Luchtvaartmaatschappijen worden verplicht om de bagage van hun passagiers te volgen. Hiervoor moeten ze data opslaan, beheren en delen met andere luchtvaartmaatschappijen, vliegvelden en grondverwerkers. De nieuwe resolutie, die vanaf juni 2018 ingaat, moet volgens de brancheorganisatie IATA een einde maken aan het zoekraken van koffers en bagagestukken.
Vanaf juni 2018 wordt elke ingecheckte tas of koffer op vier momenten geregistreerd en gevolgd: tijdens het inchecken, het laden van het vliegtuig, de overdracht tussen grondwerkers en bij aankomst als de passagier de bagage ophaalt. Hiervoor moeten luchtvaartmaatschappijen relevante informatie delen met hun passagiers en partners. Bagage is dan continu te volgen, net als bij een pakketje. Zo blijven passagiers geïnformeerd en kunnen alle partijen actie ondernemen als er iets voorvalt waardoor de bagage vertraagd raakt, aldus de International Air Transport Association (IATA), de wereldwijde brancheorganisatie voor luchtvaartmaatschappijen.
Uit het Baggage Report 2017 van luchtvaart-automatiseerder SITA blijkt dat in 2016 het percentage verkeerd verwerkte koffers 5,73 koffers per duizend passagiers bedroeg. Hoewel dit een forse afname is van 12,25 procent ten opzichte van het jaar ervoor wil de luchtvaartbranche meer werk maken van het verder verbeteren van de bagage-afhandeling. Het rapport toont aan dat ondanks de afname van verkeerd verwerkte bagage de financiële gevolgen groot blijven. In 2016 bedroegen de kosten om passagiers te herenigen met hun koffers in totaal 2,1 miljard dollar.
Frustraties
SITA zegt met het oog op het in werking treden van de IATA Resolutie 753 al nieuwe producten op het gebied van tracking aan te bieden. ‘Het is frustrerend voor passagiers en luchtvaartmaatschappijen als koffers vermist raken, maar dat is spoedig iets voor in het verleden’, stelt Ilya Gutlin, manager van de divisie Air Travel Solutions van SITA.
Een kritiek punt in het huidige bagageafhandelingsproces is wanneer passagiers moeten overstappen. Ook hun bagage dient dan te worden overgeplaatst naar het andere vliegtuig en zeker als de tijd krap is, is dit een heikel moment. In bijna de helft van de gevallen waar bagage in 2016 verkeerd werd verwerkt, gebeurde dat als de koffers werden overgedragen aan een andere vervoerder. Het verplicht volgen van koffers, juist ook op dit punt van de reis, zorgt ervoor dat actuele data is te gebruiken om een onjuiste afhandeling en vertraging van bagage te voorkomen, aldus SITA.