te hebben gepleegd? ‘Did you order a code red?’ Welnu, zo voelde ik mij toen ik de brief (plus bijlage met BIT-advies) las die minister Plasterk op 27 juni de Kamer toezond.
Want wat de Kamer nu te horen krijgt, is ongelooflijk. Minister Plasterk meldt na vier jaar mooi weer spelen dat de bouw van de Basisregistratie Personen (BRP) totaal is mislukt en er ondertussen 105 miljoen euro is stukgeslagen. Daar blijft het niet bij. Werkend krijgen van de software die een paar maanden terug nog bijna gereed was, gaat nu opeens vijftig miljoen euro vergen, stukken meer nog dan de complete bouwbegroting uit 2010. En mocht de volgende minister zo dwaas zijn om door te gaan met de BRP: de implementatie van de BRP is nu herbegroot op 134 miljoen euro. Die hele BRP gaat Nederland meer dan een kwart miljard euro kosten en dan is het volgens Plasterk/BIT niet eens zeker of de software ooit gaat werken.
Onderzoek van Gartner
Zelfs hier houdt het niet op. Het besluit van Plasterk in 2013 om door te gaan met de BRP was gebaseerd op een onderzoek van Gartner dat beweerde dat 32 procent van de BRP-software gereed was. ‘Niets van waar’, constateert Plasterk nu. ‘Die software kan in de prullenbak.’ Plasterks kritische beslissing om door te gaan met de BRP is dus gebaseerd op een fake-rapport van Gartner.
Het wordt nóg erger. Eind vorig jaar ontdekten wij, Ockham, dat net als eerder in 2013 een herstart is gemaakt met de BRP, maar nu in het geniep. Het werkend krijgen van softwaregeneratoren was mislukt en vervolgens was de gegenereerde software verwijderd en handmatig herschreven. Een ‘skelettransplantatie’ noemden wij dat. ‘Welnee,’ beweerde Plasterk op Kamervragen, ‘die generatoren hadden voor een versnelling in het ontwikkelproces gezorgd en waren nu overbodig geworden.’
Deze bizarre bewering wordt ook door het BIT afgeserveerd: de BRP-generatoren hebben nooit gewerkt, de herschreven software is niet onderhoudbaar en de ontwikkelproductiviteit ligt stukken lager dan bij vergelijkbare ict projecten. Er staat nog net niet dat Plasterk keihard heeft lopen liegen tegen de Kamer.
Zo ongeveer alles dat ik sinds 2013 over dit ontspoorde en op onderdelen frauduleuze overheidsproject heb geschreven, wordt nu bevestigd in ongebruikelijk heldere ambtelijke stukken. Nog nooit heb ik zoiets meegemaakt. Hier wordt niet alleen afgerekend met een ontspoord ict-project maar met de verantwoordelijke minister zelf – en dat in een brief aan de Kamer met de ministers eigen handtekening eronder.
In mootjes
De liquidatie van het BRP-bouwprogramma – want dat is wat er hier gebeurt – is een onderwerp waarover veel te schrijven valt. Dat ga ik echter hier niet doen. Voor wie geïnteresseerd is in de manier waarop de BRP nu in mootjes wordt gehakt door het BIT heb ik een uitgebreide analyse online staan. Warm aanbevolen natuurlijk. En wie de trieste geschiedenis van de BRP wil nalezen, verwijs ik naar de lijst met BRP-publicaties die Computable heeft gemaakt toen het duidelijk werd dat de BRP naar de afgrond ging.
Ik heb de laatste vier jaar meer gedaan dan kritische stukken schrijven over het mGBA/BRP-programma. Ik heb gesproken met Kamerleden en journalisten. Ict-dingen uitgelegd. Rampen voorspeld. Vragen beantwoord. Kamerleden van CDA (Mona Keizer, Mustafa Amhaouch) en VVD (Roald van der Linde, Ingrid de Caluwé) hebben als relatieve ict-leken hun nek uitgestoken voor dit hardcore ict-dossier. Ik heb als lid van de externe klankbordgroep van de Commissie Elias uitgelegd hoe en waarom het BRP-programma was ontspoord en waarom het nooit meer goed kon aflopen. Alles zonder zichtbaar effect. En dan opeens wordt die hele BRP tot de grond toe afgebrand, nota bene door datzelfde ‘onafhankelijke’ BIT dat eerder gepleit had voor meer tijd en geld.
Afrekening
Waarom opeens zo’n afrekening? Een paar verklaringen dringen zich op.
De eerste verklaring is dat de publiciteit over de derde, geheime herbouwronde in 2016 – de ‘skelettransplantatie’ – bij veel betrokkenen de ogen heeft geopend. De ‘motorblokpartijen’ CDA en VVD willen de volgende minister niet opzadelen met dit ondertussen gevaarlijke ict-dossier.
De tweede verklaring is dat minister Plasterk straks weer ambteloos grachtengordelburger wordt en de Kamer die vol zit met newbies na het zomerreces mag gaan praten met zijn opvolger. Daarop is ook ingezet door de vernietigende Kamerbrief kort voor ingang van de zomervakantie naar de Kamer te sturen. Gelukkig blijkt dat een misrekening. CDA en VVD willen een debat met Plasterk voor hij afzwaait. Dat debat is op 5 juli ’s avonds – vandaag dus.
Meer speculatief geef ik als derde verklaring dat minister Plasterk zichzelf misleid voelt door programmamanager Cor Franke, die al een tijdje terug zijn LinkedIn CV BRP-vrij heeft gemaakt. Tijdens het meest recente BRP-overleg maakte de minister voor het eerst ook een aangeslagen indruk: ‘De BRP komt af, maar ik weet niet wanneer.’ Plasterk heeft duidelijk geen zin meer in het verdedigen van dit ict-programma.
Maar dit alles laat nog steeds onverklaard waarom men nu zo ver gaat om de Kamer te vertellen dat er zeventig miljoen is verspild aan een nep-rapport van Gartner, waarom de softwaregeneratoren een totale flop waren en waarom het BRP-systeem, mocht het ooit afkomen, niet te implementeren valt bij de gemeenten. Voor het antwoord daarop moeten we kijken naar de bestuurlijke wereld. Want daar lijkt het oorlog.
Suikeroomproject
De BRP is een systeem voor de gemeenten maar wordt betaald door het ministerie van BZK, oftewel een ‘suikeroomproject’. De gemeenten, vertegenwoordigd door de VNG, hebben dus helemaal geen financieel belang bij het stoppen met de BRP. Misschien is mede daarom het besef nog niet doorgedrongen dat de BRP technisch een fiasco is. Wat we nu zien in het BIT-advies is een poging van de ambtenaren van BZK om voor honderd procent zeker te stellen dat de VNG-lobby richting de Kamer niet leidt tot wéér een nieuwe ronde van BRP-geldsmijterij. Uiteraard is daarbij niet het geld het probleem maar de toenemende politieke risico’s.
Natuurlijk speelt deze strijd zich achter gesloten deuren af. De VNG gaat tactisch akkoord met de ‘bezinningsperiode’ die Plasterk voorstelt. De invloedrijke Vereniging van Burgerzakenambtenaren (NVVB, hoofdsponsor PinkRoccade) is wel eerlijk en vindt dat het programma ‘op volle kracht’ had moeten worden voortgezet. Dat wordt dus een lange lobbyzomer. Het vernietigende BIT-advies moeten we lezen als een vernietigend openingssalvo in een ambtelijke stammenstrijd.
Een heel opvallend front in de stammenstrijd is dat tussen de bouwers van de BRP en de toekomstige beheerder, het RvIG. Het BIT suggereert dat de samenwerking niet bepaald goed loopt. Bijzonder is dat de beheerders volgens het BIT nog niets hebben gedaan om hun eigen systemen BRP-gereed te maken. Is dit een onderdeel van een ambtelijke oorlog of vertikte de beheerclub om geld uit te geven voor een BRP waarvan men wist dat die er niet zou komen? Beide verklaringen zijn intrigerend.
En het BIT? Leent zij zich voor dit soort spelletjes? Absoluut. Het BIT is er niet voor de gemeenten. De eindbaas van het BIT heet Ronald Plasterk. Het BIT doet alles om te overleven. Dat de harde oordelen van het BIT over de BRP overwegend juist zijn, maakt het BIT nog niet betrouwbaar. Ze vallen onder Plasterk en hebben nu twee tegenstrijdige adviezen over de BRP gegeven. Die inconsistentie is een extra reden om er nu met gestrekt been in te gaan.
Faalorganisaties
In veel opzichten is het BRP-fiasco niets anders dan de zoveelste overheidsfaal op ict-gebied en lang niet de grootste. Het UWV, de Sociale Verzekeringsbank, de Belastingdienst, Defensie, V&J – de lijst van één-miljard-faalorganisaties is lang. Wat de BRP anders maakt, is de relatieve zichtbaarheid van de mislukking. Omdat de bevolkingsadministratie de moeder van alle overheidsadministraties is, bestaat er ook meer belangstelling voor dan voor, zeg, een uitkeringssysteem bij de SVB. Ook bijzonder is dat het project zich gemakkelijk laat onderzoeken: in 2013, 2014, 2015 en 2017 heeft de Kamer informatie gekregen waarvan het BIT nu meldt dat die volstrekt onjuist was. Tenzij het programmamanagement zaken heeft verdonkeremaand, beschikken we over zeven jaar versies van software en documentatie. De BRP is daarmee een goudmijn voor (forensisch) onderzoekers met een politicologie- of ict-achtergrond.
Het eerste rokende pistool is de melding aan de Kamer in 2013 dat de BRP voor 32 procent gereed was, waar dat getal ongeveer nul had moeten zijn. Hoe kon het dat Plasterk begin 2013 te horen kreeg dat het budget op was terwijl er nog lang geen systeem was? Heeft onderzoeker Gartner echt naar de code gekeken of klopt het verhaal dat ze slechts de ontwikkelaars hebben geïnterviewd? Zou Gartner zijn misleid door het programmamanagement? Zou ongeacht wat er is gebeurd een schadeclaim bij Gartner ter hoogte van de schade van doorgaan met de BRP, circa zeventig miljoen euro, niet op zijn plaats zijn?
Dan komt in 2014 de commissie-Elias met een rapport ‘Naar Grip op ICT’ waarin Operatie BRP er fors van langs krijgt. BZK en de Kamer doen er niets mee. Wat zegt zoiets over het zelfreinigend vermogen van onze overheid als het om ict gaat? Zou enige introspectie niet op zijn plaats zijn?
In 2015 ontdekken wij, Ockham, dat de opzet van de BRP-code dramatisch is – de generatoraffaire. Plasterk wuift het in de Kamer weg in een een-tweetje met Ton Elias, die van de gelijknamige ict-commissie. Vervolgens legitimeert Elias’ geesteskind het BIT het mislukte project door te adviseren om er nog meer geld en tijd aan te spenderen. Dat advies heeft de belastingbetaler heel veel geld gekost. Hoe hebben de hazen toen gelopen? Was het alleen coalitiebelang of speelde er meer bij de handelwijze van Elias?
Eind 2016 ontdekken wij dat de BRP opnieuw is herstart omdat de generatoren zoals voorspeld niet werken – de skelettransplantatie-affaire. Begin 2017 eist de Kamer dan een planning, waarna het kaartenhuis snel ineen stort. Sinds 2015 toetst KPMG de BRP-software. Het kan niet anders dan dat KPMG geweten heeft dat ze software beoordeelden die nooit zou gaan werken. Anders dan Gartner is KPMG vermoedelijk niet juridisch aan te pakken op wanprestatie, maar dat KPMG is ingehuurd om doormodderen met de BRP te legitimeren, is nu wel duidelijk. De landsadvocaat op Gartner afsturen en KPMG tijdelijk uitsluiten van adviesopdrachten (‘past performance’) zal een heilzame werking hebben op de kwaliteit van de adviezen van dit soort bureaus.
En onder dit alles ligt vermoedelijk het lucratieve (zelf)bedrog van de mensen die het programma leidden: programmamanager Cor Franke en zijn lead architect. De eerste staat bij diverse ministeries op de managementshortlist en dat zal net als elders niet veranderen. En de tweede heeft in ruim zeven jaar tijd meer dan twee miljoen euro in rekening mogen brengen voor zijn prestaties. Hem daarop aanspreken heeft geen zin want van resultaatverplichtingen waarin de aanbesteding in 2010 voorzag, is niets terechtgekomen, ondanks een Kamermotie in 2011. Falen in opdracht van de overheid loont als vanouds.
Laten we kijken wat de huidige Kamer met al deze smoking guns gaat doen. Grijpt de Kamer nu eens echt in, dan zullen individuen en bedrijven rekening gaan houden met een ‘pakkans’. Laat de Kamer het er weer bij dan is de boodschap ook duidelijk: jezelf verrijken door te falen en te misleiden mag.
Wijze mannen
Misschien doet de Kamer wat minister Plasterk weer eens nalaat: de stekker finaal uit de BRP trekken. Misschien mag het project nog een aantal maanden dooretteren, maar dat de BRP in liquidatie is, staat buiten kijf. Plasterk wil ‘wijze mannen’ inschakelen om na te denken hoe verder en de Operatie BRP ondertussen ‘temporiseren’. Het zal allemaal nu of later dit jaar uitlopen op een einde aan het huidige programma en een beetje verstandige minister zal niet snel een herstart maken. Ondanks dat de huidige GBA-systemen verouderd zijn en de markt vergaand is verziekt, is bezinning – maar dan echte – noodzakelijk. Meer dan honderd miljoen euro schade vraagt om een diepgaand onderzoek, misschien wel een parlementaire enquête. Een bevolkingsadministratie die geschikt is voor een steeds mobielere EU-bevolking vraagt om een ander soort systeem dan de bestaande GBA-systemen uit de vorige eeuw. Idem voor de voorziene BRP die alleen technische vernieuwing zou hebben gebracht. En de overheid moet bewust kiezen tussen uitvoering door de markt (zoals nu) of door de overheid zelf (maar dan ook volledig). Als gemeentelijke ict aan de markt wordt overgelaten, dan mag dat niet meer het huidige kostbare en instabiele Pink-Centric-duopolie zijn.
En misschien wel het belangrijkste: als het de volgende keer weer mis gaat, dan moeten de gemeenten het leeuwendeel van de rekening betalen. Dat de Operatie BRP nadat duidelijk was dat het project was ontspoord nog vier jaar lang mocht doorlopen, komt niet alleen door een zwakke minister, een incompetent adviesbureau, een ict-geile programmamanager en een ongeïnteresseerde Kamer, maar eerst en vooral doordat ook na het BRP-fiasco iedereen weer eens schadevrij de dans ontspringt.
Als sinds 2010 ben ik elk jaar in de weer met 2e kamer leden en mensen bij de overheid om ze duidelijk te maken dat ze grote projecten NIET onder controle hebben, terwijl het zo eenvoudig is.
Maak op enig moment een begrijpelijke overzichtsplaat van hetgeen dat je aan het bouwen bent (ZEG MAAR EEN ARCHITECTUUR BLAUWDRUK OP A0 FORMAAT), hoe ver je ook bent in je project.
Dit moet eigenlijk vooraf, maar alleen als we een huis kopen of een vliegtuig laten bouwen (in de VS), schijnen we dit te weten. Bij grote ICT projecten zie ik nooit overzichtsplaten (architectuurblauwdrukken) van het geheel die door belanghebbenden worden begrepen en gebruikt.
Verdeel het geheel op in stukjes (deliverables, met een heel moeilijk woord). En link elk stukje aan een requirement (eis, NL) of bedrijfsdoel(stelling). Lukt dat niet: MAAK DAN DAT STUKJE NIET. Scheelt een hoop geld.
Vaak werkt de overheid zonder duidelijk opdrachtgeverschap en goedgekeurde programma’s van eisen (zie alle referentie architecturen bij de overheid). Is dat ook in jouw project zo: STOP HET PROJECT. Je kunt niet iets fatsoenlijks bouwen zonder dat je goedgekeurde eisen hebt van belanghebbenden die ervoor gaan betalen. Als je deliverables aan het maken bent die je niet kunt linken aan requirements of bedrijfsdoelen, wat ben je dan in ********** aan het doen?
Lever elke maand stukjes op, of laat dat doen. En betaal een leverancier ALLEEN als stukjes zijn opgeleverd.
Plan het maken en opleveren van stukjes. Is er geen planning: STOP HET PROJECT EN MAAK DIE PLANNING.
Duurt het project al langer dan 1,5 jaar: STOP HET PROJECT EN KIJK OPNIEUW NAAR DE BUSINESS CASE.
Snap je al het bovenstaande niet: GA WAT ANDERS DOEN. IETS DAT NIETS MET ICT PROJECTEN TE MAKEN HEEFT!
In 2010….
http://www.xr-magazine.nl/blogs/683/overheid/pleidooi-voor-grondige-architectuurreview-mgba-en-bzs-k
(Ik geef graag de eer van bovenstaande inhoud aan Daan Rijsenbrij en Erik Proper, waarvan ik veel wijsheid heb mogen ontvangen)
De volgende faal dreigt al: het DSO
Graag vanaf nu al onderzoeken en niet via de usual suspects. En ook kijken wat er al beschikbaar is, dat is al verrassend veel nl.
Formidabel artikel, messcherp, zoals we van René mogen verwachten. Helaas ook nog feitelijk behoorlijk onderbouwd. Ben benieuwd naar het vervolg…
Er zijn blijkbaar twee realiteiten. In het Rapport Validatie Batenmodel oBRP 2016 van Capgemini staat de conclusie:
“De aanleiding van dit onderzoek is de vraag of het baten model zoals vastgesteld in de Business Cases van 2008 en 2011 in stand kan blijven. Het antwoord daarop is bevestigend. De baten zoals geïdentificeerd in 2008 / 2011 blijven grotendeels overeind, zowel in kwantitatieve als in kwalitatieve zin. De doelstellingen uit 2009 en de concretisering ervan in producten zijn nog steeds van kracht. Wel is de timing van de baten gewijzigd door uitloop van het programma (2013) en uitbreiding van de werkzaamheden. Dat wil echter niet zeggen dat alle baten later vallen; een eerste deel van de baten is door de invoering van GBA-VFS gerealiseerd, met de invoering van de BRP kunnen de overige baten gerealiseerd worden. Een groot deel van de baten is kwalitatief, zoals gegevenskwaliteit. Deze baat is weliswaar niet gekwantificeerd maar is wel erg belangrijk voor de processen van de organisaties die aansluiten op de BRP. …… Wanneer de bedragen uit de herijking van de Business Case in 2011 vergeleken worden met de bedragen in dit batenonderzoek, is te zien dat de baten ‘op volle volwassenheid’ 13 gelijk zijn. In 2011 bedroegen de baten, net zoals nu wordt begroot, in totaal ongeveer € 40 miljoen per jaar.”
Klinkt goed, nietwaar. Maar we moeten het hebben over kosten in relatie tot de baten. De uitgaven, die moesten alsmaar opnieuw uitgegeven worden, zonder dat de overheid tot de fase van die gewenste baten kon komen. En nu betwijfelt men of de overheid op de huidige weg die fase überhaupt kan bereiken. Operatie BRP, patiënt overleden?
Goed verhaal.
Ha ha ha ha ha hahhhhhaaa.. Daar heb je ze weer. Coruptie op zijn Nederlands. Waneer houden we nu de mensen in deze zaken PERSOONLIJK verantwoordelijk??
Mijn aanbeveling is om ICT-projecten veel meer ’the open souce way’ uit te voeren. Niet alleen door vrije software en opensourcesoftware te gebruiken, maar ook door meer een community te vormen. Binnen zo’n software community moeten transparantie, open uitwisseling van kennis, ideeën en informatie, en een iteratieve agile aanpak voorkomen dat de overheid (en daarmee de Nederlandse burger) bijna honderd miljoen kan uitgegeven om alsnog met lege handen te staan.
Lees meer over ’the open source way’ en het operatie BRP project op mijn blog:
http://janvlug.org/blog/operatie-brp-ging-duidelijk-niet-the-open-source-way/
Tja, een aanname van Gartner… Dan vraag je er ook gewoon om.
Zoals altijd staan de beste stuurlui weer aan wal want hoewel er steekhoudende argumenten in het betoog van Mark Paauwe zitten lees ik ook een verkoopverhaal. Kijkend naar het grote aantal referentie architectuurmodellen van de overheid, die allemaal net als orkanen vrouwennamen hebben, nemen ze veelal het onderhoud (ITIL) en het projectmanagement (PRINCE2) niet op in hun beschouwing wat blijkbaar toch wel een belangrijke reden voor het besluit om te stoppen met BRP was. Kortom, ik sluit me aan bij Cor Franke betreffende de conclusie over de waarde van architectuur als het om de aansturing gaat:
http://noraonline.nl/images/noraonline/0/01/Brief_architectuurboard_NORA_en_bestuurders.pdf
De enige conclusie die ik voor het falen van operatie BRP op dit moment kan trekken is dat het vooral teveel ‘oude jongens, krentenbrood’ is van bestuurders die elkaar onderling de baantjes toespelen welke niet gehinderd hoeven te zijn door kennis maar wel uit dezelfde kerk moeten komen. Opvallend vaak wordt vanuit de publieke sector een informatieplicht verwacht aangaande slecht nieuws vanuit de private sector terwijl vice versa alles in de doofpot gaat wat maar enigszins een negatieve klank heeft omdat bestuurders zichzelf graag als onfeilbaar willen profileren. Vraag of dat maatschappelijk nog houdbaar is wordt steeds prangender als ik overweeg dat de digitale transformatie volledig aan de bestuurskamer voorbij is gegaan met het idee van een passief informatierecht via conservatieve media welke vaak een direct belang heeft in een goede verstandhouding met het bestuur zoals niet alleen Elias liet zien.
Ja Jaap, er zijn altijd twee realiteiten vanuit de visie van uitbesteding zoals ik discussie over de mislukte codetransplantie van Equihold al stelde doordat er sprake is van een dubbele bureaucratie met elk zijn hierarchie en klokkenluiders hierin niet geliefd zijn. Wel een goed punt over gegevenskwaliteit want op dit moment wordt geschat dat 500.000 (3%) van de registraties in de BRP onjuist zijn en ik denk dat hierin dus nog het grote aantal arbeidsmigranten buiten beschouwing is gelaten. Ik leg geen causaal verband tussen de 500.000 onjuiste registraties in de BRP en rellen in Hamburg tegen de globalisering maar stel alleen dat gekleurde berichtgeving van de ’twee kerken’ in Nederland vergeet dat er al langer een middenweg is in de informatievergaring:
http://www.mintzberg.org/sites/default/files/rebalancing_society_pamphlet.pdf
De verwachtingen van een meldplicht over radicalisering binnen een sociale groep is net als de hoop dat bestuurders uit zichzelf hun fouten toegeven, wie zonder zonde is werpe de eerste steen……
@jan vlug … dat open source aanpak haar voordelen kent ben ik met je eens, maar de problematiek zit vermoedelijk veel dieper. Bedrijfscultuur en onderlinge concurrentie (immers, er zijn meerdere partijen bij betrokken) hebben ook zo hun weerslag op dit soort projecten.
Ook in het gewone bedrijfsleven zie je toch vaak “eilandjes” van de diverse teams ontstaan (bijvoorbeeld diverse domeinen of componenten). Ze kunnen allemaal bij elkaars code, maar kijken daar eigenlijk niet of nauwelijks naar, of in het ergste geval wordt het niet gewaardeerd (waar bemoei je je mee … …)