Saxion heeft al enkele jaren een publicatiebeleid waarbij open access het uitgangspunt is: onderzoekers van Saxion maken hun publicaties open access beschikbaar, tenzij dat echt niet kan. Toen Bureau Kwaliteitszorg een project opzette om het onderzoek verder te professionaliseren moest open access daar onderdeel van worden. Incentro hielp Saxion hiermee.
De oude repository van Saxion paste niet meer bij het onderzoek en onderzoeksbeleid van Saxion: er kwamen simpelweg teveel kennisproducten met een te grote diversiteit in omloop om in de oude repository kwijt te kunnen. Ook ondersteunde het systeem open access onvoldoende. Hier werd bij de selectie van een nieuw systeem kritisch naar gekeken.
Saxion koos er bewust voor om geen standaard current research information-systeem aan te schaffen, maar om gebruik te maken van Alfresco. In deze ‘open’ repository zijn standaard functionaliteiten aanwezig en is er tevens ruimte voor eigen aanpassingen en wensen van de hogeschool. Data-uitwisseling met andere applicaties is hiermee mogelijk geworden.
Het systeem sluit goed aan bij open praktijkgericht onderzoek: in Alfresco worden niet alleen publicaties opgenomen, maar ook representaties van niet-digitale onderzoeksresultaten. De pilot binnen het lectoraat Smart Materials in het kader van een Horizon2020-onderzoek, is succesvol verlopen. Dit onderzoek leverde een aantal fysieke kennisproducten op, waarvan beschreven digitale representaties zijn opgenomen in de repository.
Juryoordeel
Het toegankelijk maken van praktijkgericht onderzoek was voor Saxion een belangrijk project. Deze toegevoegde waarde ziet het juryteam als belangrijke kracht van deze nominatie. Daarnaast is de gekozen oplossing tijdens de presentatie ronde toegelicht. Hoewel de presentatie af en toe zenuwachtig verliep, bleek het inhoudelijke verhaal sterk en doordacht. Hoewel het niet de meest innovatieve oplossing van de genomineerden was, betekende het solide geheel van de totale oplossing dat Saxion en Incentro een terechte nominatie op zak hebben voor de finale van de Computable Awards in de categorie ICT-project van het jaar in het onderwijs.