Volgens de managing director van Monsterboard zijn vacatureteksten voor ict'ers vaak 'veel te technisch', staan ze bol van de jargon en gaan ze te weinig in op aspecten waaraan vrouwen waarde hechten. Is dat zo?
Als vrouw werkzaam in de ict werd mijn aandacht getrokken door het artikel ‘IT-vacatures moeten vrouwvriendelijker‘ in De Telegraaf. Volgens de managing director van Monsterboard spreken vacatureteksten voor ict’ers vrouwen te weinig aan. Vrouwen zouden de teksten beter begrijpen als ze zijn geschreven in ‘jip-en-janneketaal’ en als ze meer ingaan op onderwerpen als coaching en ouderschapsverlof.
Los van de stereotypering van vrouwen (alsof mannen niet geïnteresseerd zijn in ouderschapsverlof) en los van het feit dat een ict-vakvrouw haar eigen vakjargon niet zou begrijpen, mist Monsterboard hier een belangrijk punt, namelijk: er zijn ontzettend veel leuke banen in de ict-sector waar veel vrouwen (en mannen) gewoonweg geen weet van hebben. En als je niet weet dat deze leuke banen er zijn, kun je er ook niet op solliciteren. Dit komt vaak doordat de buitenwereld ict ziet als een sector waarin het alleen draait om de ‘t’ in ict, waardoor het onterecht een imago krijgt van ‘moeilijk’, ‘saai’ of ‘nerd-achtig’. Ict gaat naast technologie namelijk ook over de ‘i’ van informatie en de ‘c’ van communicatie en dit zijn bij uitstek vakgebieden waar veel vrouwen een opleiding in hebben. Werknemers slaan hierdoor mooie opportunity’s over. Vakjargon of niet.
Meer dan bits en bytes
Ict is al lang veel meer dan coderen of bits en bytes; technologie is doorgedrongen tot alle aspecten van ons leven thuis en op het werk. Dat betekent in de praktijk dat er ook collega’s nodig zijn in deze sector die zich bezighouden met gebruikerservaring van technologie, met de beste manieren om via ict samen te werken en met het vermarkten van producten.
Dus, beste banenzoekers (man én vrouw): schuif de ict-sector niet af door de (onterechte) bijsmaak die technologie wellicht bij je oproept of door de onkunde van bedrijven om hun vacatures te verwoorden. Verdiep je in het gehele vakgebied waarin veel leuke bedrijven banen aanbieden. Er is geen jip-en-janneketaal nodig en je hoeft vrouwelijke professionals niet te ‘paaien’ met flexwerken (meer een norm dan uitzondering bij veel bedrijven, mag ik hopen) of met ouderschapsverlof; zowel opleidingen als werkgevers zouden in staat moeten zijn om de ict-sector completer te belichten. En als je niet kan omschrijven wat iemand voor werk gaat doen in je vacature, wees dan creatief en maak een filmpje van een werkdag, interview collega’s die al werken in het vakgebied en nodig de baanzoekende uit voor een workshop of seminar in je bedrijf. En geloof me, er zijn heel leuke professionele dames én heren die jullie daarbij kunnen helpen.
De beste man denkt in zijn conservatieve naïviteit een zinnige opmerking te maken om meer klanten naar zijn website te lokken? De opmerking van Sonja snijdt tenminste hout want je trekt veel meer sollicitanten als je goed en helder uit kan leggen wat voor werk je aan kan bieden. Het gros van de advertenties zijn nu al inspiratieloos en er mag wel wat meer aandacht aan besteed worden. (Wat tevens een heel mooi businessmodel voor de serieuze recruiter is die met de camera aan de slag gaat.)
Nog meer i en c over t die niet begrepen wordt ?
Hallo Sonja,
We pleiten, net als jij eigenlijk, voor meer vrouwen in de IT. De bal ligt wat ons betreft zowel bij werkgevers als werknemers. Maar dan niet per se bij de vrouwen die al in de sector werken. We zien namelijk steeds meer IT vacatures. Dus hoe zorgen we dat meer mensen die functies in overweging nemen en vrouwen niet direct in hun zoektocht naar een andere baan de hele IT-sector overslaan?
In het kort zien we drie mogelijkheden:
1) Werkgevers moeten duidelijker maken met de vacaturetekst wat de baan inhoudt. Helaas heeft de Telegraaf ons iets anders geïnterpreteerd. Ik heb nooit over jip-en-janneke-taal gesproken. Zie voor de volledigheid ons persbericht: http://newsroom.monsterboard.nl/149390-monsterboard-pleit-voor-meer-vrouwen-in-de-it
2) Vrouwen laten zien dat die baan in de I(C)T dichterbij is dan ze denken. Dit doen we niet alleen, maar juist ook met vrouwen uit de sector. Zie bijv. dit artikel en filmpje: https://www.monsterboard.nl/carriere-advies/artikel/it-sector-leren-kennen
3) Werkgevers het belang laten inzien van de behoefte van vrouwelijke werknemers (zoals flexibele werktijden). Dit is inderdaad bij mannelijke werknemers veelal hetzelfde, maar het is goed voor werkgevers om te realiseren dat er toch ook andere wensen zijn. De arbeidsmarkt begint krap te worden en niemand kan het zich permitteren om 50 procent van de bevolking over te slaan.
Met vriendelijke groet,
Gian Zandonà
Sonja,
Ik loop al enige tijd mee in de hardcore IT en hoor vooral van vrouwen dat met name technische IT-ers niet kunnen communiceren. Uiteraard kun je deze feiten proberen te negeren maar leg me dan eens uit waarom de overheid al meer dan 20 jaar probeert vrouwen te intereseren voor techniek maar er maar niet in slaagt de vrouwelijke participatie hierin te vergroten. Statistieken laten dan ook al jaren zien dat vooral sociale studies populair zijn bij vrouwen. En ik weet wat Godfried Bomans zei over de statisticus maar weet ook dat er ondertussen al een groot aantal onderzoeken zijn die allemaal tot dezelfde eensluidende conclusie komen over vrouwen in de IT, het is veelal nog een opportunistische keus omdat eerder al de verkeerde studiekeus gemaakt is.
Als de affiniteit er niet is dan is het al gauw saai, moeilijk of nerd-achtig waardoor de uitleg toch weer met de metaforen van Jip-en-Janneke taal moet. Ik ben trouwens benieuwd of de huidige jeugd nog opgroeit met de verhalen van Annie M.G. Schmidt want het is tegenwoordig toch meer J.K. Rowling die over de magie in een voor gewone mensen niet zichtbare wereld schrijft. Vrouwen leg ik de werking van IT dan ook uit met termen als verdwijnselen en verschijnselen omdat ze toch niets van het netwerk begrijpen. Voordat je denkt dat ik sexistisch ben, ik ben dus gediagnotiseerd autistisch en zie geen verschil als het om vrouwen en mannen gaat. Het communicatieprobleem is namelijk toch vooral semantisch doordat Pluisje – HP De steen der wijzen – gewoon gelijk aan de mythologische Kerberos is. Een driekoppige hond die zich in slaap laat wiegen door muziek is wel zo’n beetje de moraal van je verhaal.
Als je de taal niet begrijpt: https://www.youtube.com/watch?v=D3uJHTisUdE
moeilijk + nerd-achtig = saai zegt Janneke
moeilijk + nerd-achtig = interessant vindt Jip
Wat nu ? Laten we het aan moeder vragen.
Mamma hoe zit het nou ?
Vraag maar aan je vader, zegt moeder.