In het Duitse Rust vonden onlangs de World Hosting Days (WHD) plaats, de jaarlijkse bijeenkomst waar de stand van zaken rond de Europese hosting-markt wordt besproken. De ervaring leert dat deelnemers hun bedrijfsstrategie bijstellen aan de bevindingen die zij tijdens het evenement opdoen.
Een belangrijke observatie is dat IaaS(-gerelateerde)-diensten een zonnige toekomst tegemoet gaan. Tegelijkertijd maakten de deelnemers zich zorgen over SaaS-aanbieders die steeds meer IaaS-componenten in hun oplossingen integreren. Deze SaaS-oplossingen hebben meestal een wereldwijde schaal en zijn qua infrastructuur zelden afhankelijk van historische partners. Klanten zijn momenteel op zoek naar alternatieve oplossingen voor deze editors. Ze geven de voorkeur aan een partner met een lokale aanwezigheid die zij verantwoordelijk kunnen houden voor de serviceniveaus.
Deze ontwikkeling maakt deel uit van de evolutie van de Europese hosting-markt en vormt het belangrijkste punt van zorg voor de sector. Discussies hieromtrent richten zich op de hostingbedrijven zelf en op de consolidatieslag die binnen de markt plaatsvindt. Door een sterkere nadruk op de kosten en de hogere eisen die klanten stellen, komt de focus op de gebruikservaring te liggen. Dat geldt ook voor een basisdienst als e-mail. Zelfs van aanbieders van gratis e-maildiensten wordt service verwacht. Ze willen bijvoorbeeld dat hun mails niet als spam worden gekwalificeerd, maar ook dat ze geen spam in hun mailbox krijgen.
Tweeledig
De markt wordt steeds klantgerichter. We moeten ons hieraan aanpassen door eenvoudiger oplossingen aan te bieden voor systeembeheer en onboarding. De inzet van dergelijke oplossingen heeft een tweeledig effect. Gebruikers nemen op deze manier eenvoudiger nieuwe diensten af, terwijl de hostingprovider minder handmatig werk hoeft te verrichten. Als bedrijf met een Franse achtergrond hebben wij bijzonder interessante gesprekken over deze onderwerpen gevoerd met concurrenten, met name met betrekking tot de Britse en Duitse markt.
Gesprekspunt
Een belangrijk gesprekspunt tijdens de WHD was cybercriminaliteit. De meeste hostingbedrijven zijn hier bang voor, en dan met name voor de gevolgen voor hun infrastructuur. Wat de verantwoordelijkheid voor eindklanten betreft is de bescherming van hun data eerder een verkoopargument dan een serieus aandachtspunt. De meeste bedrijven die vertegenwoordigd waren tijdens WHD, hadden niet geanticipeerd op het van kracht gaan van de GDPR in mei 2018, ondanks het feit dat deze richtlijn bindend zal zijn voor alle spelers in de hostingmarkt. Veel hostingbedrijven worden zich bewust van het feit dat de meeste van hun problemen verband houden met klanten.
Er worden voortdurend discussies gevoerd om klanten te ondersteunen met geautomatiseerde tools waarmee ze de beveiliging op peil kunnen houden. De belangrijkste vraag is hoe de kosten die daarmee gepaard gaan aan klanten moeten worden doorberekend vanuit de wetenschap dat beveiligingsincidenten of klanten die nalaten om patches te installeren ingrijpende gevolgen kunnen hebben voor de servicekwaliteit van het hostingbedrijf. Verder maken hostingproviders zich serieuze zorgen over DDoS- en ransomware-aanvallen. Zij zijn zich terdege bewust van de noodzaak van oplossingen waarmee zij hun klanten en zichzelf tegen dit soort cyberbedreigingen kunnen beschermen.