De conversie op eCommerce-websites moet beter. De Amsterdamse startup Crobox biedt daarom een oplossing om de omzet en conversie automatisch te verhogen. Dat gebeurt door een combinatie van consumentenpsychologie met kunstmatige intelligentie. Computable spreekt met co-founder en ceo Rodger Buyvoets.
‘Gemiddeld doet 98 procent van de bezoekers op een eCommerce-platform geen aankoop. Dit betekent dat er enorm veel winst valt te behalen in het beter converteren van eCommerce-websites’, schetst de ceo. Een kans waar de vier co-founders Rodger Buyvoets (ceo), Leonard Wolters (chief data science), Sjoerd Mulder (cto) en Wouter Donkers (chief customer success) op willen inspelen. Reden om (in 2015) Crobox op te richten.
‘Leonard en Sjoerd startte met de ontwikkeling van profiling-technologie. Die technologie richt zich op het verzamelen van websitegedrag. Door deze te combineren met meerdere psychologische overtuigingstechnieken, kwamen we erachter dat het individueel gedreven is hoe je een shopper overtuigt van een aankoop.’
Inmiddels biedt Crobox een oplossing voor het geautomatiseerd optimaliseren van conversie en omzet op een eCommerce-platform. Op basis van consumentenpsychologie en kunstmatige intelligentie herkent de oplossing welke verkoopargumenten het beste werken bij een websitebezoeker.
‘Wij bieden een platform voor eCommerce-organisaties om zogenaamde persuasion (overredings)-experimenten in te richten en persuasion profiling op te bouwen’, legt Buyvoets uit. ‘We leveren zowel performanceverbetering op omzet en conversie, maar kunnen daarnaast ook psychografische inzichten verschaffen over de doelgroep van de klant die ze nog niet weten. Die persuasion profiling moet uiteindelijk over de gehele customer journey (klantreis) worden toegepast. Denk hierbij aan e-mailmarketing en advertenties, twee gebieden waar we willen uitbreiden.’
Concurrentie
De startup heeft weinig directe concurrentie, maar indirect zijn er veel spelers op het gebied van marketingtechnologie (martech). ‘Deze wereld van is enorm competitief en versplinterd, er zijn duizenden spelers. De spelers die in staat zijn uit te groeien naar een platform of ecosysteem, die gaan de strijd winnen.’
De ceo laat weten dat in de Verenigde Staten een grote martech-speler, Persado, een concurrent is. Dichter bij huis, namelijk in het Verenigd Koninkrijk, wordt GetScenario als concurrent betitelt.
Om de concurrentie voor te blijven, moet het Amsterdamse bedrijf flink gaan bloeien. Tot nu toe is het bedrijf gegroeid via directe sales.
‘We hebben een schaalbaar salesproces weten te bouwen. Echter willen we dit verder ontwikkelen door middel van partnerschappen.’ Een bijkomende uitdaging is de uitbreiding van het team. ‘We zijn van een team van vier oprichters gegroeid naar een bedrijf met zestien medewerkers. Zo hebben we ons team versterkt met specialisten op het gebied van user experience (UX), psychologie, data-analyse, verkoop en softwareontwikkeling. Echter is dit nog niet genoeg en moeten we ons team verder uitbreiden met nog meer goede mensen.’
Financiering
Crobox hield in de zomer van 2016 een eerste financieringsronde. Daarmee haalde het 1,2 miljoen euro op. Dit jaar staat weer een ronde op de planning. ‘We kunnen groeien zonder investering, maar met een investering kunnen we sneller groeien en onze impact maximaliseren. Gezien de snelle ontwikkeling van de markt is dat wel prettig.’
Met de nieuwe investering wil de startup in Europa groeien. ‘In twee jaar tijd hebben we wereldwijde merken aan ons klantenbestand toegevoegd. Denk aan Under Armour, Vodafone, Ikea, Darty Group en Weg.de. Dat zijn ook klanten in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Dit jaar willen we verder uitbreiden in deze landen en in 2018 moeten deze posities worden verstevigd. Daarna kijken we verder.’