Originaliteit, complexiteit en innovatie. Dat zijn de belangrijkste aspecten waar de tien juryleden van de Channel Awards dit jaar op hebben gelet. Zijn de leden verder te spreken over het aantal voordrachten, wel mag volgens hen aan de onderbouwing van bepaalde inzendingen meer tijd worden besteed.
Dit blijkt uit onderzoek dat Channelweb afgelopen week heeft uitgevoerd onder de tien juryleden.
Over het algemeen wordt het jureren als een interessant proces beschouwd, dat inzicht geeft in de markt. ‘Ik vind het altijd leuk en leerzaam om een goed inzicht te krijgen wat er allemaal in de it-markt afspeelt. Dit geeft mij een goed beeld van de projecten die afgelopen jaar gedaan zijn’, vertelt bijvoorbeeld jurylid Ruud Mulder, senior systems engineer bij Dell EMC.
Hij is enthousiast over het hoge aantal inzendingen dat Channelweb dit jaar mocht ontvangen. ‘Een goed teken, dat laat zien dat de Channel Awards leven in het ict-verkoopkanaal.’
Wel vindt Mulder dat aan de onderbouwing door de inzenders meer tijd mag worden besteed. ‘De kwaliteit en de beschrijvingen van de projecten liep sterk uiteen. Enkele projecten waren zeer goed beschreven (soms te goed), terwijl andere projecten begeleid werden met een paar nietszeggende regels. Daardoor is het lastig om juist die projecten op de juiste waarde in te schatten.’
Ook Gert-Jo van der Heijden, ict-manager bij Canon Business & Information Services, ziet jureren als een manier om op de hoogte te blijven van de transities die in de markt plaatsvinden. ‘Daarnaast vind ik het belangrijk om te zien wat de toegevoegde waarde is van system integraters in het realisatieproces tussen ‘productleveranciers en klantbehoefte.’
Huub Hillege, principal database consultant bij onder meer Teradata, meent dat het jureren hem scherp houdt op wat er in het vak gebeurt. Ook vindt hij dat zijn ervaring goed van toepassing is bij het jureren.
Weinig vernieuwend vermogen
Mulder heeft gelet op originaliteit, complexiteit en innovatie. Daarnaast keek hij naar de toegevoegde waarde van het project. Ook Patrick Tjon A Sam, technisch consultant bij KPN, vond de toegevoegde waarde doorslaggevend bij de beoordeling. Aleksandr Stommels, adviseur bij S-Multimedia, keek met een ‘eindgebruikersblik’ naar de ingediende voordrachten en vond de schrijfstijl van de inzendingen belangrijk.
Peter Meindertsma, manager services bij CRM Partners, vond het aantal echt innovatieve initiatieven tegenvallen. ‘Dat geeft wel een bepaald beeld van het vernieuwende vermogen in onze bedrijfstak’, licht hij. Bij de beoordeling keek hij met name naar of er voor de eindklant echt iets new and improved te vinden was.
Van der Heijden viel het op dat het tijdbestek bij sommige cases wel erg lang is. ‘Veel ingebrachte cases worden door leveranciers op seminars gepresenteerd onder het motto ‘digital revolution’. Er zit echter wel een aanzienlijk tijdslot tussen de belofte omtrent realisatie, succesvol implementeren en voordelen.’
Juryleden Channel Awards
- Patrick Tjon-A-Sam (KPN)
- Aleksandr Stommels (S-Multimedia)
- Rene Boekman (Delta Lloyd)
- Huub Hillege (Teradata)
- Peter Meindertsma (CRM Partners)
- Kees Wiegers (Wiegers Consultancy)
- Ruben Spruijt (Atlantis Computing)
- Gert-Jo van der Heijden (Canon)
- Ruud Mulder (Dell EMC)
- Hans Timmerman (Dell EMC)