ABN Amro's Netflix-verbod op bedrijfscomputers is goed maar slaat de plank mis. Dit is de discussie-stelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Een nieuwe generatiekloof gaapt over ‘normaal’ gebruik van ict-middelen en -voorzieningen. Werkgevers kampen al jaren met personeel dat onder werkuren via internet even kijkt naar de Champions League, Tour de France, Giro D’Italia, Olympische Spelen, enzovoorts.
Relatief nieuw is de netwerkbelasting door dagelijks, ‘gewoon’ gebruik van netwerkbelastende diensten als Spotify en YouTube. Nog wat nieuwer is het gebruik van vpn-verbindingen, waardoor werknemers ook thuis voor netwerkoverlast op de zaak zorgen.
Dat laatste was het geval bij ABN Amro. Die bank zag haar dienstverlening aan internetbankierende klanten geraakt worden door het privé-Netflix- en -Spotify-gedrag van de werknemers. De capaciteit van het bedrijfsnetwerk was niet toereikend voor thuiskijken-via-vpn plus de daadwerkelijke toepassingen waar het netwerk voor is bedoeld. ABN Amro voelde zich genoodzaakt om een verbod op Netflix, Spotify en andere streamingdiensten in te stellen. Op zich een zinnige zaak, maar het wordt een spel van kat-en-muis. Naast het optuigen van een gescheiden netwerk voor dit soort multimediaconsumptie, is besef bij werknemers nodig. Anders is een verbod slechts symptoombestrijding en dus zinloos. Wat vind jij?
Opvallend is dat het niet om de kost of om cybersecurity gaat als motivatie maar om de performantie van het bedrijf. Het is zeer zeker zo dat er goede en slechte internet gebruikers zijn. De goede zijn ‘in controle’ van hun gebruik en doseren het om de work/life balans in stand te houden terwijl de slechte snel afgeleid zijn en dat ook blijven. Meestal zijn slechte gebruikers mensen die eigenlijk persoonlijk aandacht verdienen, er scheelt duidelijk wat aan de werkomstandigheden en bijgevolg ook de motivatie.
Gescheiden netwerken aanbieden is niet steeds makkelijk of mogelijk, zeker niet op andere locaties dan de bedrijfsvloer. Streaming diensten verbruiken ook aardig wat bandbreedte en brengen daarnaast mogelijk ook cyber security issues met zich mee.
Persoonlijk denk ik dat dat bedrijven er best aan doen een apart WiFi-netwerk aan te bieden waar de gebruiker kan kijken of luisteren naar streams via de smartphone of tablet.
Dus de ABN had zo weinig netwerk capaciteit dat met een paar streams het netwerk plat te krijgen was? Dat zijn wel erg middeleeuwse toestanden daar.
Op de zaak Netflix kijken is niet echt professioneel: je bent dan duidelijk niet met je werk bezig! Maar op je werk Spotify (of een andere streaming audio dienst) luisteren, dat moet kunnen.
Als de AAB klanten last hebben van Spotifyende bankmedewerkers, dan moeten ze de CTO ontslaan; het netwerk is dan verkeerd aangelegd / ingesteld.
Computable lezen onder werktijd is ook discutabel 🙂 🙂 🙂
Jasper is blijkbaar in het archief gedoken want ik zie een boodschap die ik in 2011 al verkondigde omdat het netwerk steeds meer onder druk komt te staan door nieuwe diensten/processen omdat de bandbreedte geen gelijke tred houdt met de processor. Bill Gates verwoordde dit al met de stelling dat elke 18 maanden de business applicaties met 50% vertragen.
Jammer dat reaguurders niet weten wat er op het netwerk gebeurt, een Select All statement op een database om met Excel even lokaaal wat analytics te doen heeft namelijk ook een enorme impact op het netwerk. Als dan ook nog vergeten wordt dat we de netwerken geconverteerd hebben waardoor er steeds meer verschillend verkeer over dezelfde fysieke verbinding moet dan ontstaat er een ‘spoor’ probleem waarbij de goederen/passagierswagons anders gerangeerd moeten worden. Helaas werkt dit vaak dus weer niet als er middels VPN een tunnel gecreërd wordt.
Sorry Frank maar als de gebruikers muziek op de werkvloer willen dan nemen ze maar een DAB+ radio mee, mijn zoon is heel gauw door zijn databundel heen als hij allerlei diensten gaat streamen.En gemiddeld houdt hij dan ook zo’n 20 dagen per maand over waarin hij dus gewoon naar de radio moet luisteren die ik op een bepaald radiostation zet. Hij noemt mijn keuze trouwens ook middeleeuws maar zolang ik de rekening betaal moet hij gewoon luisteren. Medewerkers van de ABN die daar moeite mee hebben moeten ze gewoon ontslaan, niet de gebruiker is hier koning maar de klant. Want als klant wil ik dat de ABN mij geen verborgen kosten in rekening brengt!