De nieuwste hype zegt dat de telefoon de centrale hub wordt voor de werkplek van de toekomst. Voordat we daar allemaal in meegaan, is het verstandig je af te vragen of dit niet eerder een beperking dan een oplossing is.
Soms denk ik dat we ontzettend ver gekomen zijn in de it. En soms vraag ik me af of we überhaupt wel iets hebben geleerd. Natuurlijk: de techniek verbetert voortdurend, maar het blijkt voor sommige mensen toch wel heel lastig om ook hun manier van denken over it verder aan te scherpen.
Ik dacht bijvoorbeeld dat we het er zo langzamerhand wel over eens waren dat er niet één ideale oplossing is voor alle gebruikers en alle omstandigheden. Het zou wel prachtig zijn natuurlijk. Vanuit it-perspectief zou het heerlijk zijn als één manier van werken simpelweg de beste was voor iedereen. Maar zo eenvoudig zit de wereld niet in elkaar. Er is een reden waarom de één in een grijze Volvo V90 rijdt en de ander in een roze Renault Twingo: wensen verschillen, smaken verschillen, toepassingen verschillen, budgetten verschillen – iedereen is anders, en als je wilt dat iedereen onder alle omstandigheden optimaal presteert, dan moet je daar rekening mee houden.
Vanuit die optiek werken we bij Citrix aan manieren om mensen altijd en overal op elk apparaat te laten werken. We hebben het bijvoorbeeld over snack, dine & cook: gebruik je telefoon als je even snel wat nodig hebt, pak je tablet als je de diepte in wilt en kruip achter een pc als je echt iets wilt creëren.
We hebben te maken met een generatie van multi-screeners die in principe overal en altijd aan het werk kan – wat niet wil zeggen dat de mobiele telefoon de heilige graal is waar we ons allemaal aan moeten overgeven.
Toch is dat is wel wat ik de laatste tijd vaak hoor: dat de smartphone de desktop is van de toekomst. Samsung DeX, Microsoft Continuum: het zijn prachtige, veelbelovende initiatieven, maar er zijn ook meteen it-uitvoerenden die daar bovenop duiken omdat ze denken dat een van beide de nieuwe ultieme standaard gaat worden. De eerste strategieën om de hele organisatie te standaardiseren op het ‘nieuwe platform’ heb ik al voorbij zien komen.
Ik vind het geweldig dat mensen open taan voor nieuwe opties en mogelijkheden. Maar waarom moet het meteen zo extreem? Gaan we dan iedereen straks dwingen hetzelfde OS of zelfs dezelfde telefoon te gebruiken? Hadden we niet net bedacht dat de hoogste productiviteit bereikt wordt als mensen de vrijheid krijgen zelf te bepalen op welke manier ze hun taken het beste kunnen uitvoeren? Is het byod-verhaal dan voor niets geweest?
Er is geen one size fits all voor alle toepassingen, elke organisatie en iedere medewerker. We moeten juist de flexibiliteit creëren om per geval te bepalen wat de ideale oplossing is die het beste resultaat levert.
De uitdaging voor it en it-leveranciers is ervoor te zorgen dat al die toepassingen naadloos op elkaar aansluiten en veilig met elkaar samenwerken. Het is prachtig dat we onze ogen openen voor de mogelijkheden die de smartphone biedt als alternatief voor werkplektoepassingen – zolang we maar niet de weg afsnijden naar andere oplossingen waarmee gelijke of zelfs betere resultaten worden behaald.
Ik snap dat je dat zegt
Waarom zou de smartphone geen toekomst kunnen zijn…
In principe gaat werken vandaag de dag nog steeds over een bedienpaneel met scherm…..
Kijk je naar waar bijv. NTTDocomo mee bezig is en wetende dat de wereld meer mobiel en draadloos zal gaan werken, moet je hieraan denken. Je hebt een smartphone: dat is je computer. Het beeld wordt vanuit je smartphone ergens op geprojecteerd, daarbij projecteren wij ook een toetsenbord, alles is responsive……leg mij dan eens uit waarom dit geen vervanger is van laptop/pc e.d.. Tegenwoordig kun je al projecteren terwijl er tegenlicht is…..de techniek verandert zo snel, dat je niet meer moet denken aan beeldschermen, toetsenborden, muizen, toucscreens, maar virtual projections vanuit een device zelf.
Kijk eens in SF films, dat is vaak de droom die mensen nastreven en besef vaak zijn ze daar al redelijk ver mee in labs.
MS continuum, maar ook andere zetten nu probeersels uit om te kijken of het aanslaat, maar wij als mensen koppelen het nog steeds aan oude techniek en deze fabrikanten overigens nu ook nog. Ik denk dat je over 10 jaar terugkijkende naar dit bericht denkt, oh toch heel anders als gedacht toen destijds, wat begrijpelijk is, wie had verwacht dat ca. jaar geleden de ipad zo’n verander te weeg zou brengen danwel de iphone 10 jaar geleden…..software, kosten om te veranderen en de mensen zelf zijn in deze dan ook vaak de zwakste schakel.