Ouderen willen en moeten vaak langer thuis blijven wonen. Om dit zo comfortabel en veilig mogelijk te maken worden slimme ict-oplossingen ontwikkeld. De Mijdrechtse startup XtraEye biedt domotica-oplossingen, zoals een waterdichte polsband voor ouderen om in geval van nood hulp in te schakelen. Dit moet de mantelzorger ontlasten en de bezorgdheid bij familieleden verminderen.
XtraEye is in 2016 opgericht door Robert de Kuijer (21) en Peter van der Giessen (22).
‘We merken in onze omgeving dat veel ouderen langer thuis moeten wonen. Dit gebeurt niet alleen vanwege de vergrijzing, maar ook in verband met besparingen van de overheid en toenemende druk op verzorgingstehuizen. De ouderen ervaren problemen wanneer zij zelfstandig thuis wonen. Bovendien neemt de druk op mantelzorgers en familie toe. Dat raakt ons en wij willen hier graag een steentje aan bijdragen om dit probleem aan te pakken’, vertelt De Kuijer.
Polsband voor nood
De heren brachten de problematiek in kaart en onderzochten welke oplossing de doelgroep nodig heeft. Ze kopen apparatuur in en zorgen vervolgens voor de koppeling, communicatie en installatie van deze apparaten.
Het basispakket van XtraEye bestaat uit een combinatie van camera’s in de woning van ouderen en een armband die de ouderen dragen. ‘Wij gebruiken een waterdichte polsband met een paniekknop. Ouderen kunnen via die knop hulp inschakelen in geval van nood. Dat kan variëren van niet lekker voelen tot een vreemdeling voor de deur. Wanneer de paniekknop wordt ingedrukt, stuurt de polsband automatisch een alarmmelding naar contactpersonen. Vaak zijn dat mantelzorgers of familieleden. Hij of zij kan op afstand meekijken wat er aan de hand is en op basis daarvan een eerste inschatting van de situatie maken.’
De armband is daarnaast voorzien van een sensor om vallen te detecteren. ‘Veel personenalarmering-systemen gaan ervan uit dat de oudere zelf hulp inschakelt. Onze polsband doet dat niet. Via de sensor wordt een val gedetecteerd. Daarna wordt automatisch hulp ingeschakeld van mantelzorgers of familieleden. Hiervoor maken wij geen gebruik van een (dure) bemande centrale.’
Communicatie tussen apparatuur
Voor de koppeling tussen de apparatuur, maakt XtraEye gebruik van hun zogenaamde basisstation. ‘Zie het als een tablet waarmee alle apparaten verbonden zijn. Het alarmsignaal van de polsband wordt door dit apparaat ontvangen, waarna deze meerdere signalen uitzendt: naar de camera’s en naar de contactpersonen via de automatische telefooncentrale. Het basisstation stuurt alle andere apparaten aan.’
Naast de armband en bijbehorende camera’s, biedt de startup nog zogenaamde comfort-oplossingen. ‘Die oplossingen assisteren bewoners bij dagelijkse bezigheden, zoals automatische verlichting of andere automatisch en op afstand bedienbare apparatuur. Ook op het gebied van veiligheid bieden wij uitbreidingen, zoals een paniekkoord, inbraak- of rookdetectie.’
Groeien door naamsbekendheid
De startup heeft de eerste producten verkocht. Nu wil het naamsbekendheid creëren om verder te groeien. ‘We werken met verschillende partijen samen om onze producten te verkopen en bekendheid te creëren. We willen dat mensen uiteindelijk vanzelf bij ons terecht komen. Het is nog wel een uitdaging om daar de juiste mensen en partijen voor aan te trekken. Gelukkig zijn we voor meerdere awards genomineerd. Hierdoor hebben wij in relatief korte tijd een goede bekendheid op kunnen bouwen die bijdraagt aan onze verkoop.’
Om te groeien hebben de heren voornamelijk tijd nodig. Het runnen van het bedrijf doen ze namelijk naast hun studie. ‘We hebben de bachelor Informatie, Multimedia en Management afgerond. Nu volgen we de Master Information Sciences. Deze hopen we deze zomer af te ronden. Daarna kunnen we ons vol op XtraEye storten en verwachten we grote stappen te maken.’
Het ondernemersduo werkt op eigen kracht: ‘Wellicht dat we in de toekomst hulp nodig hebben om een groeislag te kunnen maken.’
Toekomstdromen
De ambitie is om een nog beter personenalarm in combinatie met een polsband te ontwikkelen. ‘Deze moet meer soorten vallen en andere calamiteiten detecteren. Daarnaast willen we ons pakket aan oplossingen en mogelijkheden graag uitbreiden, bijvoorbeeld met spraakmogelijkheden. In tegenstelling tot veel andere aanbieders op deze markt, zijn wij een jong en flexibel bedrijf. Dit stelt ons in staat om snel in te spelen op ontwikkelingen op de markt. Bovendien bieden wij persoonlijke oplossingen die zijn afgestemd op de wensen en behoeften van een gebruiker. Hierdoor kunnen wij een concurrerende positie innemen tegen de bestaande aanbieders van traditionele systemen.’