Busreizigers op de plattelandsgebieden kennen het probleem wel: buslijnen die net niet lekker op elkaar aansluiten. Zo kan het gebeuren dat je een overstap op een haartje na mist en daardoor tot wel een uur moet wachten op de eerstvolgende bus. Connexxion en Incentro hebben de handen ineen geslagen met een app om dit te voorkomen, zodat reizigers niet langer in de kou hoeven te staan.
Incentro heeft de Stappover-applicatie gebouwd voor Connexxion, waarmee busreizigers kunnen vragen of de bus op hen wacht, zonder tussenkomst van de verkeersleiding. De reiziger dient via de app een overstapverzoek in en de buschauffeur probeert hier rekening mee te houden.
Juryoordeel
De presentatie van het project was uitstekend voorbereid en de case werd op alle criteria goed toegelicht door het team van Incentro. Hierbij werd ook een realtime voorbeeld gegeven via de app. Vragen van de jury werden ook goed en bondig beantwoord.
Deze case sprong er uit door de sterke toegevoegde waarde voor de klanten van Connexxion; de app biedt een eenvoudig te gebruiken oplossing die een heel tastbaar probleem van reizigers oplost: de bus missen terwijl dit voorkomen had kunnen worden door betere communicatie en afstemming. Dit is dus een directe positieve impact op de klant/eindgebruiker. Ook voor Connexxion is de waarde groot, want de app vergroot de klanttevredenheid, hetgeen een belangrijke kpi is voor het bedrijf.
In termen van originaliteit en/of innovatieve kracht is het project ook interessant, omdat aan de achterkant gebruik wordt gemaakt van IoT-technologie, die de bussen in staat stellen met elkaar te communiceren, en algoritmes, die op basis van verschillende variabelen berekenen wat de beste keuze is voor zowel reiziger als buschauffeur. De complexiteit en/of risico’s zaten vooral in de directe zichtbaarheid voor klanten en chauffeurs; kleine foutjes in de app kunnen leiden tot foutieve adviezen en een directe daling van klanttevredenheid.