Talloze organisaties, groot en klein, vertrouwen voor hun it op cloudgebaseerde oplossingen. Een mooi voorbeeld daarvan is de manier waarop erp wordt geleverd. Erp vanuit de cloud is inmiddels de norm, ook voor kleinere bedrijven. Dit biedt de ideale basis om via e-commerce te groeien. Maar wat is de impact van de cloud op erp en e-commerce? En wat zit er voor deze technologieën nog in het vat?
Een eerste voordeel van e-commerce via de cloud is dat de totale kosten voor aankoop en levering van een oplossing drastisch zijn verminderd. Bedrijven hoeven niet langer systemen te onderhouden of nieuwe systemen te kopen om hen te helpen geld te besparen.
De cloud biedt daarnaast nieuwe of extra mogelijkheden. Zo kunnen bedrijven makkelijk selfservice-applicaties uitvoeren, ervoor zorgen dat zij altijd beschikken over systemen die up-to-date zijn en hebben ze een manier om hun gegevens gemakkelijk te back-uppen. Kleinere bedrijven profiteren bovendien van de functionaliteiten van enterprise-systemen, zoals Microsoft Azure, tegen veel lagere kosten dan on-premise-oplossingen.
Out-of-the-box-oplossing
Er zijn veel varianten van cloudgebaseerde e-commerce-oplossingen. In de praktijk kom ik zowel bedrijven tegen die gebruikmaken van specifieke maatwerksystemen als organisaties die werken met een standaard out-of-the-box-oplossing. Het voordeel van een e-commerce-aanpak met behulp van een SaaS-model is efficiëntie. Bovendien zorgt een echte cloudservice ervoor dat de software continu wordt bijgewerkt en verbeterd. Klanten krijgen zo constant updates als onderdeel van de service. Dit betekent dat ze niet hoeven te betalen om te upgraden of offline zijn wanneer beveiligingspatches worden geïnstalleerd. Deze ontwikkeling wordt gedreven door de ‘consumerization’ van it en applicaties. We zijn (als consument) zo gewend aan het eenvoudig bijwerken van apps en besturingssystemen, dat we dezelfde ervaring verwachten bij en eisen stellen aan onze zakelijke it-oplossingen.
Security
Natuurlijk zijn er ook zorgen over de cloud. En dat komt eigenlijk altijd terug bij een ding: security. Als het om applicaties en it gaat, zouden ze het liefst een server fysiek dichtbij hebben. Zien we er rook uitkomen, dan kunnen we het direct oplossen. Nu moeten organisaties geloven dat ze de eindcontrole hebben, maar dan op een heel andere manier. Bedrijven profiteren van een security-aanbod op een heel andere schaal. Microsoft Azure of Amazon bieden beveiliging op zeer geavanceerd niveau. Veel meer dan een individueel bedrijf ooit zou kunnen waarborgen.
Microservices
En wat is de volgende stap voor e-commerce in de cloud? De interessante ontwikkeling is die van microservices in de cloud. Het is een manier om bedrijven toegang te verschaffen tot gespecialiseerde apps. Kijk naar een cloud-service als Microsoft Azure, een platform waarop verschillende Microsoft-apps zijn te hosten. Als meer gespecialiseerde apps verhuizen naar de cloud, zoals e-commerceoplossingen, dan zijn deze te integreren.
Voor mijn organisatie, leverancier van e-commerce, is het logisch om microservices binnen de cloud te gebruiken om onze eigen oplossingen te verbeteren in lijn met de behoeften van de klanten, en te zorgen voor meer snelheid en behendigheid. Deze microservices gaan verder dan gewoon ‘moving systems in the cloud’. De waarde zit verscholen in het cloud-eco-systeem dat toegang biedt tot aanvullende systemen, tools en technologieën.
Verschuiving
Erp (enterprise resource planning) is er natuurlijk al een hele tijd, maar dat het nu cloudgebaseerd is, is een verschuiving. Zowel Microsoft als SAP hebben cloudgebaseerde systemen en meer recente erp-oplossingen, zoals Netsuite, zijn native in de cloud gemaakt. Dit betekent een fundamentele verschuiving in de manier waarop erp wordt geleverd. In het verleden was dit heel monolithisch en zeer groot. Een erp bevatte immers alle essentiële businesssystemen in de organisatie. Nu zien we een shift naar meer gespecialiseerde systemen.
Neem bijvoorbeeld een crm (customer relationship management), wat oorspronkelijk een standalone-oplossing was. Daarna werd het verpakt in het erp om optimaal gebruik te maken van de data vanuit dat systeem. En nu is het weer uit het erp gehaald en wordt het crm ingezet voor klantgerichte processen binnen een organisatie. We hebben het bovendien steeds meer over het customer information management-systeem.
Componenten
Er is een verschuiving gaande van grote, allesomvattende oplossingen naar separate systemen die beter passen en waarde toevoegen. Componenten zijn gemakkelijker te integreren, waardoor een organisatie precies die ene geschikte oplossing kan bouwen. Een enkel systeem is sneller en effectiever te updaten of upgraden. Bovendien kun je alleen die componenten gebruiken, die je echt nodig hebt.
Het meest interessante onderdeel van erp in de cloud is wat er gebeurt met app-sourcing: bedrijven vervangen enterprise tooling door apps. Erp wordt nu zelf een applet-platform waar andere componenten (additionele apps) weer bovenop gebouwd worden. Organisaties krijgen nu een platform waarop ze makkelijk kunnen experimenteren. Waar ze eerst de vaardigheden nog misten, kunnen ze het nu met een paar clicks. Het gevolg hiervan is dat we meer uitproberen en concepten (trial and configuration) uit bedrijven zien komen. Ze bouwen het, proberen het een paar dagen uit, en als het werkt bouwen ze weer verder.