British Airways (BA) meldt dat problemen die zaterdag 27 mei na een grote ict-storing ontstonden, bijna voorbij zijn. Op Heathrow evenwel zorgen de ict-problemen nog voor storingen in de vluchtschema's. Volgens de vliegtuigmaatschappij is de ict-storing niet het werk van cybercriminelen, maar ontstaan door problemen met de stroomtoevoer in datacenters waardoor computersystemen volledig plat gingen.
Vanaf luchthaven Gatwick zouden vanaf zondag 28 mei de vluchten weer zoals gepland aankomen en vertrekken, meldt BA in een update over de storing.
Op Heathrow heeft de grote ict-storing nog gevolgen voor korte-afstandsvluchten. De lange-afstandsvluchten zouden ook vanaf die luchthaven weer volgens schema verlopen.
‘We zijn zaterdag 27 mei getroffen door een grote ict-storing die gevolgen heeft voor de wereldwijde dienstverlening’, meldt de luchtvaartmaatschappij. Door die storing zijn vluchten vertraagd en geschrapt en hebben passagiers die wel vlogen hun bagage niet ontvangen.
Geen cyberaanval
In een eerste reactie aan de Britse krant The Guardian meldt BA dat de ict-storing te maken heeft met systeemuitval door problemen met de stroomtoevoer. Er zou geen sprake zijn van een cyberaanval.
In september 2016 kampte BA ook met een grote ict-storing. Toen ging het specifiek om problemen in het inchecksysteem.