Ricoh Nederland benoemt per 1 juni Rob Baggerman tot directielid. Hij gaat de rol van commercieel directeur vervullen. In deze functie is hij verantwoordelijk voor de gehele verkooporganisatie. Het gaat om een nieuwe functie binnen de directie waarmee de Nederlandse tak van het Japanse printconcern haar positie ten opzicht van concurrenten wil versterken en de sales effectiever wil laten opereren.
De nieuwe rol van Baggerman omvat alle commerciële activiteiten voor de businesslijnen en saleskanalen waaronder office printing, it & outsourcing, production printing, major & strategic accounts (directe sales) en alle resellers (indirecte sales).
Aan Computable vertelt marketingdirecteur Maurits Aalders dat er bewust is gekozen voor een nieuwe functie. ‘Alle salesverantwoordelijkheid ligt nu bij één persoon in plaats van drie. Eerder lag de verantwoordelijkheid voor de businesslijnen namelijk bij it-directeur Herman Keijsers, was accountdirecteur Rached Dekker verantwoordelijk voor de directe sales en ikzelf voor de indirecte sales. Het is fijn dat er nu helderheid is en dat alle salesmedewerkers rapporteren aan Rob.’
Aalders stelt dat de nieuwe taakverdeling binnen de directie de laatste stap is van de reorganisatie die eind 2016 is ingezet. ‘De belangrijkste taak is om alles op een juiste manier operationeel in te vullen en onze productiviteit te verhogen.’
De Ricoh-directie bestaat nu naast Baggerman, Keijsers, Dekker en Aalders, uit cfo Bob van Heijningen en hr-directeur Brian Berkouwer. Ceo is Raphaël Zaccardi, die eind 2016 Mark Boelhouwer opvolgde die opstapte wegens een verschil van inzicht met het Europese hoofdkantoor.
Eerder werkte Baggerman als directeur van Ricoh Document Center Midden Nederland. De marketingdirecteur vertelt dat er nog geen opvolger voor deze functie is, maar dat de aandeelhouders volop in de selectieprocedure zitten. In het verleden was de nieuwe salesdirecteur al als directielid van Ricoh Nederland verantwoordelijk voor alle distributiekanalen. Daarvoor werkt hij bij Kodak, Danka en Infotec.
Zwaar weer
De aanstelling van Baggerman volgt na een roerige periode bij Ricoh Nederland. Begin dit jaar vond er een reorganisatie plaats waarbij ongeveer 220 volledige arbeidsplaatsen werden geschrapt. Door de sanering wil het Japanse printer- en documentmanagementconcern de kosten terugbrengen en het huidige verlies van de Nederlandse organisatie binnen 24 maanden ombuigen naar winst.
Volgens Aalders is Ricoh Nederland op de goede weg. ‘We klimmen langzaam uit het dal. Vanaf 1 juli is de reorganisatie afgerond en hebben de ontslagen medewerkers Ricoh Nederland verlaten. We merken nu al dat de kosten lager zijn en onze financiële resultaten verbeteren. Daarnaast is de inrichting van het bedrijf nu helder. Zo is het duidelijk wie welke verantwoordelijkheid draagt en hierdoor zijn we effectiever. Kortom, we zijn op koers en ik ga er vanuit dat we onze doelstelling, weer winstgevend zijn in december 2018, gaan halen.’