Toen Maurice de Hond met het idee van de Steve Jobs-scholen kwam, vond ik het niet eens zo’n gek idee. Op de Steve Jobs-scholen volgen leerlingen onderwijs met behulp van een iPad via workshops in plaats van lessen. Er is een groot lerarentekort en waarom moeten duizenden meesters en juffen allemaal hetzelfde verhaaltje afdraaien terwijl je ook met z’n allen kunt inloggen op één Skype-sessie?
Zelf had Maurice de Hond iets meer verwacht van zijn idee, want vier jaar geleden voorspelde hij nog dat er nu zo’n ‘honderd of tweehonderd’ Steve Jobs-scholen zouden werken volgens zijn methode. Nu voorspelt de Hond wel vaker iets fout, maar dat het er slechts veertien zouden zijn is nogal een verschil met honderd of tweehonderd. Even los van de wel hele grote marge.
Vrije school
In mijn tijd was de vrije school sterk in opkomst. Op de vrije school mochten kinderen zelf bepalen wat ze gingen doen. Als je rijke ouders hebt dan kan dat ook heel goed, want je komt later toch wel in een gespreid bedje terecht. Maar zeg dat maar eens tegen kinderen in een achterstandswijk. ‘Jullie mogen zelf bepalen wat jullie gaan doen. Succes later met solliciteren!’
Op de iPad-scholen mogen kinderen in hun eigen tempo werken, maar dat was vroeger ook al zo. Je had vroeger ook kinderen in de klas die in hun eigen tempo werkten. Dan zei de juf aan het einde van het schooljaar dat Ruben de derde klas zo leuk vond dat hij hem nog een jaartje wilde doen. Ruben werkt nu in de ict.
LOL + LOL = hIhI
Eén van de grootste problemen voor de Steve Jobs-scholen zijn de kosten. De kosten zijn negen euro per maand per kind. Dat is dus net zo duur als een Netflix-abonnement. Hoezo is dit een probleem? Als je les krijgt via een iPad dan bespaar je toch een leerkracht? Wat doet die dan? Of is de leraar de systeembeheerder geworden? Ik hoop het niet. Een gemiddelde leraar komt niet verder dan op zijn rekenmachine ‘LOL + LOL’ intikken en dan komt er ‘hIhI’ uit. Moet je ‘m wel op de kop houden natuurlijk.
Mijn kinderen zitten op de Youtube-school. Ze leren alles van vloggende jongeren. Ik vrees dat ze later ook in de ict terecht gaan komen.
Beste manier om kinderen te leren om niet in de ICT te gaan is door ze te vertellen hoe het er in het echt aan toe gaat of zelfs laten zien hoe het er in het echt aan toe gaat.
Dan worden ze liever toch zelf een Youtuber.
Beste mijnheer Spoelstra,
Ik weet niet wat ‘in uw tijd’ betekent, maar zolang de vrijescholen bestaan (zo’n kleine 100 jaar) is het nooit zo geweest, dat ‘de kinderen zelf mochten bepalen wat ze doen’. Zowel de basisschool, als de middelbare school werken volgens een weloverwogen leerplan met duidelijk omschreven leerstofdoelen en leerstofplanning per schooljaar.
Uw kennis wat opfrissen? Zoek op vrijeschoolpedagogie.com
De antroposofische ‘vrije’scholen zijn broeihaarden van het irrationele waar wereldvreemde mensen bij bosjes worden afgeleverd. De historiek van deze aan Rudolf Steiners sekte verbonden scholen laat duidelijk zien dat dit antroposofisch onderwijs een grote aantrekkingskracht heeft voor bevoorrechten. Spoelstra merkt dan ook terecht op dat het voor kinderen van rijken niet zoveel uitmaakt dat ze op een antroposofische school hebben gezeten, omdat die sowieso in een gespreid bedje terechtkomen.
Voor al die anderen die met weinig bagage de antroposofische school verlaten en maar wat door het leven zwerven? Dat noemen de antroposofen karma of levenslot. En zo worden alle problemen – netjes volgens de leer van sekteleider Rudolf Steiner – aan de kant geschoven. Meer informtie over de sekte antroposofie en haar onderwijs vind je op http://www.steinerscholen.com
Deze De Jonghe doet er alles aan de vrijescholen in een negatief daglicht te plaatsen met o.a. lachwekkende omschrijvingen: ‘broeiplaatsen’ e.d.
Hoe lachwekkend zijn andere betogen zijn, google
‘de methode Ramon De Jonghe’