Microsoft lijkt social net als mobile te hebben gemist. Maar het sluipt stilletjes nader. Dit is de discussie-stelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Microsoft is de moloch die traag in beweging komt. De gigant op de pc- en pc-servermarkt heeft in haar bestaansgeschiedenis grote trends gemist. Tenminste, in eerste instantie gemist. De inertie voor – of onderschatting van – bijvoorbeeld browsers heeft de Windows-maker aanvankelijk op afstand gezet, maar volharding heeft uiteindelijk dominantie opgeleverd. Tot de volgende gemiste trend. Zoals dus de opkomst van mobiel in de vorm van hedendaagse smartphones met touchscherm en bijbehorende gui. Daaraan gelinkt zijn de opkomst van apps en appstore, plus cross-platform browsen en HTML5.
De alomtegenwoordigheid van sociale media is een andere trend die Microsoft lijkt te hebben gemist. Dit ondanks vroeg pionierswerk met een proto social network als MSN Messenger en later inhaalwerk met overnames en experimenten. Ogenschijnlijk heeft dit alles geen succes gebracht, niet op eigen benen. Maar Microsoft is sluw bezig met waar het al jaren goed in is: integreren en uitbouwen vanuit zijn kern(platformen). Eerstgenoemde doet het bedrijf vooral met de clouddienst Office 365. Laatstgenoemde doet Microsoft bijvoorbeeld met het Xbox-platform versus het gamer social network Twitch. Deze tactieken zijn eerder met succes ingezet tegen WordPerfect, Novell, Netscape, Sun Microsystems, enzovoorts. Microsoft besluipt social dus via een sluwe omweg. Wat vind jij?
Microsoft snapt onder druk veel dingen, maar zodra het een kans krijgt om op adem te komen valt het toch weer gemakkelijk terug naar in het verleden gemaakte fouten.
Mobile was Microsoft 1 van de eersten, maar zette dit niet door na 2008. Tablets vergelijkbaar verhaal; XP for Tablets editie zelf nog ge-betatest in 2003 (!) Maar het doorzetten van vernieuwende technologie lukt keer op keer niet goed.
Dat XBOX sinds 2002 de huiskamer wel veroverd is fijn; de sociale integratie ligt daar voor de hand. Maar de install-base van Facebook en GOOGLE met elk 2 Miljard+ gebruikers? Daarvoor is de installbase van Windows 10, bij lancering op een ambitieuze 300 miljoen getarget, en dit jaar nipt boven de 120 miljoen gestopt, zelfs nog veel te laag.
Het aantal activaties van Google devices per dag laat overduidelijk zien wie de mobiele kampioen is. Apple een leuke 2e.
Maar social, buiten XBOX om ? Geen enkele kans. 10 jaar te laat.
Wat over is voor Microsoft is het verder leeghalen van de onpremise enterprise markt naar Azure ten koste van hun eigen partners. Niet echt sociaal, nee. En dan, ja wat dan?
Te laat (alweer).