De verkeerssituatie in Nederland verergert alleen maar, wat goed is voor ict. Dit is de discussie-stelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Telecommunicatie en telewerken zijn lang geleden al voorgespiegeld als oplossingen voor de mobiliteitsproblemen in en van Nederland en België. Mobiliteit staat hierbij niet voor mobile devices, maar voor verkeer en vervoer. Recent waarschuwden de Nederlandse minister Schultz van Haegen en staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu dat het wegennet alleen maar verder zal dichtslibben in de komende decennia.
‘Na 2030 zal zowel bij hoge als bij lage economische groei het personenvervoer en het vervoer van goederen in omvang toenemen. De huidige plannen voor nieuwe infrastructuur vangen tot en met 2030 een deel van deze groei op, maar op de langere termijn zijn aanvullende maatregelen nodig. Richting 2040 worden de opgaven groter’, schrijven de twee bewindvoerders in de Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse (NMCA).
Deze vierjaarlijkse analyse is recent aangeboden aan de Tweede Kamer in Nederland. De oplossing schuilt niet zozeer in grote, jaren durende infrastructuurbouwprojecten, maar in ict: in de vorm van snel wifi, landelijk dekkend en betaalbaar 5G en natuurlijk veel meer telewerken. Wat vind jij?
Nieuwe ICT-middelen gaan helpen bij het verder locatie-onafhankelijk maken van werkzaamheden, maar laat daarmee naar mijn mening niet zozeer de vervoersbehoefte afnemen.
Zolang we in Nederland een economie hebben die voor een groot deel draait op basis van handel en transport, zal het in basis druk blijven op de wegen. Door verdere globalisering van de wereldhandel zal de wereldwijde behoefte aan transport alleen maar toenemen, waarmee ook de behoefte aan doorvoor via Nederland als grote toegangspoort voor Europa zal groeien. Sterker nog: ik denk dat een verdere verbetering en beschikbaarheid van ICT-middelen het gemak om internationaal te handelen vergroot, waardoor het transport nog verder zal toenemen. Voornamelijk door de toenemende volumes aan goederen waarin gehandeld wordt, maar ook door toename van fysieke ontmoetingen met belangrijke (internationale) klanten die daarbij horen.
Een echte handdruk en uit eten gaan met een klant om persoonlijk kennis te maken of bij te praten is in ieder geval de komende jaren nog niet vervangbaar door middel van ICT.