Bedrijfssoftwareleverancier Unit4 uit Sliedrecht brengt Wanda op de markt: de eerste digitale zakelijke assistent die inzetbaar is in het berichtenverkeer. Met Wanda communiceren gebruikers via hun smartphone met hun enterprise resource planning (erp)-systeem zoals ze ook met collega’s praten: als in een gesprek. Wanda is vanaf aanstaande juni beschikbaar.
Wanda biedt volgens Unit4 een ‘compleet nieuwe erp-gebruikerservaring’ en is ‘een mijlpaal in het streven’ naar het leveren van zelfsturende zakelijke software. De zakelijke chatbot is in te bedden in een interface naar keuze: Skype, Slack of Facebook Messenger.
De digitale assistent heeft toegang tot de data in het Unit4 Business World-erp-systeem en geeft gebruikers suggesties die hen helpen om taken snel te voltooien. Met behulp van deze clouddienst kunnen gebruikers repetitieve taken automatiseren, prioriteren en sneller afronden zonder dat ze steeds hoeven in te loggen in hun erp-systeem.
De chatbot is gebouwd op Unit4’s People Platform, dat het bedrijf bestempelt als de motor achter de ontwikkeling van zelfgestuurde applicaties, mogelijk gemaakt door Microsoft Azure. Daardoor profiteert Wanda van de analysetools en machine-learningtechnologie waarover Microsoft beschikt.
Ook gebruikt Unit4 Microsofts Language Understanding Intelligent Service (Luis) waardoor Wanda begrijpt wat een persoon wil door de woorden die hij bezigt, zelfs als meerdere onderwerpen door elkaar worden behandeld in een gesprek. Voor het eerst profiteren werknemers van de data in hun erp-systeem zonder in te loggen.
Blauwdruk
Met Wanda als blauwdruk wil Unit4 verder bouwen aan vijf nieuwe assistenten waarmee met behulp van kunstmatige intelligentie en zelfsturende technologie administratieve taken zijn te versimpelen. Het betreft chatbots voor personeelszaken, inkoop, planning, reisverzoeken en goedkeuringprocedures.
Wanda werd op 2 mei gepresenteerd tijdens Unit4 Connect 2017 ‘The Future at Work’-evenement in het appartementencomplex De Rotterdam in Rotterdam. Daar stelde Stephan Sieber, algemeen directeur van Unit4, vast dat chatbots als Wanda ‘de technologie-ervaring die de consument de zakelijke markt binnenbrengt.
‘Met de inzet van deze allernieuwste technologie willen we de productiviteit van werknemers te verbeteren zodat ze van extra waarde zijn voor zichzelf en hun organisaties.’
Amazon
Ontwikkelaars van Unit4 laten in deze video Wanda praten met Alexa, de digitale spraakassistent van Amazon.