De fax, papier, computers en vaste werkplekken. Allemaal lijken ze – de een wat sneller dan de ander – gedeeltelijk of helemaal uit het kantoor te verdwijnen. We gebruiken laptops, smartphones, digitale opslagsystemen en willen altijd en overal efficiënt kunnen werken en samenwerken. De telefooncentrale lijkt nu aan dit rijtje te worden toegevoegd met de beschikbaarheid van de Cloud PBX (Private Branch eXchange).
Cloud PBX is technologie van Microsoft voor het beheren van telefoonnummers en het gebruik van PBX-mogelijkheden met Skype for Business Online. Ofwel: een telefooncentrale uit de cloud. Met Cloud PBX worden de koppeling aan het PSTN (Public Switched Telephone Network) en het beheren van telefoonnummers onderdeel van Office 365. Doordat Microsoft zelf de telefoonnummers uitgeeft en nummerplannen koppelt aan de telefooncentrale in de cloud is daar geen lokale telecomprovider of Microsoft-partner meer voor nodig. Het lijkt een hosanna-verhaal, maar voor bedrijven die de overstap naar de Cloud PBX willen maken, zijn er een aantal tips:
- Maak een inventarisatie van de gewenste functionaliteiten. De huidige mogelijkheden van Cloud PBX omvatten standaard telefoniefunctionaliteiten zoals gesprekken aannemen, doorverbinden en muten, maar zijn nog niet volledig. Ook de PSTN-belmodule is nog niet in Nederland beschikbaar (wordt in het derde kwartaal van 2017 verwacht, red.).
- Stem de specifieke eisen, de Quality of Service (QoS), voor de telefoondienst af. Indien telefoonverkeer over een reguliere internetverbinding wordt gerouteerd, moet men er zeker zijn van dat de kwaliteit en betrouwbaarheid niets te wensen overlaat. Om de kwaliteit te bewaken kan het beheer van de cloudomgeving worden ondergebracht bij een externe partij. Microsoft zelf levert geen beheersdiensten voor de Cloud PBX.
- Controleer of er met huntgroepen en externe contactcenters wordt gewerkt en/of er externe software of apparaten gekoppeld zijn aan de telefooncentrale. Het aansluiten van de telefooncentrale op add-ons en analoge apparaten en het integreren met mobiele nummers is niet mogelijk.
Meer weten?
Wilt u meer informatie over de Cloud PBX en hybride Skype for Business-implementaties? Lees dan het whitepaper ‘Cloud PBX in Office 365’. Of bekijk de korte video met uitleg over de hybride oplossing.
Hybride: on-premise én in de cloud
Een directe overstap naar de Cloud PBX lijkt op dit moment alleen haalbaar voor bedrijven die beperkt gebruikmaken van de telefoniefunctionaliteit van Skype for Business en geen andere software of apparaten gekoppeld hebben aan hun telefooncentrale. Grote organisaties, bedrijven met huntgroepen of contactcenters en organisaties die externe software of apparaten gekoppeld hebben aan de telefooncentrale passen (nog) niet in de profilering van Microsofts Cloud PBX. Wel kan de integratie met Office 365 en de flexibiliteit van de cloud voor deze organisaties voordelen opleveren. De grootste potentie zit voor hen in de hybride oplossing.
Een voorbeeld van een hybride omgeving is de omgeving van netwerkorganisatie TBI. TBI combineert de voordelen van de complete featureset van een on-premise Skype for Business-implementatie met de clouddienst van Microsoft. De hybride-oplossing levert bedrijven een kostenbesparing op zonder verlies van functionaliteit en is daarnaast een mooie eerste stap op weg naar de telefooncentrale uit de cloud, erkent Dirk-Jan Langbroek, directeur van TBI’s Shared Service Center ICT.
Rome is niet in één dag gebouwd, en ook de telefooncentrale zal niet opeens verdwenen zijn. Maar het lijkt er sterk op dat die samen met de fax straks alleen nog in het museum te bewonderen zal zijn.