Wat oorspronkelijk begon als een bedrijf met een back-up oplossing voor de kmo-markt is uitgegroeid tot een miljardenbedrijf met oplossingen voor zowel het datacenter en (steeds meer) de cloud. ‘In de Benelux heeft Veeam intussen een trouw publiek.’
Het was Peter McKay, de gloednieuwe co-ceo, die op het user event VeeamOn in New Orleans de verwachte mijlpaal van een miljard dollar omzet mocht aankondigen. Die kaap zou volgend jaar worden gerond. Hiermee bereikt het bedrijf, nog steeds in privéhanden, een belangrijke mijlpaal.
De groei van Veeam is opmerkelijk. Het bedrijf groeit jaar op jaar qua omzet gemiddeld met zowat 33 procent. Elke maand komen er gemiddeld vierduizend klanten bij. Het groeiritme in de eerste tien jaar komt in de buurt van dat van een bedrijf als Salesforce.com. Dat gaat niet onopgemerkt voorbij. Veeam sloeg enkele maanden geleden naar verluidt nog een overnamepoging van HPE af.
Verklaring: availability
Een deel van de verklaring voor forse groei ligt in een slimme technologische keuze van bij de start. Geen legacy maar datacenter modernisering was het devies. Al van bij aanvang dreef Veeam mee op de golven van virtualisatie. Het kwam met back-up, restore & replicate-toepassingen, specifiek voor gevirtualiseerde serverinfrastructuur, wat toen vrij nieuw was. ‘In 2006 moest het voor virtualisatie eigenlijk nog beginnen, intussen is het ingeburgerd’, beaamt Mike Resseler, die als Belg director product management is bij Veeam.
Vandaag worden zowat veertien miljoen virtuele machines beschermd met software van Veeam. Al heeft het bedrijf intussen ook een oplossing voor fysieke servers.
Maar de verklaring van het succes zit deels in de digitale revolutie. Data zijn voor een bedrijf alsmaar belangrijker en mission critical geworden. Ze moeten ten allen tijden beschikbaar blijven. Availability is het ordewoord dat overal terugkeert in de communicatie van Veeam. Hun users event Veeamon werd dit jaar in de markt gezet als world’s largest event focused on availability. Journalisten moeten in de perszaal het wachtwoord ‘Availability’ invoeren om het plaatselijke wifi-netwerk te gebruiken.
Benelux
Ook al zijn concrete marktcijfers niet meteen voorradig, bij Veeam klinkt het dat bedrijven in de Benelux hun oplossingen danig gebruiken. ‘Het gaat dan vaak om de klassieke oplossingen als back-up’, geeft Resseler toe. Dat ons land het naar eigen zeggen vrij goed doet, heeft ook te maken met het oorspronkelijke doelpubliek van Veeam. Dat waren aanvankelijk eerder kleinere en middelgrote bedrijven. Naar verloop van tijd is Veeam ook gaan mikken op de enterprise markt.
Het succes van Veeam baseert zich naar eigen zeggen op betrouwbare en gebruiksvriendelijke toepassingen, een stelling die het tracht te staven met cijfers. Het bedrijf gaat prat op een customer satisfaction rate die dubbel zo hoog ligt als het gemiddelde in de sector.
Daarnaast beschikt het bedrijf ook over robuuste partners. Op VeeamOn waren bijvoorbeeld Cisco, Microsoft, VMware, HPE en Netapp nadrukkelijk aanwezig. Naast de service providers voor het cloudaanbod.
Leiders in de markt
Concurrenten zijn er natuurlijk ook. Veritas Technologies (een afsplitsing van Symantec) is een niet te duchten concurrent, maar ook Commvault.
In het leaders quadrant van Gartner rond data center backup & recovery software staan verder, naast Veeam, Commvault en Veritas dus, ook eerder traditionele namen als EMC en IBM.
Cloud maal drie
Net als nagenoeg de hele it-markt zet Veeam intussen ook fors in op de cloud. ‘Naast de enterprise-markt wordt cloud de absolute groeimarkt voor Veeam’, meent Paul Mattes, vice president van de Global Cloud Group bij Veeam. ‘Mijn bedoeling is om de grootte van onze cloud business in twee jaar te verdrievoudigen’, vertelt Mattes.
Die cloud business baseert zich op drie pilaren. Enerzijds biedt Veeam-oplossingen die data naar de cloud brengen, bijvoorbeeld voor data recovery of (recenter ook) disaster recovery. ‘Dat is de meest dominante vorm van cloud gebruik vandaag’, aldus Mattes.
Microsoft
Daarnaast is er – als tweede pilaar – ook een aanbod dat steeds meer de omgekeerde weg volgt: van de cloud naar een bedrijf zelf. Denk hierbij aan clouddiensten vanuit Office 365 of Azure van Microsoft met data naar een bedrijf als on premises back-up. Security en regulering stimuleren dergelijk ‘from the cloud’-diensten. Op de Veeamon conferentie werd de alliantie tussen Microsoft en Veeam uitgebreid tot andere Microsoft-diensten als Sharepoint en One Drive for Business. Ook met Amazon AWS werkt Veeam samen.
De derde pilaar is de datatransfer en back-up tussen de clouddiensten zelf. ‘Maar hiervoor zitten we nog in de early days’, geeft Mattes toe.
Duidelijk is dat ook voor Benelux-bedrijven data in de cloud nog een flink stuk toekomstmuziek is. ‘De hybrid cloud is intussen de norm, dus onze oplossingen stellen zich daar ook op in’, meent Mike Resseler. ‘Wij willen de beschikbaarheid van alle data kunnen regelen die zich op gelijk welke locatie bevinden. Voor sommige bedrijven, zeker de kleinere in ons land, is dit nog niet voor meteen. Hun applicaties zijn er in veel gevallen ook nog niet klaar voor.
Rusland
Het ontstaan en verhaal van Veeam is overigens geen typisch Silicon Valley-verhaal. Het bedrijf werd in 2006 gesticht, nadat de Russische ondernemer Ratmir Timashev er eigenhandig zes miljoen dollar in investeerde. De man stampte het bedrijf samen met een Russische zakenpartner uit de grond zonder durfkapitaal. De man is overigens niet aan zijn proefstuk toe. Eerder richtte hij Aelita Software op, dat hij nadien verkocht aan Quest, dat op zijn beurt bij Dell terechtkwam.
De hoofdzetel van Veeam ligt in Zwitserland. Alles doet overigens uitschijnen dat Veeam meer en meer wil afstappen van de Russische connectie, zonder zijn roots te verloochen. Ook al kwam Ratmir Timashev nog even goeiedag zeggen op het podium, op Veeamon kwamen vooral Amerikaanse (en vaak nieuwe) VP’s en C-levels in the picture.
Die new kids on the block moeten de groei bestendigen. Terwijl het eerste miljard dollar omzet in handbereik is, ziet cloud VP Paul Mattes het bedrijf op twee jaar doorgroeien naar 1,5 miljard dollar.
Het Zwitserse bedrijf met Russische roots zit in een volgende fase, die van het doorgroeien. Als we de aankondigingen mogen geloven, liefst zoveel mogelijk in de cloud.