Bezoekers van het servicecentrum van de gemeente Leidschendam-Voorburg worden vanaf vandaag, 29 mei, welkom geheten door een robot. De pilot is een samenwerking tussen het roboticateam van softwareleverancier Decos, klantenservicespecialist Qmatic en de robotwerkgroep van de gemeente. SoftBank Robotics is de maker van de robot, die Elvie Pepper is gedoopt.
In een pilot van vijf maanden gaan programmeurs en gemeente het contact tussen bezoekers en robot onderzoeken en verbeteren op basis van klantbeoordelingen en -ervaringen. Leidschendam-Voorburg is naar eigen zeggen de eerste gemeente van Nederland die een robot inzet bij de ontvangst van bezoekers.
De komst van de robot in Leidschendam-Voorburg is geen primeur. Eind vorig jaar konden medewerkers en inwoners al kennismaken met Elvie.
De robot begint de nieuwe training met het welkom te heten van bezoekers en hen de weg te wijzen.
Om de interactie tussen Elvie en bezoekers te meten, worden de bezoekers om feedback gevraagd. De samenwerking tussen de gemeentemedewerkers en de robot zal aan de hand van interviews gevangen worden. De onderzoeksresultaten moeten helpen om de bezoekersrobot gedurende vijf maanden te verbeteren en verder te ontwikkelen.
‘Proefondervindelijk bekijken we of de samenwerking tussen mens en robot het positieve effect heeft op de klantbeleving dat we verwachten te bereiken’, zegt Roeland van Oers, projectleider van Decos.
Onderstaande video laat zien hoe de gemeente de toekomst met de bezoekersrobot voor ogen heeft.