De gemeenteraad van de stad Groningen vreest dat de beoogde it-uitbesteding negatieve gevolgen heeft voor personeel, kwaliteit van dienstverlening en privacy van burgers. De reactie volgt op het plan van wethouder Ton Schroor (D66) om ict-diensten voor digitale werkplekken, applicatiebeheer, netwerk en telefonie, de hosting en de gebruikersondersteuning uit te besteden aan één leverancier.
Het gaat om een contract van 66 miljoen euro, voor een periode van zes jaar. Dit moet leiden tot een besparing van vijf miljoen euro in 2022.
Dit melden het Dagblad van het Noorden en RTV Noord.
In een brief delen it’ers van de gemeente de zorgen. Volgens hen gaat de dienstverlening met de uurtje-factuurtje-instelling van een externe leverancier ten koste van inspanningen die de it-afdeling van Groningen nu levert, onder meer bij evenementen als Noorderslag en Eurosonic. Ook schrijven ze dat de kosten van de overgang onderschat worden, evenals het huidige niveau van dienstverlening, terwijl de beoogde besparing niet gehaald zal worden.
De SP steunt de it-afdeling en noemt de uitbesteding een ‘botte bezuiniging die 144 medewerkers hun baan zal kosten’. Ook CDA, ChristenUnie, Partij voor de Dieren en lokale partijen Stadspartij en 100% Groningen gaven kritiek.
Enorme risico’s
In het Dagblad van het Noorden uitten deskundigen eerder kritiek op het plan. ‘De gemeente kiest ervoor om met één marktpartij in zee te gaan voor het hele pakket. Dan neem je enorme risico’s. Als het niet goed loopt, krijg je ingewikkelde juridische procedures, hoe goed je alles ook in contracten vastlegt. Je kunt beter de risico’s spreiden door het ict-pakket op te delen en daar verschillende partijen voor te zoeken die meer gespecialiseerd zijn in de diverse onderdelen. Dat is ook de les van de commissie Elias’, aldus Stephan Corvers, adviseur in it-aanbestedingen bij lokale en internationale overheden.
Corvers komt tot deze conclusie na een onderzoek van Anne Rainville, verbonden aan de Maastricht School of Management, die een economische analyse verrichte van de aanbesteding. Dit onderzoek is ook opgestuurd naar de Rekenkamercommissie van Groningen.
De aanpak van Groningen wijkt af van wat gebruikelijk is voor dit soort aanbestedingen, zo blijkt uit het onderzoek van Rainville. De opdracht is groter en meer geconcentreerd dan vrijwel alle eerdere ict-aanbestedingen in Nederland.
‘Dit beperkt de marktconcurrentie en zal resulteren in hogere kosten en meer risico. Het vermindert de voordelen voor de gemeente en daarmee voor de belastingbetaler’, zo stelt de onderzoekster.
Wethouder Schroor brengt hier tegenin dat slechts een deel van de ict wordt uitbesteed en dat deskundigen zijn ingeschakeld om het project te begeleiden. Hij stelt ook dat meerdere marktpartijen interesse hebben, maar kan niet aangeven om welke leveranciers het gaat. Ten slotte meent de wethouder dat het in zee gaan met slechts één leverancier juist de bestuurbaarheid en continuïteit ten goede komt.
Ondanks de ruime kritiek stelt het college van B&W (VVD, PvdA, D66 en GroenLinks) te vertrouwen op de adviezen van externe deskundigen. Uiteindelijk beslist het college over het project.
Schrappen
In januari werd bekend dat de gemeente Groningen vanaf 2018 zijn ict in handen legt van één outsourcingspartner. Ook werd toen duidelijk dat dit leidt tot het schrappen van 64 voltijdsbanen. De betrokken medewerkers kunnen een beroep doen op een sociaal plan. Ook andere werknemers van de afdeling I&A mogen van het sociaal plan gebruik maken. In totaal gaat het om 145 medewerkers.
Volgens de gemeente is de aanbesteding een van de afspraken uit het huidige coalitieakkoord, dat in 2014 werd gesloten. Ze liet daarna een extern onderzoek uitvoeren naar hoe de ict-voorziening voor de gemeente het best is te organiseren. Vervolgens is besloten om via een Europese aanbestedingsprocedure een externe partner te zoeken die de generieke ict-voorzieningen vanaf 2018 uitvoert.
Mij lijkt logisch dat het uitbesteden van werk aan een onderneming, een bedrijf met een commercieel oogmerk, alleen nut heeft voor zaken die zó weinig voorkomen/speciaal zijn, dat een gemeentelijke (samenwerking) die kennis en ervaring niet zelf makkelijk in huis kan hebben.
Los daarvan is het áltijd belangrijk te zorgen voor voldoende kennis en inzicht en senioriteit in de organisatie, om de baas te blijven. Anders wordt er een loopje met je genomen…
Er werkt niks beter en is meer betrouwbaarder dan een eigen interne (inhouse) ICT Afdeling
De gemeente Groningen heeft een bijzonder slecht track record op het gebied van ICT uitbestedingen en op het gebied van grote projecten in het algemeen (bijv. een cultuurcentrum dat niet 68 maar ca 140 miljoen gaat kosten).
Dat Ton Schroor zijn zorgen bij één partij wil onderbrengen (verantwoordelijkheid afkopen) is uiterst riskant. Laat hij dus maar eerst uitleggen hoe hij wil garanderen dat de gemeente deze uitbesteding nu veel beter gaat uitvoeren en de verwachte vijf miljoen echt gaat besparen.
De eerste vraag zou moeten zijn, waarom wil je het uitbesteden? Is de kwaliteit niet goed genoeg? Het financiele argument vind ik geen sterke, 66 miljoen kosten tot 2022 en 5 miljoen besparing Die bedragen zijn nietszeggend, zeker in ICT land. Ook nog over zo een periode die nog amper te voorzien is.
Het rapport Elias wordt er bijgehaald. Verstandig, een goed rapport. Een van de onderdelen rapport was dat de overheid mogelijk tussen de 1 en 5 miljard teveel uitgeeft. Daar werd lachterig over gedaan, maar geeft aan wat voor vaag gebied dat is, die ICT. Zo herinner ik me het voorbeeld van twee vergelijkbare projecten, de een kost 5 en de ander 100 miljoen. En dat is ook mijn ervaring, het kan altijd alle kanten op! Dus dat geld argument is een hele zwakke, ik geloof niet in die bedragen en de opmerkingen van de ICT’ers in dienst zijn dan ook volkomen terecht, je kan het amper bekijken.
De Dikke Elias wordt er ook bijgehaald door een deskundige die van mening is dat je niet aan 1 partij moet uit besteden maar aan meerdere. Niet afhankelijk van 1 partij is het idee. Risicospreiding. Dan is het wel te hopen dat je het werk zo kan verdelen dat het onafhankelijke brokken zijn. Zo niet, dan is het in ieder geval wel heel agile: beter steggelen over contracten en verantwoordelijkheden dan werkende systemen! Je kan ook afvragen, wat heeft tot nu toe allemaal gekost? Kortom, je introduceert bureaucratie. Dat wil je toch niet?
De ICT’ers in Groningen, daar moet goed naar geluisterd worden. Zoals het altijd moet en zelden gebeurt, de uitvoerende ICT’ers zijn de best ingevoerden en daar zit de kennis.
@Louis: aanvullende vraag op je reactie: waarom is het stukje ICT (te) duur?
Wat ik regelmatig tegenkom is dat overheden veel met inhuur werken, wat een relatief dure oplossing is.
Door uit te besteden, breng je het onder bij een bedrijf wat vaste krachten heeft waardoor het goedkoper uit zou kunnen pakken.
Omdat overheden gebonden zijn aan CAO schalen, lukt het ze niet marktconforme salariëring te bieden aan eigen ICT medewerkers, dus blijven er 2 keuzes over: dure inhuur of iets minder dure uitbesteding.
Blijkbaar is er nog niemand op het idee gekomen om de CAO aan te passen voor dit soort situaties.
Louis, je schrijft: “Niet afhankelijk van 1 partij is het idee. Risicospreiding”.
Wanneer er gewerkt wordt met de verplichte OpenStandaarden, dan heb je al een mogelijkheid, om over te stappen op andere software, of een andere partij.
Ben je eigenaar van de software, of is het OpenSource, dan heb je ook meer mogelijkheden, om over te stappen op een ander partij.
Dit is niet alleen risico spreiding, maar zo kan je het risico ook (gedeeltelijk) voorkomen en je hebt ook een stok achter de deur.
@PaVaKe Dat is een goede vraag, al is een besparing van 5 miljoen op 66 miljoen over een periode van 5 jaar niet echt overtuigend. Niet heel veel te duur als ik het zo lees. Oké, misschien moet de CAO aangepast worden, aan de andere kant, medewerkers bij de overheid hebben uitstekende voorwaarden. Ik denk dat de consultants die nu ingehuurd worden om dit ’traject te begeleiden’ of een rapportje te leveren een veelvoud kosten van een uitvoerend ict’er die ingehuurd wordt.
Gewoon terug naar het oude “destijds” vertrouwde CEVAN? Maar dan wel met iets meer flexibiiteit en slagvaardigheid om snel(ler) in te kunnen spelen op de continue veranderingen! Kennis en vaardigheid voor de hele regio in eigen hand is slim. Geloof me het bespaart!
Het lijkt hier inmiddels meer op een feestje “outsourcing bashen” dan op een gegronde discussie waarom outsourcing in dit specifieke geval een slecht idee zou zijn.
Heeft iemand hier überhaubt de aanbestedingsdocumenten gelezen?
@Jos Verberkmoes, bij de Gemeenschappelijke Regeling Cevan Automatiseringsdiensten was het inzicht en de slagvaardigheid van de uitbesteders volstrekt onvoldoende. B&W van de stad liep achter een bedrijf aan die een te grote sprong voorwaarts wilde verkopen. De nieuwe directeur Dienst Informatie en Administratie heeft de stekker uit de pilot getrokken. De organisatie Cevan is daarna in langzaam elkaar gezakt. Pas sinds een paar jaar is de financiële en administratieve rompslomp afgehandeld.
Hebben de stad en haar partners daar voldoende van geleerd? Die worden immers vertegenwoordigd door nieuwe spelers, die deze teloorgang zelf niet hebben meegemaakt.