Vertrouwen is een groot goed, dat ook in de tech-wereld gauw verspeeld is. Dit is de discussie-stelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Vertrouwen wordt slechts langzaam gewonnen en valt in één klap te verspelen. Het oud-Nederlandse spreekwoord maakt duidelijk dat iemands vertrouwen makkelijker is te schaden, dan het is te verkrijgen. Dit geldt ook in de ict-wereld, waar de Chinese fabrikant Huawei zijn klanten blijkt te hebben bedrogen. Zijn P10-smartphones zijn niet allemaal gelijk: ze bevatten niet allemaal het snelle opslaggeheugen waar de fabrikant bij de lancering zo over opgaf.
Vanwege schaarste op de markt voor geheugenchips heeft Huawei ervoor gekozen sommige exemplaren van zijn nieuwste toptoestel ‘minder gelijk’ te maken. In plaats van de aangeprezen UFS-geheugenchips zijn die snelle opslagmodules gecombineerd met goedkopere en langzamere eMMC-chips. Dit levert dus uiteenlopende (en tegenvallende) prestaties op, waardoor toestelaanschaf een loterij is. Deze besparingsmaatregel is stiekem genomen, aanvankelijk stil gehouden en toen schoorvoetend opgebiecht. Te laat, want het vertrouwen heeft al de benen genomen. Wat vind jij?
Misschien is er gewoon teveel vertrouwen in techniek als de Haarlemmerolie voor organisatorische problemen. En één van de organisatorische problemen is zowel een gebrek aan kennis in de techniek als de markt waardoor er dus een paradoxale situatie ontstaat.
Op YouTube circuleren al enige tijd filmpjes die niet alleen duidelijk maken dat Huawei de P10 met zowel eMMC 5.0, UFS 2.0 en UFS 2.1 levert maar die ook de verschillen in de prestaties laten zien met AndroBench. Of dit verschil het toestel onbruikbaar maakt betwijfel ik waardoor de eventuele beschuldigingen over bedrog eigenlijk gewoon smaad zijn.
Zolang er geen gevallen bekend zijn van een spontaan ontbrandende batterij staat wat mij betreft de Huawei P10 nog altijd hoog op mijn shortlist. Maar misschien komt dat wel omdat ik pragmatisch uitga van het MoSCoW principe omdat ik niet de hele dag selfies loop te maken.
Deze universele wetmatigheid gaat natuurlijk niet alleen voor de wereld van IT sec op natuurlijk. Wat nog steeds een zeer verbazingwekkend gegeven is, is dat nog steeds meer dan 85% van de IT professional en +95% van de professionals werkend in IT, en 99,9% van allen die met IT werken, niet op de hoogte is dat de wetmatigheden waar alle componenten van IT aan onderworpen zijn, 100% voorspelbaar is.
Denkt u zich dan eens het volgende in. Als IT, ICT, IoT 100% voorspelbaar is, hoe kan het dan dat het toch zo vaak verkeerd kan gaan. Aantoonbaar, voorkombaar, aanwijsbaar verkeerd. Immers, als men zich dit zou realiseren, dan zou beschaamd vertrouwen meteen kunnen worden aangepakt.
En de IT professional en commercial zijn degenen die dat moeten weten.
Het verbaast natuurlijk niemand meer. De mobieltjesfabrikanten maken er vaker een potje van met de kwaliteit en beloftes. Vaak is de klant de dupe. Soms is de imagoschade zo erg, zoals bij ontploffende apparaten dat er een omruilprogramma komt. Ik denk dat er niet één fabrikant is die een vlekkeloze producten op de markt zet.
Er zit nog een achterliggend probleem bij dat in het bedrijfsleven de moraal ook lang niet meer is wat zij hoort te zijn. Sjoemelsoftware, belastingontduiking, fraude en akkefietjes als deze. Geld verdienen is tot religie verheven lijkt het wel.