App-analyticsbedrijf App Annie gaat zijn pijlen richten op Nederland. Het bedrijf, dat zeven jaar bestaat, wil de naamsbekendheid op de Europese markt vergroten, omdat de app-markt op dit continent groter en vooral volwassener dan elders in de wereld is. Dit zegt ceo Bertrand Schmitt in een gesprek met Computable.
Mobiele apparaten zijn booming en het gebruik van apps neemt alleen maar toe, stelt algemeen directeur Bertrand Schmitt van App Annie. Volgens hem liggen er gouden tijden in het verschiet voor bedrijven die apps analyseren en bedrijven inzicht geven in het wereldwijde app-gebruik.
App Annie werd in 2010 opgericht in Beijing door onder andere Bertrand Schmitt, de huidige ceo van het bedrijf. De van origine Fransman verhuisde niet veel later het hoofdkantoor naar San Francisco. Het bedrijf is momenteel uitgegroeid tot een toonaangevende leverancier op het gebied van app analytics-producten en is een industriestandaard voor app-gebruikersgegevens in de Verenigde Staten en Azië. Voornamelijk app-ontwikkelaars, financiële analisten en marketeers gebruiken de inzichten van App Annie om hun applicaties te verbeteren.
In 2014 kocht het bedrijf het Nederlandse app-analyticisbedrijf Distmo op en vestigde een r&d-kantoor in Utrecht. De organisatie heeft vijfhonderd medewerkers die werken op vijftien locaties. Utrecht is daarbij het regionale r&d-center voor Europa.
Booming
De overname van Distmo was de eerste stap om voet aan de grond te krijgen in Nederland. Volgens de ceo is het nu interessant voor het bedrijf om zich te ontwikkelen in Nederland omdat de app-markt hier groeit. Sowieso is het voor het bedrijf een goede tijd.
Schmitt: ’Apps zijn booming. 90 procent van de bevolking heeft een smartphone en/of tablet met uiteraard apps. In Europa zien we in onze analyses dat er per maand gemiddeld 35 apps worden gebruikt per persoon. Daarnaast besteden we ruim twee uur aan meer dan tien apps per dag.’
Apps zijn volgens Schmitt dan ook een belangrijke businesstool, wellicht zelfs de belangrijkste als we kijken naar de toekomstcijfers die gebaseerd zijn op cijfers van de App Annie analyses waarin mobiele gebruikers groeien van 4,2 miljard gebruikers in 2017 naar 6,3 miljard gebruikers in 2021. Ook de tijd die we besteden in applicaties wordt meer, van 2,1 uur in 2017 naar 3,5 uur in 2021. Daarnaast zullen consumenten meer geld uitgeven aan applicaties, met name op het gebied van gaming, dating en media en entertainment. Van 82 miljard nu in 2017 naar 139 miljard Amerikaanse dollars in 2021.
Het is dan niet gek dat het bedrijf snel groeit. Wereldwijd heeft het bedrijf grote klanten in zijn bestand waaronder Google, IBM, Microsoft, McDonalds, Uber, Dropbox en Mattel. In Nederland heeft het bedrijf klanten als Philips, KLM Air France en Spil Games.
Derde wereldeconomie
Momenteel is de app-markt de derde economie (6,3 biljoen Amerikaanse dollars) in de wereld achter de economieën van de Verenigde Staten (18 biljoen) en China (11,1 biljoen). Traditioneel waren gaming- en tech-bedrijven geïnteresseerd in app analytics-oplossingen, maar steeds meer sectoren gaan op in de app-wereld. Zo nemen veel traditionele bedrijven, zoals retailbedrijven en banken, professionals aan uit de game- en mobiele industrie om hun app-strategie op niveau te krijgen. Zo ziet Schmitt ook meer verschillende soorten klanten, zoals fastfoodrestaurants, datingbureaus, reisorganisaties en zoals eerder genoemd retail en financiële bedrijven.
App sprawl
Nu iedereen zich volledig op een app-strategie focust zie je ook veel slechte apps, laat Schmitt weten. ‘Sommigen bedrijven hebben wel honderd apps. Die kun je niet allemaal goed onderhouden. Daarnaast verliezen bedrijven soms hun doel met de app uit het oog. Goede apps zijn niet per se een paradepaardje van de marketingafdeling of een merkervaring. Het moet een betere service bieden voor de gebruikers. Het is een van de persoonlijkste manieren om in contact te komen met je doelgroep, en daarom is het belangrijk om te weten waar je hen kan helpen en hoe je ervoor kan zorgen dat ze actieve gebruikers worden.’
Schmitt geeft een paar tips voor een goede app. ‘Maak een app die je huidige gebruikers beloont met kortingen bijvoorbeeld. Wees relevant wanneer nodig, vooral reisorganisaties kunnen hierin excelleren door relevante informatie aan te bieden rondom een reis. Ook klantenservice in een app is belangrijk, zo blijkt uit onderzoek van het bedrijf. Het voordeel is dat je door de inzichten te gebruiken van App Annie je niet altijd zelf het wiel hoeft uit te vinden. We hebben zoveel data van verschillende soorten apps dat je goed kunt zien wat wel en niet werkt. Daardoor kun je leren van andermans app-ervaringen.’
Over App Annie
App Annie richt zich op middelgrote en grote organisaties. Ceo Schmitt vergelijkt het bedrijf met Bloomberg die inzichten biedt over financiële markten, App Annie levert data waarmee bedrijven hun app -strategie, -businessmodel en -beleving kunnen verbeteren. In totaal heeft App Annie achthonderd betalende klanten wereldwijd en ruim achthonderdduizend klanten die gebruik maken van als gratis geregistreerde app-gebruikers.