De vergrijzing slaat toe, de zorgkosten swingen de pan uit en ouderen willen langer thuis blijven wonen. Technologie kan hier natuurlijk een oplossing bieden en eHealth kent dan ook een fenomenale groei. Ook de scale-up Cubigo, zes jaar actief in deze markt, kent een stevige groei. Tijd om kennis te maken met deze voorloper in de zorg van de toekomst.
Geert Houben startte deze spin-off van de Universiteit van Hasselt in 2011 met een wel heel concrete situatie in het achterhoofd.
‘Mijn grootmoeder moest naar het rusthuis en als ik zag hoe mijn ouders daarvoor hebben moeten zorgen en hoe complex dat allemaal in elkaar zat, was ik er van overtuigd dat dit eenvoudiger moest kunnen. Heel die situatie heeft me aan het denken gezet en kort daarna liep ik een huisarts tegen het lijf met een duidelijke visie op de zorg van de toekomst, die bovendien een manier zocht om zijn plannen concreet te maken. We besloten onze expertise te bundelen en met Cubigo te starten. Daardoor hadden we onmiddellijk de expertise op het vlak van informatica en de zorg in huis’, blikt Houben, ceo van Cubigo terug op de beginfase.
Dashboard voor zorg
De zorg van de toekomst is een ruim begrip, maar wat betekent dit nu concreet voor Cubigo?
‘Mensen willen minder snel naar rusthuizen en ouderen willen het liefst zo lang mogelijk in hun eigen, vertrouwde omgeving blijven. Dat is een serieuze shift die we merken. Uiteraard dienen ze hierbij ondersteund te worden door de juiste technologie om dit mogelijk te maken en daar komt Cubigo om de hoek kijken. Met Cubigo bieden we ouderen en hun familie een dashboard dat een aantal functionaliteiten groepeert in drie grote blokken. Onder de noemer sociaal contact groeperen we applicaties die bijvoorbeeld videobellen en het uitwisselen van berichten mogelijk maken. Onder de comfortdiensten groeperen we services als het bestellen van maaltijden, het regelen van vervoer, klusjesdiensten en het bestellen van verzorgingsmateriaal. Verder is ereen luik zorg op afstand, waar onder meer een afspraak maken met de huisarts en het dossier van de verpleegkundige raadplegen mogelijk is’, geeft Houben aan.
Bij Cubigo gaat het om een gepersonaliseerd dashboard, afhankelijk van de dienstverleners waar de zorgbehoevende bij aangesloten is. Cubigo groepeert al deze diensten in één overzichtelijk te hanteren dashboard, dat makkelijk te gebruiken is.
Groeperen en connecteren
De technologie is op de dag van vandaag versnipperd. Er is voor heel wat zaken een applicatie, maar voor Cubigo was er geen enkel platform dat deze diensten groepeert en integreert in één dashboard.
‘Wij zijn één van de enige spelers die een waaier aan diensten aanbieden, de meeste van onze collega’s beperken zich tot één deelaspect. We hebben een platform dat gemakkelijk te gebruiken is en we zorgen voor geïntegreerde connecties met zorgverstrekkers en andere partijen, zodat alles gesmeerd verloopt. Cubigo is dan ook een platform dat integreert en connecteert. Gebruiksvriendelijk voor de zorgbehoevende en de familie, maar sterk geconnecteerd langs de andere kant’, werpt Houben een blik op de functionaliteiten en het platform.
Kapitaalinjectie
Recent wist Cubigo durfinvesteerder Urbain Vandeurzen en het Nederlandse Transvision te bewegen tot een kapitaalinjectie van vier miljoen euro in de Belgische scale-up. ‘Ongeveer twee maanden geleden kwamen de partijen aan boord. Transvision voorziet momenteel al vierhonderdduizend ouderen van mobiliteit in Nederland en al deze gebruikers zullen ook een beroep kunnen doen op ons platform. Urbain Vandeurzen bouwde eerder al een succesvol it-bedrijf uit en investeert nu in onze beloftevolle technologie. Door deze injectie kunnen we onze groei nog versnellen’, geeft Houben uitleg bij de partijen die in Cubigo investeren.
Ondertussen telt Cubigo 35 medewerkers en is het platform actief in België, Nederland en de Verenigde Staten. Sinds kort worden ook de eerste voorzichtige stappen in Canada gezet.
Focus op 3 markten
Momenteel ligt de focus van Cubigo op een verdere uitbouw in België, Nederland en de Verenigde Staten. ‘België en Nederland beschouwen we als onze proeftuin. De markt is eerder beperkt, maar als het hier werkt, kunnen we het op grotere schaal uitrollen in de Verenigde Staten. Canada beschouwen we als dezelfde markt. We krijgen ook vragen uit het Oosten, maar voorlopig houden we daar de boot af. Het is moeilijk de focus te behouden als je in twintig landen tegelijkertijd actief bent’, geeft Houben wat strategie mee.
‘Momenteel hebben we in deze markten nog geen echte concurrentie die het volledige aanbod groeperen zoals Cubigo doet. Ze beperken zich meestal tot een deelaspect. In principe zouden ook Facebook, Twitter en andere sociale netwerken concurrenten kunnen worden, maar zij werken met een B2C-model, terwijl wij met een B2B-model werken. Onze klanten zijn dienstenleveranciers, zorgverstrekkers en mutualiteiten, die vervolgens Cubigo aanbieden aan hun klanten/leden. Wij gaan ook voor een lokale verankering, wat bij die mastodonten geen optie is’, werpt Houben een blik op de concurrenten.
Conservatieve sector
De grootste hindernis voor Cubigo blijkt de conservatieve ingesteldheid van de gezondheidssector te zijn.
‘De zorgsector is niet de meest vooruitstrevende op het vlak van vernieuwing en het integreren van nieuwe diensten’, geeft Houben aan. ‘Veranderen gaat traag en veel organisaties werken alles uit op papier. Maar zijn ze eenmaal overtuigd, dan zit je wel binnen en is een langetermijnsamenwerking mogelijk. We zijn nu zes jaar bezig en zitten op schema. Recent sloten we in België een overeenkomst af met de Christelijke Mutualiteit, terwijl onze investeerder in Nederland over de grens voor de nodige tractie begint te zorgen. In de Verenigde Staten spelen we stilaan mee met de grote jongens. We hebben recent een project gedaan met het grootste ouderenzorgbedrijf van de wereld, een onderneming dat 120.000 appartementen verhuurt aan ouderen. Daar hebben we een eerste site van gedaan die we nu verder opschalen.’
Op korte termijn wil Cubigo een stevige marktpositie veroveren in de Verenigde Staten. Met hun aanwezigheid in Silicon Valley onderstrepen ze dit nog eens. Succes in deze markt opent immers deuren naar andere landen.
Toekomstmuziek
Momenteel zijn het nog de zorgverstrekkers en zieken- en rusthuizen die Cubigo aanbieden aan hun leden/klanten, maar de grote droom van Houben is dit businessmodel op een dag te kunnen omdraaien.
‘Ooit willen we zo ver staan dat de zorgbehoevende een account maakt op Cubigo, daar informatie doorgeeft en vervolgens de juiste partners krijgt voorgesteld op basis van behoeften. Dit op een transparante manier. Eigenlijk matchen we dan door middel van data het profiel van de gebruiker met de juiste services’, besluit Houben.