Ik heb de afgelopen jaren veel gehoord en gelezen over de cdo, een c-level verantwoordelijke die verantwoordelijk is voor innovatieprojecten en digitalisering. In de praktijk kom ik echter nauwelijks cdo’s tegen en is het nog steeds de cio die de innovatiekar trekt. Terecht? Of moet die cdo nu toch echt eens opstaan?
De laatste keer dat ik uitgebreid heb gesproken over de cdo was tijdens een discussietafel over strategic sourcing. Aan tafel zaten diverse kopstukken van detacherings- en sourcingpartijen die aan de hand van stellingen het gesprek aangingen over ontwikkelingen in hun sector. Eén van de onderwerpen die we aansneden was innovatie en daar kwam ook de rol van de cdo aan bod.
Leeg
De groep concludeerde dat bedrijven doorgaans een tweesporenbeleid volgen met hun it-investeringen. Een deel van de investeringen richt zich op standaardisatie en het onderhoud van bestaande applicaties. Projecten richten zich vooral op kostenvoordelen en het behalen van efficiëntie zodat beheer minder tijd kost. Een ander deel van de investeringen richt zich op het ontwikkelen van nieuwe applicaties en innovatie. Doel van deze projecten is vooral om bedrijfsprocessen en klantinteractie te verbeteren, zodat je echt voordeel hebt ten opzichte van de concurrentie. Idealiter hebben bedrijven een cio en een cdo om dit tweesporenbeleid vorm te geven, maar meestal is het echter de cio die alle it-budgetten voor zijn rekening neemt. De stoel van de cdo blijft leeg.
Praten met de CEO
Nu hoeft dat geen probleem te zijn. Als de cio voldoende kennis heeft van de business en voldoende ondernemersgeest heeft, kan hij prima een rol als innovator vervullen. Dit is echter meestal niet het geval. Cio’s zijn over het algemeen meer cio dan cdo, zo bleek ook weer tijdens de discussietafel. Veel gesprekken met klanten gaan toch, vooral over kostenreductie, niet over hoe je met behulp van technologie een bedrijfsproces opnieuw inricht. Wanneer het om innovatie gaat, praten detacheringsbureaus daarom het liefst met de ceo of een andere c-level uit de business. Die kan goed aangeven wat voor soort businessproblematiek hij heeft en welke oplossingen voor hem werken.
Aan de bak
Als je als bedrijf serieus aan de bak wil met je innovatie, is alleen inzetten op kostenverlaging en standaardisatie niet genoeg. Die dingen zijn zeker nodig, maar het is niet het belangrijkste om tot innovatie te komen. Het gaat erom dat je waarde voor de business toevoegt. Technologie speelt daar een belangrijke rol in, maar is zeker niet het belangrijkste. Het gaat vooral over nieuwe manieren van samenwerken. Hoe maak ik die mogelijk en waar en hoe zet ik technologie daarvoor in?
It-bedrijven kunnen mijn inziens nooit goed voor een klant bedenken de meeste innovatiekansen zitten. De klant kent zijn eigen business het beste en kan dus alleen zelf de architect van de innovatie zijn. En ik denk dat je dan met een cdo beter af bent dan met een cio. Een cdo is minder vervlochten met de belangen van de it-afdeling en staat dichter bij de business. Hij kan concreet maken waar waarde voor de business ligt en kan fungeren als echte kartrekker voor de innovatie van je organisatie. Dát is wat je nodig hebt om te blijven groeien. Ik hoop in ieder geval de komende maanden een groot aantal nieuwe cdo’s te ontmoeten!
Dag Rene, Dank voor je artikel. Ik vroeg me eerst af wat cdo betekent, maar heb het inmiddels opgezocht.
Een cdo is: Zij of hij is verantwoordelijk voor de governance en het gebruik van informatie als een activa van het bedrijf. Welke informatie wordt voor welk doel wel of niet gebruikt, bewaard of verhandeld?. Bron: http://cio.nl/security/83854-de-cdo–uw-schatbewaarder
Op basis van mijn ervaring vraag ik me af of de titel belangrijk is om te bepalen wie innovator moet zijn. Ik denk dat het eerder afhankelijk is van de type innovatie, de deskundigheid van de verantwoordelijke op zowel het gebied van informatie alsook informatiesystemen en of de organisatie er klaar voor is om te innoveren. En hier is waar de schoen wringt. Deze combinatie van succesfactoren kom ik niet tot weinig tegen.
“Cio’s zijn over het algemeen meer cio dan cdo” 🙂
en dan begint die meteen over kostenreductie volgens het artikel, want kennis van business heeftie niet maar wel gebrek aan ondernemersgeest.
Als je de cio steeds vertelt dat die moet bezuinigen maar wel budget vrijmaakt voor cdo functie, wordt het ict-barbertje-moet-hangen en business-boter-op-hoofd verhaal mooi opgeschaald. Was het eerst de ict-beheerder die niet patcht, is het nu de ict-chief die niet innoveert.
Lijkt toch om het geld te gaan, een hoekje uit de duivelsdriehoek. Zou Rene (the artist formerly as Numo) dan toch gelijk krijgen ?
Scarry.