Een boodschap werkt het best als deze is afgestemd op de luisteraar. Met die gedachte is de startup Instant in 2016 opgericht. De Amsterdammers bieden een SaaS-oplossing om websites voor bezoekers te personaliseren. Dit moet bijdragen aan een makkelijkere internetwereld. Computable spreekt co-founder en ceo Sander Nagtegaal.
‘De gemiddelde aandachtsspanne van mensen neemt elk jaar af. Het is dus lastiger een boodschap over te brengen via digitale media’, vertelt Sander Nagtegaal, ceo en oprichter van Instant. ‘Maar als twee mensen direct met elkaar praten, gaat het overbrengen van een boodschap een stuk beter. Dat komt doordat je hetzelfde verhaal anders kunt vertellen, afhankelijk van je toehoorders. Marcel Panse (cto) en ik vroegen ons af of dit ook toepasbaar is voor websites: dus gepersonaliseerde content voor bezoekers. In 2015 besteedde we onze vrije tijd aan het bouwen over de eerste versies. In 2016 hebben we van Instant een bedrijf gemaakt.’
Gepersonaliseerde websites
Instant biedt websitebezoekers op basis van algoritmes en kunstmatige intelligentie alternatieve versies. ‘Deze gepersonaliseerde versies sluiten beter aan op de achtergrond, intentie en het taalgebruik van specifieke doelgroepen. Op die manier wordt het voor gebruikers makkelijker om informatie te verwerken’, legt Nagtegaal uit.
Die gebruikers zijn digitale marketeers verantwoordelijk voor content. ‘Onze cloudoplossing is geschikt voor elk soort website, ook zonder cms of back-endsysteem. Deze app biedt de mogelijkheid om teksten en afbeeldingen op websites aan te passen, zonder de tussenkomst van een programmeur.’
‘Met Instant lossen we dus een aantal problemen op die we zelf al heel vaak ervaren hebben: wat is de beste manier om mensen aan te spreken, hoe hou je de aandacht vast van je publiek en hoe maak je van een toevallige passant een klant? Afgezien van commerciële toepassingen, denk ik dat we de wereld een stukje beter gaan maken. Met onze technologie wordt internet beter leesbaar en communicatie makkelijker.’
Het product is bedoeld voor kleine bedrijven van tien tot honderd man. ‘Wellicht komen daarna grotere namen aan de beurt. Hier hebben we waarschijnlijk wel een sales-operatie voor nodig, maar voorlopig maken we ons daar niet druk over.’
Serverless computing
Om de algoritmes te ontwikkelen, moesten de heren eerst teksten aanpassen op elke denkbare website, ook ingewikkelde of zelfs statische websites. ‘De eerste stap van ons was om een dienst te maken voor het simpel wijzigen van content in complexe websites. Uiteindelijk is ons platform gebaseerd op serverless computing. Dat houdt in dat wij geen gebruikmaken van servers. Ook geen virtuele of cloud servers. Dit heeft voordelen met betrekking op betrouwbaarheid en kosten.’
Begin dit jaar werd een volgende technologische stap gemaakt. ‘We bieden nu ook de mogelijkheid om contentvariaties te maken op basis van willekeurige webpagina’s. Die variaties zijn te gebruiken als landingspagina’s voor bezoekers die via verschillende marketingcampagnes op je website terechtkomen.’
Het doel is een groter aantal conversies van bezoeker tot klant. ‘Wij vertellen je namelijk hoe je de beste variatie kan maken met ons geautomatiseerde advies over relevantie en leesbaarheid. Want hoe beter zo’n landingspagina past bij je advertentie of kanaal, hoe groter de kans is dat een bezoeker ook vindt wat hij zoekt.’
Marketinguitdaging
Om deze feature te introduceren, heeft de startup in oktober 2016 een kleine financieringsronde gehouden onder bekenden uit de Amsterdamse startupwereld. Het leverde 275.000 euro van private investeerders op.
‘We kunnen dit jaar in theorie nog break-even bereiken zonder een verdere investering. Echter kan een nieuwe investering onze snelheid verhogen en daarom staat in 2017 een nieuwe ronde op de planning.’
Die financiering wordt – naast productontwikkeling – gestoken in de marketingactiviteiten. Nagtegaal: ‘We zijn goed in het bouwen van producten, maar nu is het de kunst om het product aan de man te brengen. De rest van de wereld moet inzien dat Instant een urgent probleem oplost. Voor ons ligt er een uitdaging op het gebied van marketing, messaging en branding. We hebben daarvoor Yvonne Koleczek in dienst genomen. Zij is een ervaren growth hacker (marketeer/programmeur) en moet dit jaar de juiste marketingstrategie bepalen. Daarvoor experimenten we met diverse mogelijkheden, zoals engineered marketing (nieuwe features introduceren om een nieuwe doelgroep aan te spreken) en growth hacks.’
Science fiction-toekomst
‘Het leven in een startup zit vol met ups en downs. Tegenslagen zijn onvermijdelijk, dat hebben we bij onze vorige startups (Albumprinter, Peecho en myTomorrows) wel gemerkt. Het belangrijkste is te leren om snel weer op te staan. Gelukkig zijn we daar best wel goed in. Succes zit voor mij in kleine dingen die je meemaakt.’
Voor in de toekomst heeft de ceo nog genoeg ideeën. Zo wil hij meer halen uit de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie en machinaal leren. ‘In de toekomst wordt internet gebouwd door robots in plaats van mensen. Websites tonen content afgestemd op de bezoekers, geschreven in de woorden van de bezoekers. Het klinkt als sciencefiction, maar wordt realiteit.’
Yet another Bubble is born.
Als we alleen maar met gelijkgezinden op een conforme manier met elkaar communiceren is dat een enorme verarming. Daarbij heb je om te “personaliseren” ook persoonlijke gegevens nodig, waar komen die vandaan?
Een startup met innovatieve mensen.
Dat kun je zien aan het bord met gele briefjes waar ze voor poseren.
Personaliseren noemen ze het in myTomorrowsland.
das eufemisme voor spam.
Met het jargon zit het wel goed, growth hacker die marketing engineert op serverless computing.
Maar eerst een kleine financieringronde.