Telecom en ict-dienstverlener BT schrapt wereldwijd vierduizend banen. Het gaat voornamelijk om arbeidsplaatsen in de backoffice en managementfuncties. De herstructurering moet de komende twee jaar zo'n 355 miljoen euro opleveren.
Dat staat in een toelichting op de resultaten over het vierde kwartaal van BT’s gebroken boekjaar. De ict- en telekomreus kamp met de naweeën van een boekhoudschandaal in Italië en ziet de inkomsten uit opdrachten van de Britse overheid teruglopen.
Over het schrappen van de banen meldy BT dat het gaat om een versnelling van eerder aangekondigde maatregelen om kosten te besparen. Er verdwijnen vooral functies in de interne service-organisatie. Daarnaast worden managementfuncties in de centrale organisatie geschrapt.
Ook gaat de Global Services-organisatie op de schop. Gisteren benoemde BT nog de Nederlander Bas Burger tot topman van die organisatie. Hij moet de zakelijke dienstverlening meer richten op clouddiensten en versimpeling van het dienstenaanbod.
Cloud Computing
BT, dat altijd zwaar leunde op eigen fysieke netwerken en acces-punten, heeft met de opkomst van de vraag naar clouddiensten de kans om zich te herpositioneren als een digitale dienstverlener. Daarbij gaat het bedrijf zich meer richten op innovatieve clouddiensten, licht de dienstverlener toe.
De focus op het leveren van security-, netwerk-, communicatie-, samenwerking- en contactcenterdiensten aan grote organisaties en multinationals blijft gehandhaafd, maar verschuift naar distributie via een cloud-infastructuur. Bij BT werken wereldwijd ongeveer 102.500 mensen.