De wereld om ons heen wordt steeds digitaler. Hewlett Packard Enterprise helpt organisaties en bedrijven hun business daarop aan te passen.
De wereld om ons heen is aan het veranderen. Technologie neemt een steeds belangrijkere plek in en de mens wordt daardoor digitaler. Ook bedrijven en organisaties gaan mee in die transformatie. Banken opereren bijna exclusief nog via internet, en fabrieken hangen vol sensoren die prestaties van apparatuur meten. Het kantoor, de werkvloer en de industrie raken door technologie steeds meer met elkaar vervlochten in één business, waarbij alles draait om samen werken. “Iedere organisatie probeert zijn processen daarop te optimaliseren. En wij willen hen daarbij helpen.”
Aan het woord is Clemens Esser, Manager Solutions and Technology bij Hewlett Packard Enterprise (HPE). “Die transformatie vraagt om meer focus. Daarom werd Hewlett-Packard eind 2015 opgesplitst in twee bedrijven: HP Inc en HPE. HP Inc richt zich sindsdien volledig op printing-oplossingen en access devices, terwijl HPE het hybride datacenter en de intelligent edge voor zijn rekening neemt. HPE levert ‘enabling technology’ om samen met onze partners ecosystemen te bouwen die klanten precies bieden wat ze nodig hebben om hun werk te doen. Dat is onze visie.”
Drie kerntaken
Binnen die visie focust HPE zich op drie kerntaken: Hybrid IT, Intelligent Edge en Services. “In een steeds digitalere wereld worden steeds meer data en applicaties opgeslagen op servers”, weet Esser. “Dat kan on-premise bij de klant zelf zijn, bij een service provider, in een community cloud, in de public cloud of met een combinatie daarvan: de hybrid cloud. De technologie die je daarvoor nodig hebt, daar zijn wij toevallig heel goed in.”
Maar als je je data en software in een datacenter hebt staan, dan moet je daar ook iets mee. “Je wilt dat je gegevens any time, any place en anywhere beschikbaar zijn én dat ze veilig zijn”, weet Esser. Ook die ontsluiting neemt HPE voor zijn rekening. “Organisaties verzamelen in het kader van the Internet of Things steeds meer data met sensoren. Die data wil je bij elkaar brengen en analyseren. En op basis van die analyse wil je acties ondernemen. Zo krijg je slimme gebouwen, een slimmere industrie en intelligente steden. Dat is voor ons de Intelligent Edge.”
Met behulp van zijn Services-afdeling brengt HPE al deze diensten bij elkaar, zodat klanten het effect van een oplossing kunnen maximaliseren. “Dat doen we vaak door gebruik te maken van verschillende partners op het gebied van speciale software, sensoren of juist specifieke kennis. Waar nodig, kunnen we dat ook als een pay per use dienst leveren zodat de klant betaalt in relatie tot dat wat hij echt gebruikt.”
Spin in het web
De transformatie naar een steeds digitalere wereld heeft volgens Esser ook gevolgen voor de IT-manager. Door de komst van de cloud kunnen afdelingen binnen bedrijven steeds meer zelf doen. Zien ze een mooie SaaS-applicatie, dan kunnen ze daar zelf snel mee aan de slag. “Er zijn veel diensten bijgekomen waar de soms vertragende IT-afdeling helemaal niet meer bij nodig is”, weet de Chief Technology van HPE.
Als IT-organisatie moet je goed opletten dat je niet overal buiten komt te staan, vindt Esser. De oplossing: IT-managers moeten zichzelf, net zoals HPE dat doet, opstellen als ondersteunende partij. “De IT-afdeling wordt bij steeds meer bedrijven niet meer afgerekend op beschikbaarheid van systemen en weinig downtime, maar op bedrijfsresultaten. Als het bedrijf een beter resultaat boekt doordat je systemen doen wat ze moeten doen, dan heb je je werk goed gedaan. De IT-manager is de spin in het web die zorgt dat alle informatietechnologische bedrijfsprocessen goed verlopen.”
Zo makkelijk mogelijk
Ontzorgen, daar draait het volgens Esser om. Wie een goed idee en een goed business model heeft, kan daar geld mee verdienen. Startups timmeren aan de weg, dus bedrijven moeten snel kunnen inspelen op verandering om hun marktpositie te behouden. “Daarom willen we het onze klant zo makkelijk mogelijk maken. We helpen klanten de transformatie van de oude naar de nieuwe wereld in kaart te brengen en vertellen ze welke extra partners daarbij passen. Als de klant heeft bepaald welke kant hij op wil, dan ontwerpen we de stappen die nodig zijn om tot dat doel te komen. En wanneer die transformatie eenmaal gerealiseerd is, dan is het onze taak te zorgen dat de oplossing ook blijft werken.”
Daar komen vaak partners uit HPE’s ecosysteem bij kijken. “Laatst was ik met een kleine partij bij een bank die de dienst van die partij wel zag zitten, maar hem alleen op pay-per-use-basis wilde afnemen”, herinnert Esser zich. “Wij zijn toen bijgesprongen. We hebben de dienst van de kleine partij ondergebracht bij een service provider, die de applicatie op zijn servers liet draaien. De klant betaalde daardoor alleen voor wat hij gebruikt.”
Zo wil het sinds november 2015 flexibelere HPE de klant optimaal bedienen. Want daar draait het om, vat Esser samen: “IT zo simpel mogelijk maken, zorgen dat de klant alles kan doen wat hij bedenkt en de services leveren om die beloftes waar te maken.”
Meer informatie
Wil je meer weten over de visie van Hewlett Packard Enterprise, zijn producten en zijn diensten? Kom dan op dinsdag 20 juni naar Reimagine 2017 in het NBC in Nieuwegein. Meer informatie en aanmelden: www.hpe.com/events/reimagine-nl
Hewlett Packard : je betaalt teveel
Enterprise : je betaalt te veel
Hewlett Packard Enterprise : je betaalt veel te veel.
Tis inderdaad simpel.
30 jaar geleden noemde we dat KISS
Keep IT Simple and Structured (verbastert keep it simple stupid)
Wat is daar nieuw?
@Jan
Iets met wijn en zakken…
Dat gezegd hebbende, deze open deur wordt helaas niet door iedereen gezien. Dus weer focus leggen op KISS kan geen kwaad.