Hoewel virtual reality (vr)- en augmented reality (ar)-toepassingen als paddenstoelen uit de grond schieten, gaat het nog even duren voordat vr en ar in ons leven zijn ingebed. Dat zegt Thomas Husson van Forrester tijdens Emerce Tech Live. De analist van het onderzoeksbureau grijpt het event aan om de kansen en bedreigingen voor bedrijven op het gebied van vr/ar te benoemen.
Virtual, augmented en tegenwoordig ook mixed reality, hoe zat het ook alweer en wat is het verschil?
Vr is voor de meesten duidelijk. Dit is een techniek waarbij gebruikers afgesloten zijn van de echte wereld en volledig ondergedompeld in een virtuele omgeving. Hiervoor gebruiken zij een vr-bril zoals de Oculus Rift, Samsung’s Gear of HTC’s Vive. Vr is populair in de consumentenmarkt en duikt vooral op in de gamingindustrie.
Ar is een digitale laag aangebracht over de bestaande wereld. Die laag bevat video, audio, graphics en is opgebouwd uit markers. Voor ar is een tablet of smartphone nodig waarop gedownload een ar-app die de digitale markers herkent om de digitale laag zichtbaar te maken.
Mixed reality (mr) is zoals de naam zegt een mix van vr en ar. Het is een techniek waarbij zowel de echte als virtuele wereld wordt afgebeeld. Digitale elementen zijn zichtbaar in de eigen omgeving, terwijl de mogelijkheid bestaat om met beide werelden te interacteren. Het bekendste voorbeeld van mr is Microsofts Hololens.
Nog vijf jaar nodig
Terug naar de bevindingen Thomas Husson, de Forrester-analist met twintig jaar ervaring in digitale en mobiele toepassingen. Vr en ar zijn enkele van zijn expertisegebieden.
Volgens Husson gaan vr en ar het mobiele gebruik niet vervangen. Mobiel is momenteel een van de belangrijkste gebruiksvoorwerpen en zal dat voorlopig blijven. Vr wordt dan ook geen nieuwe manier van computing, maar mogelijk een nieuwe manier van communicatie met name voor de consumentenmarkt. Het is, zegt Husson, een goed middel voor het delen van ervaringen en storytelling. Daarom zullen voornamelijk merken het gaan inzetten voor reclamedoeleinden.
Verder is er nog even tijd nodig voordat vr en ar echt groot worden. Je ziet weliswaar veel bedrijven die het oppakken en toepassen, maar dat zijn vooral vergelijkbare games of experiences en geen concrete gamechangers. Bovendien is het gros van de consumenten nog niet klaar voor vr.
De Verenigde Staten zijn momenteel het meest volwassen op het gebied van vr-gebruik, maar ook daar gaat het nog ongeveer vijf jaar duren voordat het grote publiek vr en masse oppakt, zo blijkt uit onderzoeksrapport van Forrester, ‘Virtual Reality isn’t Ready For Marketing Yet’, dat in februari werd gepubliceerd. Wel geeft dertig procent van de organisaties wereldwijd en in verschillende markten aan te willen starten met gebruiken en/of testen van vr en ar-toepassingen.
AR sneller een succes
Volgens Husson heeft ar een snellere kans van slagen dan vr omdat het meer wordt opgepakt voor zakelijke doeleinden. Een ander voordeel is dat ar via een smartphone wordt toegepast, een voorwerp dat de meeste mensen dagelijks intensief gebruiken. Bovendien wordt een toenemend aantal applicaties ingebouwd met ar-toepassingen. Omdat ar een combinatie is van een ontastbare wereld en de realiteit is het voor de zakelijke markt een interessante toepassing. Denk daarbij vooral aan de industrie of zorgsector, maar ook retail en de financiële wereld.
Er zijn nieuwe bedrijfskansen en businessmodellen te creëren door het gebruik van vr en ar, maar er zit volgens Husson ook een keerzijde aan. Beide technieken zijn verbonden aan internet en dus aan potentiële dreigingen. Ar kan zo geavanceerd worden dat het is aan te wenden voor het lekken van informatie uit netwerken, fysieke gebouwen en utiliteiten. Ar ontwikkelt zich dan ook als een nieuwe en complexe technologie die kansen en mogelijkheden biedt, maar waarin ook risico’s op het vlak van beheer en beveiliging schuilen.