Emiel Putman ambieert van jongs af aan een eigen bedrijf, maar stelt deze droom uit om eerst ervaring op te doen als manager. Hij vertelt hoe hij de stap toch zet – en waarom dit de beste keuze uit zijn leven blijkt.
De eerste ervaring met het runnen van een eigen bedrijf doet Putman op tijdens zijn studie Technische Bedrijfskunde aan de TU Twente. Samen met studievriend Wouter Lammerse richten zij het bedrijf Putman en Lammerse Innovatieve Marketingtoepassingen op. ‘Wij ondersteunden klanten bij hun marketingcampagnes door hun bedrijf 24/7 beschikbaar te maken. Daarvoor verhuurden we voiceresponse-capaciteit. Al snel tekende we grote klanten op en reisden we met het openbaar vervoer het land rond. Ondanks dat we nog studeerden, wilden we als een groot bedrijf gezien worden. En dat lukte aardig.’
Samen ondernemen ging hem goed af, maar Putman had de ambitie om op eigen kracht een bedrijf te runnen. ‘Dat vraagt om lef. Ik wilde eerst meer ervaring opdoen.’ Hij ging aan de slag met zijn afstudeerproject bij Siemens op het vlak van mobiele telefonie, waar hij na het afstuderen in dienst trad als accountmanager bedrijfstelecommunicatie en netwerken. ‘Als 23-jarige kreeg ik kansen en verantwoordelijkheid en na een kleine drie jaar haalde ik een grote opdracht bij de Belastingdienst binnen. Het betrof alle telefonie voor alle kantoren, een klus met een waarde van ruim twintig miljoen gulden. Omdat ik graag een managementfunctie wilde uitoefenen, promoveerde ik tot manager van onze verkoopafdeling met ruim twintig man.’
Niet veel later begint Putman een nieuwe uitdaging, ditmaal als eindverantwoordelijke. ‘Siemens is een bedrijf waar je tot je pensioen kunt werken. Je loyaliteit wordt beloond en dat is bepalend voor je carrière. Ik wilde alleen niet op basis van mijn loyaliteit carrière maken, maar zelf iets van de grond af opbouwen.’ Putman gaat – 28 jaar – aan de slag als country manager voor Nederland bij de Amerikaans software-reseller Corporate Software (inmiddels Insight Technologies). Vanuit Apeldoorn geeft hij leiding aan een team van dertig man, een uitdagende taak. ‘Er heerste veel onvrede bij de medewerkers. Enerzijds kwam dit door achterstallig onderhoud, anderzijds door verkeerde teamsamenstellingen en onvoldoende aandacht voor de medewerkers. De eerste weken twijfelde ik of deze baan wel een goede keuze was. Ik moest moeilijke maatregelen treffen om de onvrede op te lossen, zoals afscheid nemen van invloedrijke medewerkers.’
Na drie jaar wordt Corporate Software door Software Spectrum overgenomen en maakt Putman promotie tot senior director Noord-Europa. ‘Eigenlijk had ik rond deze tijd mijn eigen bedrijf willen starten. Omdat ik daar nog geen plan voor had, ging ik deze uitdaging aan. Tijdens deze periode reisde ik veel en deed ik internationale ervaring op. Er ging een wereld voor mij open: binnen 36 uur kan je vanuit Nederland op elke plek in wereld zijn.’
Eigen bedrijf
In 2005 is het jaar om zijn lang gekoesterde droom waar te maken: een eigen bedrijf. ‘Microsoft Dynamics CRM was een jaar op de markt. Er waren al technische partners, maar nog weinig partners om de businesskant te ondersteunen. Ik startte CRM Partners om op deze kans in te spelen.’ Putman was geen crm-ervaringsdeskundige en nam daarvoor Rik Dubbink aan. ‘We richtten ons gelijk op grote klanten en tekende in het eerste jaar Akzo Nobel en schoonmaakbedrijf Asito op. Dat gaf een boost aan het bedrijf.’
De eerste internationale stap wordt in 2011 gemaakt, als Putman door het Duitse Bayer wordt benaderd voor een uitrol van vijfduizend crm-gebruikers, verspreid over veertig landen. Het duurt vijf jaar voor het bedrijf daar echt goed voet aan de grond krijgt. Dat komt volgens de directeur door de cultuurverschillen. ‘Nederlanders zijn pragmatisch, passen zich snel aan en hebben snel vertrouwen. Een groot verschil ten opzichte van de Duitsers, zij willen namelijk eerst alle details weten voor ze zich vastleggen aan een partij. We moesten leren om hier op een juiste manier mee om te gaan.’
Naast de cultuurverschillen, is ook het aansturen van een internationaal kantoor een nieuwe uitdaging voor Putman. ‘De dagelijkse gang van zaken laat je over aan een managing director. Je moet veel tijd in deze persoon investeren om de cultuur, kernwaarden en visie over te dragen. Ik nam iemand uit mijn eigen netwerk aan: mijn voormalige baas. Na vijf jaar moest het kantoor naar een volgend niveau getild worden en daar was een ander soort leider voor nodig. Daarom hebben we in goede harmonie afscheid van hem genomen.’
Naast Duitsland maakt CRM Partners ook stappen in het Verenigd Koninkrijk en kijkt het naar de mogelijkheden in Zweden. ‘In Engeland lopen al projecten. Nu worden die uitgevoerd door de Nederlandse en Duitse collega’s. Uiteindelijk wil ik dat daar een lokaal team aan deze projecten werkt. Dat kan door zelf een kantoor te openen of via een overname. Dat laatste heeft in het recente verleden ook goed gewerkt.’ In december 2016 nam CRM Partners namelijk Brightone over. De vijftig medewerkers van dat customerservicebedrijf uit Amersfoort zijn inmiddels onderdeel van CRM Partners.
Barst
Putman vindt het runnen van een eigen bedrijf het beste wat hij ooit heeft gedaan. Toch barst hij nog van de ambitie. ‘Als ondernemer schrijf je niet in één keer een bedrijfsplan. Je blijft deze aanpassen. Er ontstaan nieuwe marktomstandigheden en je moet jezelf meerdere malen opnieuw uitvinden om invulling te geven aan deze veranderingen. In de praktijk merk ik dit aan het constant bijstellen van mijn ambities en doelen. Zo heb ik nu andere ambities dan tijdens mijn start in 2005. Op dat moment wilde ik met veertig man vijf miljoen euro aan omzet realiseren. Die doelstelling is lang en breed behaald: wij hebben 180 medewerkers in dienst en draaien een omzet van 25 miljoen euro. Nu heb ik de ambitie om in de komende drie tot vijf jaar honderd miljoen aan omzet te behalen. Hiervoor wil ik het team uitbreiden tot meer dan vijfhonderd man.’
Volgens Putman is ondernemer zijn een intensief bestaan. ‘Ik ben bevangen door het ondernemersvirus. Dat gaat niet altijd helemaal volgens plan. In mei 2008 was het een moeilijke periode voor mijn bedrijf en ik had een management-trail in Zuid-Afrika op de planning staan. Ik twijfelde of het wel verstandig was om te gaan. Ik deelde mijn dilemma met een andere ondernemer en hij vertelde mij dat ik niet de enige was die zich af en toe zorgen maakte over een eigen bedrijf. Met die geruststelling ben ik uiteindelijk wel naar Johannesburg gevlogen. Daar leefde ik zo’n tien dagen in een nationaal park in de buitenlucht met een slaapzak op een matras. Tijdens de reis had ik geen contact met het thuisfront en dat was voor mij zeer waardevol. Ik ben namelijk dichter bij mezelf gekomen en heb mijn innerlijke kracht ontdekt. Na die tien dagen voelde ik me letterlijk zo sterk als een leeuw en met deze ervaring op zak kon ik mijn bedrijf verder brengen naar het volgende niveau.’
Om op persoonlijk vlak te groeien, schakelt Putman al sinds zijn eerste baan de hulp in van loopbaancoaches. ‘Zo’n coach heeft mij als mens veel gebracht. Tijdens mijn tijd bij Siemens hielp een coach mij met bewustwording over mijn eigen gedrag. Ik leerde om dingen die mijn dwars zitten te benoemen en hierbij te focussen op de emotionele aspecten. Deze vaardigheid is waardevol in managementfuncties. In latere fases hielp een coach mij om écht een open mind te creëren. Dus je echt open en onafhankelijk opstellen ten opzichte van een situatie. Dan ontstaan de mooiste dingen.’ Wat zijn belangrijke eigenschappen voor managers? ‘Je moet doorzettingsvermogen hebben.’ Als voorbeeld noemt hij de opzet van het Duitse kantoor. ‘De meeste Nederlanders gooien waarschijnlijk na drie jaar de handdoek in de ring, maar ik zette door en werd na vijf jaar beloond.’ Ten tweede meent Putman dat je focus moet hebben. ‘Je moet niet honderd dingen tegelijkertijd doen, maar je richten op één ding en dat goed doen. Het gevaar van ondernemers is dat zij te veel kansen zien en daar allemaal op in gaan.’
Onvergetelijke ervaringen
Putman hecht als directeur ook veel waarde aan samenwerken en plezier. Dat zijn in zijn ogen belangrijke kernwaardes voor het realiseren van een succesvolle organisatie.
‘Tijdens mijn periode bij Siemens trouwde ik en we gingen op huwelijksreis naar Fiji. Op een avond werden mijn vrouw en ik door mensen in klederdracht begeleid naar het strand. Daar stond een tent met prachtig gedekte tafel voor ons klaar. Ik vond het bijzonder dat mijn werkgever zo veel moeite voor mij deed. Dat is voor mij een inspiratiebron geweest om altijd waardevolle dingen met elkaar te doen.
Als voorbeeld noemt hij de kennismaking met de nieuwe medewerkers van het overgenomen Brightone. ‘We organiseerden een gezamenlijke kick-off in Winterberg. Daar zijn we met alle collega’s het nieuwe jaar ingegaan. Tijdens deze periode is aandacht besteed aan de cultuur, zodat de teams goed met elkaar kunnen samenwerken aan onze (internationale) projecten. Maar ook onze kwartaalmeetings houden we op verschillende plaatsen. Bovendien organiseren wij jaarlijks een kerstdiner of gaan we samen op stap. Het zijn belevenissen die je nooit meer vergeet en onderlinge verbinding bewerkstelligen. Ik hoop dan ook dat onze medewerkers later met pensioen gaan, ze de tijd bij CRM Partners als de leukste en waardevolste tijd van hun carrière zien. Niet alleen vanwege de extra activiteiten, maar ook omdat ze als mens gegroeid zijn.’
Dit artikel is eerder gepubliceerd in Computable-magazine #4 van 2017.