Conventionele, offline retailers hebben nog steeds moeite om digitale instrumenten handig in te zetten voor het aanzwengelen van de sales. De nieuwste versie van de Retail Engagement Analytics (REA)-oplossing van Fujitsu is zo ontworpen dat winkeliers data uit verschillende bronnen kunnen combineren om realtime inzicht te krijgen in het klantgedrag in de fysieke winkels. Voor de algemene jury van de Computable Awards 2017 reden om Fujitsu als Digital Company van het jaar te nomineren.
Fujitsu’s oplossing is gebaseerd op verschillende bronnen, waaronder camera’s in de winkel en Wi-Fi-toegangspunten en combineert dat met point-of-sales-output, data uit andere winkels, winkelformats, en externe informatie over bijvoorbeeld het weer. De realtime resultaten worden gepresenteerd in een dashboard, met hittekaarten en rapporten die zaken als het aantal nieuwe en herhaalklanten per tijdseenheid en afdeling visualiseert. Bovendien kan REA 2.0 door Fujitsu’s ‘Flow Discovery Technology’, de meest gebruikte routes van klanten identificeren. Hittekaarten visualiseren de gebieden waar het meeste verkeer op af komt. Met deze data kunnen winkeliers de gebieden lokaliseren waar verbeteringen gedaan kunnen worden in de lay-out, zodat zij bijvoorbeeld de indeling aan kunnen passen of productplaatsing kunnen perfectioneren.
Het systeem kan zelfs automatisch berichten sturen naar medewerkers om hen te wijzen naar waar zij het meest nodig zijn. Gedragspatronen REA 2.0 kan tevens voorspellingen doen en het effect van marketing meten. Omdat het trends en gedragspatronen kan identificeren, helpt het winkeliers met het maken van werkroosters en het plannen van de bevoorrading. Het systeem kan ook gebruikt worden om het succes van promoties en bezoekerspieken rea-time te meten.