De gemeenteraad van de stad Groningen vreest dat de beoogde it-uitbesteding negatieve gevolgen heeft voor personeel, kwaliteit van dienstverlening en privacy van burgers. De reactie volgt op het plan van wethouder Ton Schroor (D66) om ict-diensten voor digitale werkplekken, applicatiebeheer, netwerk en telefonie, de hosting en de gebruikersondersteuning uit te besteden aan één leverancier.
Het gaat om een contract van 66 miljoen euro, voor een periode van zes jaar. Dit moet leiden tot een besparing van vijf miljoen euro in 2022.
Dit melden het Dagblad van het Noorden en RTV Noord.
In een brief delen it’ers van de gemeente de zorgen. Volgens hen gaat de dienstverlening met de uurtje-factuurtje-instelling van een externe leverancier ten koste van inspanningen die de it-afdeling van Groningen nu levert, onder meer bij evenementen als Noorderslag en Eurosonic. Ook schrijven ze dat de kosten van de overgang onderschat worden, evenals het huidige niveau van dienstverlening, terwijl de beoogde besparing niet gehaald zal worden.
De SP steunt de it-afdeling en noemt de uitbesteding een ‘botte bezuiniging die 144 medewerkers hun baan zal kosten’. Ook CDA, ChristenUnie, Partij voor de Dieren en lokale partijen Stadspartij en 100% Groningen gaven kritiek.
Enorme risico’s
In het Dagblad van het Noorden uitten deskundigen eerder kritiek op het plan. ‘De gemeente kiest ervoor om met één marktpartij in zee te gaan voor het hele pakket. Dan neem je enorme risico’s. Als het niet goed loopt, krijg je ingewikkelde juridische procedures, hoe goed je alles ook in contracten vastlegt. Je kunt beter de risico’s spreiden door het ict-pakket op te delen en daar verschillende partijen voor te zoeken die meer gespecialiseerd zijn in de diverse onderdelen. Dat is ook de les van de commissie Elias’, aldus Stephan Corvers, adviseur in it-aanbestedingen bij lokale en internationale overheden.
Corvers komt tot deze conclusie na een onderzoek van Anne Rainville, verbonden aan de Maastricht School of Management, die een economische analyse verrichte van de aanbesteding. Dit onderzoek is ook opgestuurd naar de Rekenkamercommissie van Groningen.
De aanpak van Groningen wijkt af van wat gebruikelijk is voor dit soort aanbestedingen, zo blijkt uit het onderzoek van Rainville. De opdracht is groter en meer geconcentreerd dan vrijwel alle eerdere ict-aanbestedingen in Nederland.
‘Dit beperkt de marktconcurrentie en zal resulteren in hogere kosten en meer risico. Het vermindert de voordelen voor de gemeente en daarmee voor de belastingbetaler’, zo stelt de onderzoekster.
Wethouder Schroor brengt hier tegenin dat slechts een deel van de ict wordt uitbesteed en dat deskundigen zijn ingeschakeld om het project te begeleiden. Hij stelt ook dat meerdere marktpartijen interesse hebben, maar kan niet aangeven om welke leveranciers het gaat. Ten slotte meent de wethouder dat het in zee gaan met slechts één leverancier juist de bestuurbaarheid en continuïteit ten goede komt.
Ondanks de ruime kritiek stelt het college van B&W (VVD, PvdA, D66 en GroenLinks) te vertrouwen op de adviezen van externe deskundigen. Uiteindelijk beslist het college over het project.
Schrappen
In januari werd bekend dat de gemeente Groningen vanaf 2018 zijn ict in handen legt van één outsourcingspartner. Ook werd toen duidelijk dat dit leidt tot het schrappen van 64 voltijdsbanen. De betrokken medewerkers kunnen een beroep doen op een sociaal plan. Ook andere werknemers van de afdeling I&A mogen van het sociaal plan gebruik maken. In totaal gaat het om 145 medewerkers.
Volgens de gemeente is de aanbesteding een van de afspraken uit het huidige coalitieakkoord, dat in 2014 werd gesloten. Ze liet daarna een extern onderzoek uitvoeren naar hoe de ict-voorziening voor de gemeente het best is te organiseren. Vervolgens is besloten om via een Europese aanbestedingsprocedure een externe partner te zoeken die de generieke ict-voorzieningen vanaf 2018 uitvoert.
@Rob D : ja, überhaupt wél,
En de bestuursstukken ook.
En is het je opgevallen dat als je op TenderNet zoekt op “Outsourcing generieke ICT – Gemeente Groningen” je dan 0 resultaten krijgt?
PS : áls er al sprake is van ‘outsourcing bashen’ dan is dat omdat er veel te bashen vált. Ra-ra hoe komt dat?
@PJ
Je moet ook op TenderNed zijn, niet op TenderNet 😉
En als je daar zoekt krijg je niet 0 resultaten.
https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/samenvatting/akid/e8f382f889b15518f8cfa892c1fd25c0/cid/210920
En als je daar echt geweest was, had je geweten dat de stukken ergens anders staan… namelijk hier. https://portal.commerce-hub.com/index.cfm
En jouw opmerking over “dat er veel te bashen valt”… met zo’n houding is een gefundeerde discussie natuurlijk uitgesloten.
@Rob D : Tit for tat, typo voor typo, nait soezen 😉
Maar als je écht op die site geweest was en in het zoekvenster rechtsboven “Outsourcing generieke ICT Groningen” had ingevuld had je 0 treffers gehad.
Zoeken moet je doen via het tabje ‘Aankondigingén’ in de oranje balk.
“gefundeerde discussie” : grappig, nou je het zegt :
[BASH] Bij uitbesteding gaat het zelden om een ‘gefundeerde discussie’, maar doorgaans om het toeredeneren naar het gewenste resultaat. [/BASH]
@Rob D Ja, je hebt gelijk je moet wel lezen wat er te lezen valt. Al viel me die tendersite niet mee of ik kon het niet vinden, de inhoudelijke omschrijving van wat op dit moment aanbesteed wordt. Ben alleen maar afgegaan op het het lijstje hierboven, de generieke ict. Maar uiteindelijk moet alles eruit wat naar ICT riekt, als ik het college programma erbij haal. Ik wil graag weten waarom er nu uitbesteed moet worden? Wat ik lees zijn besparing, flexibiliteit en innovatie de redenen. Wat die laatste twee ook mogen zijn maar moet je daarom outsourcen? Daar ben ik nu benieuwd want was de meerwaarde? Die genoemde besparing vind ik hoe dan ook prietpraat. Die termijn, de veranderingen (applicaties! Het woord SaaS ook al gelezen) die men wil. Wel het college programma gevonden, daar staat het in, het willen outsourcen van die ict. Dat stukje hieronder geplakt. Ben nu nog benieuwd naar de de brief van de ICT medewerkers aan de raad.
Over de ICT staat dit in het college akkoord:
‘ICT zetten we als strategisch middelen in voor het realiseren van maatschappelijke doelen en om onze dienstverlening te innoveren. Samen met bedrijven en kennisinstellingen pakken we de kansen om verder te innoveren. Onze ICT gaan we outsourcen. Hiermee wordt onze organisatie flexibeler en kunnen we beter gebruik maken van technologische innovatie. ‘
@Louis : als je de brief van 6/11/2015 aan de Raad leest dan zijn er 3 bestuurlijke doelen :
1. Bestuurlijk doel (1): Vergroten van de flexibiliteit en het innovatief vermogen
2. Bestuurlijk doel (2): Zoveel mogelijk outsourcen
3. Bestuurlijk doel (3): Structurele besparing op ICT van € 5 min vanaf 2017
Men heeft een greenfield-analyse laten doen door QWR.
De uitslag laat zich raden.
Citerend :
“De verwachte financiële baten – hoewel vooralsnog lager dan oorspronkelijk ingeschat – en de toename in flexibiliteit en innovatievermogen rechtvaardigen de ICT-outsourcing. Wij zien het belang van ICT-outsourcing bovendien niet alleen vanuit financieel perspectief, maar ook als logische richting en noodzakelijke ontwikkeling om aansluiting te blijven houden tussen gemeente en samenleving. De dynamiek van het ICT-werkveld vraagt om een andere rolverdeling tussen gemeente en marktpartijen.”
Kortom : ’toeredeneren naar het gewenste resultaat’.
De rekenkamer heeft in haar vooronderzoek heel summier aangegeven “dat de outsourcing een politieke opdracht is, het is aan de ambtenaren om daar uitvoering aan te geven.” Ze vragen zich af “is outsourcing echt nodig om de bezuiniging te halen? Want “Staat de wens tot innovatie niet op gespannen voet met standaardisering (en bezuiniging)?”
“Wat de besparingen betreft is aan de markt gevraagd of ze de gehanteerde bedragen reëel vinden (aan de hand van het Quint-rapport). Dit heeft geleid tot een kleine aanpassing, maar het bedrag van 4,5 miljoen euro vanaf 2022 zou mogelijk moeten kunnen zijn.” De markt geeft natuurlijk geen garanties, want wat kost de reorganisatie en de gewenste innovatie?
Verder stellen ze “In de nieuwe situatie moet de gemeente de regie voeren. Juridisch gezien betekent dit nogal wat. Het kan jaren duren voordat de gemeente dat goed heeft opgetuigd. Lukt het de gemeente om dit op een goede manier gestalte te geven?
De rekenkamer geeft (nog) geen oordeel. Ze stelt vragen en verwoord de analyse van een derde (Quint). Er zijn dus heel veel armslagen. B&W verschuilt zich achter de rekenkamer en die weer achter Quint. Het is dus allemaal garantie tot aan de deur.
Ja, ik heb de brief inmiddels ook kunnen vinden (https://groningen.raadsinformatie.nl/modules/dossiers/15353).
Ik had van de Rekenkamercommissie wel wat meer rolinvulling verwacht.
Kortom: het is een politieke keuze met doelstellingen, de doelstellingen worden niet tegengesproken door een onafhankelijk extern onderzoek en de plaatselijke Rekenkamercommissie ziet geen aanleiding tot verder onderzoek.
Resteert de vraag : is de politieke keuze met valide argumenten onderbouwd?
Bijvoorbeeld een onafhankelijke Business Risk Analyse?
En wat gaat men doen met de geconstateerde en geïmpliceerde risico’s?
Ik moet nog zien dat de Gemeenteraad flink genoeg is om het College op dit punt de voet dwars te zetten.
Mag ik het donkerbruin vermoeden hebben dat het zittend College over 5 jaar (Gemeenteraadsverkiezingen 2022) na veel rumoer inmiddels ‘nieuwe uitdagingen’ heeft gezocht?
Dan heeft een nieuw College de handen vrij om ‘schoon schip te maken’.
De Rekenkamer stelde niet eens zo gekke vragen. Waarom wl je outsourcen? Maar wat Jaap van Belkum ook al aangaf, het is een politieke beslissing. Daarmee uit, allemaal voor de innovate en flexibilisering. Een heel slecht argument. De waarschuwingen zijn er ook van diverse kanten. Maar eigenljk komt het op er neer, alles moet anders op ICT gebed. Waar ik me ook over verbaas is uit de al die brieven en rapporten, het enorme vertrouwen op externe kennis. Adviesbureaus worden binnengereden het gaat over de Quint (specialsten op het gebied van Lean, Devops en Agile zeggen ze, oh jee) maar ook anderen. Ik las ook dat er ook weer externe kennis moeten binnengereden om de kwaltieit te bewaken van de ’transitie’. Wat kost dit allemaal wel niet zo een operatie? Dan gaat het nog niet eens over de 66 miljoen. Zit de kosten hier ook in verpakt? En onder de streep blijft, 4,526 miljoen over?
Elias wordt er bijgehaald, maar dat is nu juist ik iets wat ik las, het werkelijk alles inhuren en van buiten betrekken, ook als oorzaak van falende projecten en de volledig de vat kwijt zijn en de opdrachtgever als speelbal van leveranciers.
Eigenlijk is wat je hier leess een schoolvoorbeeld van de ICT cultuur bij de overheid. En het proces denken wat de inhoud overgenomen heeft. Een wereld van hele dure jongens met titels als verandermanagers, agile evangelsten en de devops goeroes. Een wereld waar de ene helft de andere coacht, stuurt, procesbegeleidt. Je wordt er niet vrolijk van als je dit leest, en daar zit je dan als ICT medewerker bij de gemeente Groningen.
Ik word hier heel somber van en vraag me af waarom ik dit allemaal zit te lezen. Ben overigens niet verbaasd, zo gaat dat. Er wordt zeer goed verdiend aan de overheid door hele handige vogels.
@Louis : ik vind het wél gekke vragen van de Groningse Rekenkamer.
Het zijn nl banale vragen die iedereen – óók de Groninger Gemeenteraad – kan stellen. Daar heb je de Rekenkamer dus niet voor nodig.
De Groninger Rekenkamer informeert en signaleert, maar vraagt niet dóór, toetst niet de Business Case, gebruikt niet de NVVR-Checklist Grote Projecten, etc.
De Groninger Rekenkamer vraagt of de besparingen goed zijn doorgerekend? Iets dat men juist van de Rekenkamer zélf zou verwachten; nl. het zélf doorrekenen van investeringen, baten-prognoses, beheerkosten, transitiekosten, personele kosten, etc.
De Groninger concludeert “dat een onderzoek op dit moment weinig toegevoegde waarde heeft”. Maar licht niet toe wanneer dan wél.
Volgens Artikel 182 lid 1 Gemeentewet onderzoekt de gemeentelijke rekenkamer de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur.
Daar vind ik in de Rekenkamer-brief weinig van terug.
Misschien is het een idee om het ‘Groninger Model voor Juridische Control’ weer eens op te poetsen?
Leuke kreten: flexibiliteit, innovatief, (en waarom niet ook nog toekomstbestendig?) en dat voor minder geld. In de praktijk is commercieel uitbesteden altijd duurder, minder flexibel en het bemoeilijkt innovatie juist.