De technologische strategie van bedrijven in het algemeen en de agenda van de cio in het bijzonder veranderen ingrijpend door de huidige technologische ontwikkelingen. Bovendien heeft ook de geopolitieke onzekerheid almaar meer invloed op de koers die bedrijven varen. Dat blijkt uit de laatste CIO Survey van KPMG en Harvey.
Navigating Uncertainty, dat is niet mis te verstane titel die KPMG en Harvey Nash aan hun nieuwste rapport gaven. De consultants ondervroegen er bijna 4.500 CIO’s voor uit 86 landen. Volgens het onderzoeken vindt bijna twee derde van de ondervraagden dat het politieke, zakelijke en economische klimaat in de wereld almaar minder voorspelbaar wordt. Met 63 procent zitten de Belgische en Nederlandse it-managers hier trouwens precies op het wereldwijde gemiddelde.
Meer dan zestig procent van de ondervraagden stelt ook dat projecten almaar complexer worden. Het antwoord op die onzekerheid zijn almaar flexibelere technologieplatformen, ingekrompen budgetten en grote investeringen in cyberveiligheid. Vergeleken met vorig jaar vinden cio’s het nu belangrijker om consistente en stabiele it-performance te leveren, innovatieve nieuwe producten en diensten te ontwikkelen en kosten te besparen en efficiënter te werken. Aan een beter engagement met klanten of prospecten hechten ze nu minder belang, net zoals aan de succesratio van projecten.
Nog een kopzorg blijven de personeelstekorten in de it. Zeker mensen die met big data en analytics kunnen omgaan, zijn schaars én gewild. Ook businessanalisten en enterprise architecture-specialisten hebben de jobs voor het uitkiezen. Het blijkt trouwens ook dat het glazen plafond in de it-wereld hardnekkig is. Slechts negen procent van de senior it-leiders zijn van het vrouwelijke geslacht, precies evenveel als vorig jaar.
Digitale strategie
In ongeveer 41 procent van de bedrijven is er nu een breed omvattende digitale strategie opgesteld. Dat is een stuk meer dan in 2015 (27 procent) en 2016 (35 procent).
Intern verzet tegen verandering zien de meeste cio’s trouwens als grootste hinderpaal voor die strategie, veel meer dan bijvoorbeeld budgetperikelen. Om digitale innovatie aan te wakkeren, willen de meeste bedrijven (54 procent) meer tijd spenderen aan innovatieprojecten. Ook het samenwerken met kennisinstituten staat hoog op de agenda (52 procent). Tegelijk stelt 88 procent dat hun bedrijf nog niet ten volle profiteert van de digitale strategie. In een kwart van de bedrijven wereldwijd is al een chief digital officer aan de slag, in Nederland is dat in 27 procent van de bedrijven, in België zelfs 36 procent
Om de agility en de reactiesnelheid van de organisatie verder op te krikken, kijken de meeste cio’s naar het implementeren van agile-methodologieën. Het toevoegen van cloud- en as-a-service-oplossingen scoort ook hoog. De it-budgetten blijken ook flink te stijgen, zowat 79 procent van de cio’s mocht zich dit jaar op een budgetverhoging verheugen. België en Nederland blijken wat dat betreft trouwens fiks onder het gemiddelde te zitten. Bij ons zijn het maar respectievelijk 38 en 39 procent van de ondervraagden die een groter budget kregen.
De robots komen
Een reden dat de budgetten wereldwijd stijgen, is waarschijnlijk omdat het aantal cyberaanvallen sterk toeneemt. Bijna één op de drie respondenten zei dit jaar met cyberaanval te maken hebben gehad. België en Nederland scoren hier hoger, met respectievelijk 42 en 51 procent. Ter vergelijking: in 2014 was dit maar één op vijf.
Een op drie it-leiders is ondertussen bezig met het investeren in of plannen van digitale arbeidskrachten, in grote bedrijven ligt dit nog een stuk hoger dan in de kleinere ondernemingen. In België en Nederland ligt dat nog hoger, met 42 en 43 procent. Meer dan een kwart (27 procent) van de ondervraagden denkt dat robots vooral goed zijn om de kwaliteit van het werk te verbeteren. Dat is minder dan de 24 procent die vooral efficiëntie-voordelen ziet.