ABN Amro en InvoiceSharing hebben een totaaloplossing op de markt gebracht waarmee midden- en kleinbedrijven elk uur van de dag inzicht hebben in hun boekhouding en hun behoefte aan werkkapitaal tijdig kunnen inschatten. Dit leidt tot een aanzienlijke verlaging van kosten voor ondernemers. Voor de algemene jury van de Computable Awards 2017 reden om ABN Amro en InvoiceSharing als ICT-leverancier van het jaar voor het MKB te nomineren.
ABN Amro en InvoiceSharing gaven tijdens Finovate Europe 2017 in Londen het startsein voor een pilot met twintig bedrijven die met deze nieuwe oplossing gaan werken. De oplossing is ontwikkeld voor mkb-organisaties met een omzet van twee tot twintig miljoen euro per jaar. Deze bedrijven kunnen nu de veelal handmatige processen automatiseren zonder extra investeringen, door hun boekhoudpakket aan een online platform te koppelen. Zij sturen inkomende en uitgaande facturen naar hun account op dit platform. Een boekhoudrobot beoordeelt en controleert de facturen, maakt journaalposten aan en exporteert de facturen naar de boekhouding van de ondernemers.
De robot vergelijkt de facturen ook met de historische data van branchegenoten. Dit gebeurt op basis van boekhoudkundige data van de laatste drie jaar. Met deze oplossing is het mogelijk jaarlijks tien tot twintig keer zo veel facturen te verwerken en kostenbesparingen tot 50 procent te realiseren. De Werkkapitaal Assistent helpt ondernemers daarnaast hun behoefte aan werkkapitaal vroegtijdig in te schatten en tegen lagere kosten te financieren. Als zij hiervan gebruikmaken, geven zij ABN Amro toestemming gebruik te maken van hun historische gegevens.