René Oskam stopt begin juni met zijn functie als directeur Nederland van F5 Networks. Hij wordt manager van de channels in Noordoost Europa. De regio’s Belux en Nederland worden weer samengevoegd met Ronald Vanhijfte aan het roer.
Oskam werd zeven jaar geleden aangesteld als directeur van de Benelux-regio, maar drie jaar geleden werd besloten om de beide regio’s te splitsen. Ronald Vanhijfte nam Belux onder zijn hoede en Oskam bleef verantwoordelijk voor Nederland. ‘Het idee daarachter was dat we meer konden focussen op de lokale markten’, legt Vanhijfte uit op het F5 Agility 2017 evenement dat momenteel in Barcelona plaatsvindt.
Nieuwe uitdaging
Na drie jaar bleek er toch meer synergie te zijn tussen de twee regio’s dan eerder werd vermoed, dus werd besloten om ze weer samen te voegen. ‘Onze manager Marko Lindstedt kijkt altijd naar het optimaal inzetten van resources en voor hem was het noodzaak om iemand te vinden die de channels in zijn regio zou aansturen’, vertelt Oskam. ‘Ik zie de verschuiving naar de cloud en hoe dat ons dwingt om naar nieuwe partners te kijken. Partijen die heel dicht tegen de cloud van Microsoft en Amazon aanzitten, hoe kunnen we daarmee gaan samenwerken? Die uitdaging zag ik wel zitten.’
Markt laten groeien
Op de vraag of het voor de organisatie niet onrustig is om regio’s te splitsen en vervolgens opnieuw samen te voegen, wordt door beide mannen ontkennend geantwoord. Vanhijfte: ‘Het is niet zo dat we dat na zes maanden al doen. We zijn drie jaar aparte regio’s geweest.’ Zowel in België als in Nederland werken ongeveer tien mensen bij F5 Networks en dat blijft voorlopig zo. ‘Het is niet de bedoeling dat er mensen uit gaan, eerder dat we gaan groeien’, zegt Vanhijfte. Zijn doelstelling is om de Belgische markt verder te laten groeien met de 15 tot 20 procent die het nu al groeit. Daarnaast moet de Nederlandse markt verder worden ontwikkeld. ‘Die is even groot als de Belgische markt, terwijl die 30 tot 40 procent groter zou kunnen zijn. Daar ligt dus nog een mooie uitdaging.’
Leerproces
Voor Oskam ligt de uitdaging om nieuwe partners te identificeren, rekruteren en te activeren. ‘Dat is voor ons een leerproces’, zegt hij. ‘Maar ik wil ook onze huidige partners mee te nemen in het cloudverhaal. Zij doen er verstandig aan om zich te verdiepen in AWS, Azure en Google Cloud, om de klanten die ze nu al met onze producten bedienen straks ook te kunnen blijven bedienen als zij migreren naar de cloud.’