Denk even terug aan hoe bedrijven een kleine tien jaar geleden werkten. Dat lijkt een korte tijd, maar op digitaal gebied is dit alweer een vervlogen tijdperk. Met het oog op innovatie was software destijds de grote belofte. En terecht, want dankzij software waren kleine bedrijfjes als Uber en Airbnb in staat uit te groeien tot de multinationals die ze nu zijn.
Anno 2017 kunnen we ons het pre-softwaretijdperk al niet meer voorstellen. Helemaal nu daar nog een extra factor bovenop is gekomen: de cloud. Cloudtechnologie heeft gezorgd voor een extreme versnelling van innovatie. En nog steeds blijft onderzoek keer op keer aantonen dat, ondanks dat niet alle bedrijven hun software en data zomaar onder willen brengen bij derde partijen, de cloud de toekomst heeft. Ook dat is terecht, want het overdragen van automatisering aan gespecialiseerde partners is niet alleen veiliger en betrouwbaarder, maar uiteindelijk ook voordeliger dan het in huis houden van alle bedrijfsdata.
Onderscheiden maakt de zaak duidelijk
Digitalisering alleen is allang niet meer voldoende om te innoveren, want hoe ideaal papierloos werken ook is voor bedrijven, in principe is dit hetzelfde werk in een andere vorm. En wat belangrijker is: consumenten ondervinden hier niet per definitie voordeel van. Dat cloudtechnologie een voorwaarde is voor innovatie, staat echter als een paal boven water. Maar daarmee is de kous nog niet af. Want ook al is standaard software van cloudaanbieders relatief goedkoop en snel te implementeren, het blijft standaard software. En wie zegt dat de concurrent niet precies dezelfde software implementeert?
Bedrijven moeten zich dus zien te onderscheiden van de concurrent die mogelijk precies dezelfde software afneemt. Hoe? Door de cloud in te zetten voor oplossingen waarmee bedrijven echt het verschil maken. Denk aan apps die klanten beter, sneller, kortom: efficiënter helpen. Of automatiseringsprocessen waar de consument écht wat aan heeft. Dat vergt wel wat creativiteit van bedrijven. Online retailers blijken vaak over dit soort creativiteit te beschikken. En dat moet ook, want als er een branche is waarin gebruiksvriendelijkheid essentieel is, is het de e-tail-branche wel. Er zijn tal van voorbeelden van e-tailers die de gebruikerservaring centraal hebben staan en dit dankzij de cloud weten te bereiken – zo succesvol zelfs dat ze ondertussen naast hun webwinkel ook fysieke stores openen.
Een ander voorbeeld van wat al gebeurt is dat wanneer consumenten een bestelling willen terugsturen, dat gewoon digitaal kan. Zij geven via de website aan welke producten zij willen retourneren, en er wordt automatisch een online proces in gang gezet. Het invullen van papieren formulieren om het retourneringsproces in gang te zetten, is hiermee verleden tijd. Een klantgerichte service dus, waarmee retailers zich duidelijk kunnen onderscheiden van zijn concurrenten. En dat allemaal dankzij de cloud.
Dus: get the cloud or get out
Voor innovatie is de cloud dus onmisbaar. Denk maar aan alle tools die al worden ingezet voor innovatie: analytics, marketing automation, chatbots… Stuk voor stuk cloudtools. En zonder dit soort tools, tel je als bedrijf eigenlijk al bijna niet meer mee.
Het nadeel van deze tools die zijn gemaakt voor de cloud, is dat hardware en software eigenlijk overbodig zijn geworden. Terwijl die hard- en software vaak duurbetaald zijn, maar lang niet altijd te koppelen aan modernere tools. En om innovatief te blijven, zal dat wel veel vaker nodig zijn. Bedrijven die hiermee zitten, zijn dus gebaat bij een partner die wel in staat is om het bestaande te koppelen aan het nieuwe. Gelukkig is voor vrijwel alle technologiebedrijven de cloud hét platform voor de toekomst, en kun je daar dus vrijwel niet omheen.
IaaS for Dummies
Wie in de moderne zakenwereld wil scoren, moet zich bevrijden van verouderde IT-infrastructuren. Het aanschaffen van hardware en het onderhouden van enorme datacenters is verleden tijd – het kost simpelweg teveel geld. Maar hoe moeten bedrijven hun IT-infrastructuur dan inrichten?
Infrastructure-as-a-Service (IaaS) is het antwoord. Met een flexibel pay-as-you-go-servicemodel heb je minder kosten én zorgen, en kunnen IT-organisaties zich blijven ontwikkelen en dus blijven groeien. Niet voor niets gelooft meer dan tachtig procent van de CIO’s dat IaaS een goede optie is. Tien procent ziet het zelfs als zijn eerste keuze voor infrastructuur.
Hoe jij profiteert van IaaS? Lees er meer over in deze whitepaper. Aan bod komt:
- de basisbeginselen en toegevoegde waarde van IaaS en cloud computing;
- de mogelijkheden, functies en onderscheidende factoren van het Oracle IaaS-platform;
- het verbinden van je bedrijf met het Oracle Cloud-platform;
- IaaS-gebruikerscases en -succesverhalen;
- De tien voordelen van Oracle IaaS.