In deze tijd van digitale transformatie en disruptie, gaan veel mensen er van uit dat het iets is wat hippe nieuwe digitale bedrijven doen om gevestigde organisaties snel overbodig te laten worden. Of, dat het iets is wat een gevestigd bedrijf als een 'bult' aan het bestaande proces toevoegt, in de vorm van een nieuw digitaal verkoopkanaal.
Veel gevestigde bedrijven kijken nog steeds als de spreekwoordelijke konijntjes in de koplampen wat dat betreft. Sommige huren it’ers in om een project uit te voeren om zo’n nieuw digitaal kanaal mogelijk te maken. En dat is dan digitaliseren. Alleen zij noemen het dan digitale transformatie. Het is eigenlijk niets meer dan digitaal bladgoud.
Er is wel wat meer nodig
Echt digitale transformatie behelst wel wat meer. Wat is nu eigenlijk de echte toegevoegde waarde van je bedrijf? Of wat zou de echte toegevoegde waarde kunnen zijn? Zou je huidige kernpropositie niet een bijproduct van iets veel waardevollers kunnen zijn? Kun je door het vermarkten van verzamelde data, jouw product zo goedkoop maken dat het zichzelf op een andere manier financiert en tegelijkertijd nog meer waarde creëert?
Het draait allemaal om het slim gebruiken van data. En er wordt veel data verzameld in elke organisatie. Door IoT in te zetten wordt er nog véél meer data verzameld. Data die uniek is binnen het bedrijfsproces van je organisatie. Data die gegenereerd wordt door auto’s, smartphones, machines, heftrucks, wearables, schepen, deuren en allerlei specialistische sensoren. Data die je kunt minen om tot de juiste inzichten te komen. Hierbij staan tegenwoordig allerlei mooie standaard bouwblokken in de cloud tot je beschikking, in de vorm van PaaS diensten. Want systems of innovation creëer je met PaaS diensten!
Innovatie is geen project
Het innoveren van een business proces kan natuurlijk in de vorm van een project. Maar wat als dat maar een tijdelijke fix geeft? Innoveren is een continu proces. Iets wat je niet als project kan oppakken eigenlijk. Het is ook niet een team. Of een paar teams. Het is een mindset. Een mindset die je wel met een team of meerdere teams kunt invullen. Maar waarbij eigenlijk het hele bedrijf betrokken moet zijn. Want het is niet alleen een technisch feestje. Het moet multi-disciplinair en liefst ook multi-gender.
Mensen uit je organisatie die vaak met klanten in gesprek zijn, marketing, business development, maar ook de afdeling klantenservice barsten waarschijnlijk allemaal van de goede ideeën. Als je deze mensen in een aantal Scrum-teams laat experimenteren ontstaan er snel goed bruikbare oplossingen. Dat is geen fulltime job (want hé, je hebt ook nog je ‘echte werk’; je moet ook verkopen, klanten tot dienst staan en de bedrijfswaarden uitdragen in de vorm van websites en social media uitingen), maar een rol in één of meerdere teams. Maar als je het goed aanpakt, is er dan wel een marketingteam dat buiten Scrum-teams opereert? Wat doen die daar dan nog??
Elk bedrijf is een software bedrijf
Omdat innovatie tegenwoordig veelal te maken heeft met het digitale deel van het bedrijfsproces, is elk bedrijf eigenlijk een software bedrijf. En net als een software bedrijf ben je continu met nieuwe releases bezig. In dit cloud- en mobiele tijdperk verwacht men dat je eigenlijk dagelijks met nieuwe, onderscheidende functionaliteit komt. Dat betekent dat je als organisatie ook innovatie in je dna moet krijgen en houden.
Hierbij kan een externe partij in eerste instantie helpen, om je organisatie deze change door te laten maken en vervolgens de Agile werkwijze te omarmen. En om ideation te leren en dit om te zetten in echte oplossingen. En in eerste instantie zal je organisatie zeker nog goed begeleid moeten worden. Niet alleen op het technische vlak. Maar op een gegeven moment moet je het wel zelf kunnen.
Wie weet trek je als organisatie dan wel weer echt, jong it-talent aan wat in dienst komt, omdat je weer een sexy bedrijf hebt! Als je dat hebt bereikt, weet je dat je het goed doet. Dan ben je echt digitaal getransformeerd, en heb je tegelijkertijd een disruptie in de it-dienstverlening tot stand gebracht. Ook wij it-dienstverleners zullen continu verder moeten evolueren!
“Zou je huidige kernpropositie niet een bijproduct..”
“vermarkten van verzamelde data”
“marketiers in scrumteams” want “elk bedrijf is een software bedrijf”
Wie weet trek je met die idiootian in je dna wel weer echt, jong it-talent aan wat in dienst komt, omdat je weer een sexy bedrijf hebt. Hotter than my stagiaire.
Dan weet je dat je goed bezig bent 😛
Ik vind het altijd een beetje tragisch. Disruptie op persoonlijkheid. Een ouwe vent die hip probeert. Of Kalend met een staartje. Of een politicus die een h5 mis slaat. Iteratieve botoxbulten op een uitgezakt lichaam. Geen gezicht.