Het Nederlandse bedrijfsleven onderzoekt de zakelijke toepassingen van virtual reality (vr), augmented reality (ar) en mixed reality (mr). Echter heeft minder dan de helft (44,6 procent) van de organisaties de benodigde capaciteiten en skills in huis om ermee aan de slag te gaan. Bovendien voelen bedrijven zich nog niet klaar om deze nieuwe technologieën te implementeren. Dat blijkt uit onderzoek van ict-leverancier Avanade.
Augmented reality (ar), virtual reality (vr) en mixed reality (mr) breken door in de entertainmentindustrie. Het Nederlandse bedrijfsleven zit echter nog in de beginfase van de toepassing van deze technologieën voor business-oplossingen. De grootste uitdagingen zijn het gebrek aan kennis van mogelijkheden in de markt (39,7 procent), het gebruik aan ervaring met implementeren (38,3 procent) en de softwareontwikkelmogelijkheden (35,1 procent).
3D-ontwikkelaars
Het Nederlandse bedrijfskeven vindt het moeilijk om de juiste mensen te vinden, vertelt Rob Bakkers, vr/ar/mr Lead binnen Avanade Nederland. ‘Voor de ontwikkeling van vr/ar/mr-toepassingen hebben bedrijven multidisciplinaire teams nodig. Niet alleen technische skills zijn belangrijk, maar ook bijvoorbeeld 3D-designers. Een ideale vr-ontwikkelaar heeft daarom een achtergrond in 3D-development of 3D-contentcreatie. Veel game-ontwikkelaars bezitten deze vaardigheid, maar dit type ontwikkelaar is schaars buiten de gamebranche.’
Het onderzoek toont aan dat één op de vijf organisaties het komende jaar de hoogste prioriteit aan de implementatie van ar/vr/mr geeft. De voorkeur gaat bij het Nederlandse bedrijfsleven uit naar virtual reality (55,4 procent), gevolgd door mixed reality (53,3 procent). Iets minder dan de helft (49,5 procent) geeft de prioriteit aan augmented reality. Er wordt door 38,5 procent geëxperimenteerd met vr en 38,5 procent probeert ar uit. Ruim een kwart (26,2 procent) test de mogelijkheden van mixed reality.
Intern of extern
Bedrijven verwachten dat de technologie voordeel biedt richting externe partijen en klanten, zoals hogere klanttevredenheid. Dat is reden dat de meerderheid van de Nederlandse bedrijven ar, vr en mr ontwikkelt voor klanten. Intern gerichte-toepassingen, zoals voor de medewerkers (35,8 procent) en een effectieve bedrijfsvoering (28 procent), komen op de tweede en derde plek.
Gebrek aan ambitie
Eerder deze maand publiceerde de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM) een marktverkenningsrapport naar ar/vr. Zij concludeert dat ar/vr-ontwikkelaars meer focus en ambitie moeten laten zien om het groeikapitaal aan te trekken dat zij nodig hebben om hun potentieel optimaal te ontplooien. Zo niet dan zal de ontwikkeling van deze jonge markt er onder lijden.