Online-communicatie kan stuklopen op kleine dingen, die voor velen groot zijn. Dit is de discussie-stelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Pas op: moderne communicatie maakt meer kapot dan je lief is. Dit zou een verplicht label kunnen zijn op online-communicatiemiddelen zoals chattool Slack. Net zoals er eind vorige eeuw sprake was van mailetiquette, en personeelscursussen daarvoor, zo zou er nu chatetiquette nodig kunnen zijn. Zeker om verschillen te overbruggen qua generaties, cultuur en tech-gehalte van gebruikers. Zie maar de (zelfbenoemde) ‘burgeroorlog’ tussen de digerati van techjournalisten bij ict-nieuwssite Ars Technica, over emoji’s als statusweergave in Slack.
Is een emoji wel of niet een weergave van je huidige beschikbaarheid (status dus) in een online-communicatieomgeving? Is een emoji in die rol wel of niet nuttig? Wel of niet handig? Wel of niet inzichtelijk? Wel of niet gewenst? ‘Laten we de werk-chatroom niet vervuilen met frivole emoji’s’, aldus het belerend overkomende mailtje dat een maildiscussie en online-twistgesprek uitlokte over moderne en wel/niet effectieve communicatie. Wat zelf dus weer een vorm van werkcommunicatie werd, die wel/niet nuttig was. Een kleine feature (van Slack in dit geval) kan een omstreden detail zijn en verschillende voorkeuren uitlokken, wat communicatie kan nekken. Wat vind jij?