Een kwart van de studenten geeft de ict-faciliteiten en -applicaties binnen het onderwijs een magere voldoende (6 of lager). Frustraties zijn er over het inloggen, de beschikbaarheid van informatie op smartphones, de vele doorverwijzingen naar lesstof en de traagheid van applicaties .
Dat blijkt uit onderzoek onder ruim duizend Nederlandse studenten van meer dan 150 onderwijsinstellingen, uitgevoerd in opdracht van werkplekleverancier New Day at Work.
Volgens de uitkomsten zegt veertig procent van de studenten niet optimaal gebruik te maken van alle aangeboden onderwijsapplicaties. Eén van de redenen is dat een kwart van de studenten door de wirwar aan applicaties geen idee heeft welke applicaties er beschikbaar zijn.
Studenten zeggen meerdere frustraties te ervaren als het gaat om de aangeboden applicaties bij onderwijsinstellingen. De grootste ergernissen zijn: het vaak opnieuw inloggen (25 procent), informatie die niet goed mobiel beschikbaar is (23 procent) en de vele doorverwijzingen voordat de student de juist informatie vindt (21 procent).
Onderwijsportaal
Op de vraag wat ze verwachten van een onderwijsportaal, antwoordt het merendeel van de studenten dat het snel daar snel de juiste informatie kan vinden (43%), door bijvoorbeeld minder vaak in te moeten loggen.
De onderzoekers: ‘Wanneer studenten snel bij de juiste informatie kunnen, gaat er niet langer tijd verloren aan het zoeken van opdrachten, informatie en applicaties. Daarnaast wensen studenten dat het onderwijsportaal altijd en overal beschikbaar (31 procent) en overzichtelijk is (20 procent).’
Onder ‘onderwijsportaal’ verstaan de onderzoekers een online-locatie (intranet of website) van de onderwijsinstelling, waarin informatie en linkjes staan naar de onderwijsapplicaties voor studenten.
ICT-uitdagingen
Gijs van Hees, die bij New Day at Work verantwoordelijk is voor nieuwe omzet uit de onderwijsmarkt: ‘Studenten krijgen steeds vaker les in de vorm van digitaal onderwijs, waardoor de verwachtingen rondom ict alsmaar hoger worden. De studerende generatie van nu groeit op met het idee dat apps altijd en overal toegankelijk zijn. Niet zo vreemd dat zij dergelijke tools ook bij de onderwijsinstelling verwachten.’
Hij vervolgt: ‘Anderzijds stellen onderwijsinstellingen zelf hoge eisen aan archivering, beveiliging en de beheersbaarheid van de infrastructuur. De combinatie van de behoeftes van beide partijen zorgt voor een uitdaging in ict binnen het onderwijs. Dit heeft gevolgen voor de voortgang van studenten.’