Het gerechtshof in Amsterdam heeft Centric ook in hoger beroep in het ongelijk gesteld in de zaak die het tegen KPMG had aangespannen. Het organisatieadviesbureau nam begin dit jaar de uitvoering van taken op het gebied van accounting, personeels- en salariszaken en managementinformatie voor de tankstations van Shell over van Centric. Die vond dat KPMG ook het personeel had moeten overnemen. Volgens KPMG gaat het principe van 'personeel volgt werk' bij dit business process outsourcing (bpo)-contract echter niet op. Het hof vindt inderdaad dat er geen sprake is van een overgang van onderneming.
Net als eerder de voorzieningenrechter concludeert het gerechtshof dat er bij het Shell-contract geen sprake is van een overgang van onderneming en dus ook geen overgang van personeel. KPMG verzorgt alleen de uitvoering van administratie voor de tankstations. Er is geen sprake van identiteitsbehoud – een voorwaarde om te kunnen spreken van overgang van onderneming – omdat KPMG niet het it-platform, de software en de ruim twintig medewerkers van Centric overnam om de dienstverlening voort te zetten.
Bpo-diensten
Vanaf 9 oktober 2006 verrichtte Centric diensten in opdracht van Shell Nederland voor de uitbaters van de tankstations van Shell in de Benelux en Frankrijk. De afspraken hiervoor werden later op 5 maart 2007 vastgelegd in een mantelovereenkomst. Daarbij nam Centric ook de medewerkers over die dit werk in dienst van Shell deden. Na een nieuwe aanbesteding viel vorig jaar juli de keuze op KPMG om begin 2017 als voorkeursleverancier de bpo-diensten te verrichten.
KPMG nam het betrokken personeel echter niet over. Daarop stapte Centric naar de kortgedingrechter. Onder dreiging van een dwangsom van 2,5 miljoen euro probeerde de ict-dienstverlener toegang tot hun werkplek bij KPMG af te dwingen. De rechter gaf Centric echter ongelijk. Bij de aanbesteding die KPMG gewonnen heeft, zou er geen sprake zijn van een overgang van onderneming, dus ook geen overgang van personeel. Centric was het niet eens met deze redenering en tekende begin dit jaar hoger beroep aan.
Geen behoud van identiteit
Tevergeefs, want het gerechtshof volgt de uitspraak van de voorzieningenrechter. Het hof constateert dat personeel noch andere materiële activa van betekenis zijn overgegaan naar KPMG. Denk naast medewerkers aan kantoorruimte, kantoorinrichting, computers en bijbehorende hard- en software en een (te onderhouden) ict-infrastructuur. Daardoor was er bij de nieuwe aanbesteding geen sprake van identiteitsbehoud van de ‘betrokken economische eenheid’ en gaat de wet ‘mens volgt werk’ niet op.
Het adviesbureau voerde aan dat het voor de werkzaamheden grotendeels andere softwareprogramma’s – op de factuursoftware van Basware na – gebruikt dan Centric: Microsoft NAV in plaats van SAP voor accounting, Loket.nl in plaats van ADP voor personeels- en salariszaken en Fathom in plaats van Excel voor management-informatie. Door het gebruik van deze andere softwareprogramma’s moest er een nieuw it-platform worden gebouwd en is er sprake van een andere werkwijze en dienstverlening, aldus KPMG. Het gerechtshof is in deze redenering meegegaan.
Vacatures
Daarbij speelt volgens het hof ook mee dat er geen essentiële transactionele systemen van Centric naar KPMG zijn overgezet. Was dat wel het geval geweest, dan waren die bepalend geweest voor de identiteit van de activiteiten van Centric. Maar die systemen, bijvoorbeeld voor het bijhouden van voorraden en gewerkte uren van het personeel in de Shell-stations, blijken eigen systemen van de retailers en Shell te zijn, waaronder Red Prairie, Pos en Atoss. KPMG krijgt hier alleen toegang toe om de brondata op te halen die het nodig heeft voor het uitvoeren van de bpo-taken.
Het hof stelt verder vast dat KPMG nooit het voornemen heeft gehad om personeel van Centric over te nemen, wat de ict-dienstverlener wel beweert. KPMG kon deels terugvallen op eigen personeel. Wel bood het bureau aan om met een aantal Centric-medewerkers te praten over een mogelijk dienstverband. Op de nog resterende vacatures die KPMG extern openstelde, solliciteerde echter geen enkele Centric-medewerker.
Hoe zou zo’n deal nou tot stand komen..
Centric : Zeg, over die mensen, die komen straks bij jullie in dienst, toch ?
KMPG : Nee, daar weten we niets van.
Centric : Even het contract erop na slaan. Niets daarover, maar ‘personeel volgt werk’ toch ?
KMPG : Nee, hoor, jullie hebben gewoon uitbesteed.
KMPG had de Centric aanbesteding gewonnen 😛
Ik zie ruimte voor een nieuwe categorie voor Computable Awards.