Ontwikkelaars van virtual en augmented reality (vr/ar) moeten meer focus en ambitie laten zien om het groeikapitaal aan te trekken dat zij nodig hebben om hun potentieel optimaal te ontplooien. Zo niet dan zal de ontwikkeling van deze jonge markt er onder lijden, zo waarschuwt de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM) in een marktverkenningsrapport.
Uit het rapport blijkt dat er een groot verschil is tussen de inkomensambities en de financieringsbehoeften van ontwikkelaars. Volgens het onderzoek geeft vijftig procent van de ontwikkelaars, wiens bedrijf in de toekomst meer financiering nodig heeft, aan dat het nog een ronde van meer dan één miljoen euro nodig hebben. Om dit investeringsniveau te bereiken, moeten bedrijven de ambitie hebben binnen vijf jaar ten minste tien miljoen euro aan inkomsten te genereren.
De gemiddelde vr/ar-ontwikkelaar in het onderzoek verwacht echter ‘slechts’ een opbrengst van 1,3 miljoen voor zijn bedrijf. Dit gat kan een barrière vormen voor de verdere ontwikkeling van de sector, omdat het de mogelijkheden voor ontwikkelaars om groeikapitaal aan te trekken beperkt, aldus BOM.
Andere redenen
‘Als de financiën niet aantrekkelijk genoeg zijn, moeten ontwikkelaars met andere redenen komen waarom investeerders in hen zouden moeten investeren. Investeerders zijn altijd op zoek naar potentiële marktleiders met focus en sterke klantenbinding omdat ze daardoor een extra verdienmodel en toegevoegde waarde kunnen creëren’, zegt Coen Sanderink, leider van het onderzoek.
‘Daarom zouden de ontwikkelaars realistische strategieën moeten opstellen voor een sterke positie of voor de bediening van een specifiek marktsegment zoals bijvoorbeeld de opleiding van offshore-personeel of actieve e-sport.’
Hype of business?
In 2016 onderzocht de ontwikkelingsmaatschappij voor het eerst of vr/ar een overdreven hype is, of een business met reële mogelijkheden. In de tweede editie van ‘Een hype, of serieuze business?’ onderzocht BOM een uiteenlopend aantal kwesties zoals begrotingen, opbrengstvoorspellingen en financieringsbehoeften bij 613 ontwikkelaars en gebruikers van vr/ar-technologie in Nederland, België en Duitsland. Dit onderzoek wees uit dat zowel ontwikkelaars als gebruikers ‘onbekendheid met de mogelijkheden’ en een ‘ontoereikende businesscase’ noemden als grootste barrière voor een massale toepassing.