Na de ict-storing bij KLM in april 2017 is er geen privacygevoelige informatie over reizigers of luchtvaartpersoneel op straat komen te liggen. Ook bevestigde softwaremaker Amadeus dat er geen hack aan de storing ten grondslag lag. Door een lokaal hardwareprobleem zijn de systemen in het datacentrum bij Amadeus afgelopen april enige tijd onbereikbaar geweest. Hierdoor vielen wereldwijd reserveringssystemen voor de luchtvaart uit, onder meer bij KLM.
Dit is de kern van een schriftelijke reactie van demissionair staatssecretaris Dijksma (PvdA) van Infrastructuur en Milieu naar aanleiding van Kamervragen van Maarten Hijink en Cem Lacin van de SP. Zij stelden de vragen nadat in april van dit jaar het computerreserveringssysteem Amadeus uitviel en korte tijd het wereldwijde luchtverkeer verstoord werd.
Dijksma benadrukt dat voor het verhelpen van storingen als deze de verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaar van Amadeus, in dit geval de softwaremaker zelf. Daarnaast schrijft ze dat KLM heeft aangegeven dat storingen altijd samen met Amadeus geëvalueerd worden en er afspraken worden gemaakt over verbeterstappen. Naar aanleiding van de storing zijn maatregelen genomen. Welke dat zijn, benoemt de staatssecretaris niet. Wel vertelt de politica dat er een boeteclausule in gang treedt wanneer Amadeus niet voldoet aan de afgesproken beschikbaarheid van de systemen.
Netwerk- en informatiebeveiligingsrichtlijn
In het verlengde van de storing gaat Dijksma in op het gegeven dat door het ministerie van Veiligheid en Justitie samen met de betrokken vakdepartementen gewerkt wordt aan de totstandbrenging van de implementatiewetgeving wat betreft de Netwerk- en informatiebeveiligingsrichtlijn (NIB-richtlijn).
‘Hierin zijn voor aanbieders van essentiële diensten en digitale dienstverleners zorgplichten betreffende de continuïteit van hun dienstverlening alsook handhaving van de naleving daarvan vastgelegd’, zo stelt de politica.
Amadeus CRS is een Europees realtime-computerreserveringssysteem (CRS) dat ontworpen is voor luchtvaartreserveringen. De centrale database staat in Erding (Duitsland), het hoofdkantoor in Madrid en het ontwikkelingscentrum is gevestigd in Sophia Antipolis (bij Nice).
Storing staat niet op zichzelf
Ook in 2010 werd het wereldwijde luchtverkeer getroffen door een Amadeus-storing. Het externe reserveringssysteem Amadeus had een probleem, waardoor de namenlijsten van de passagiers niet goed doorliepen. Daardoor stokte het inchecken bij KLM.
KLM maakt sinds begin 2007 gebruik van het reserveringssysteem Amadeus. Moederbedrijf Air France hanteert het systeem al langere tijd. Wereldwijd gebruiken zo’n 150 luchtvaartmaatschappijen Amadeus.