Apple zegt sorry voor de kokervormige Mac Pro, maar het mag vaker excuses maken. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
De zwarte ronde Mac Pro uit 2013 was een vergissing, heeft Apple eindelijk erkend. De iPhone-maker heeft excuses aangeboden aan professionele gebruikers die het qua Mac-workstation al geruime tijd in de steek heeft gelaten. Het kokervormige, geïntegreerde design was een vergissing, geeft Apple nu toe. Er is openlijk sorry gezegd, en beterschap beloofd.
Maar Apple heeft nog meer om excuses voor te maken. Zoals de prijsopdrijving voor de MacBook Pro die gepaard is gegaan met een pro-vermindering van dat mobiele Mac-werkpaard. En wat te denken van het feit dat de beloofde beterschap voor de Mac Pro nog zeker een jaar in de toekomst ligt? En vergeet niet het schrappen van de oude, vertrouwde audiostekkeraansluiting in de iPhone 7. En de stekkerincompatibiliteit tussen die nieuwste iPhone en MacBooks met alleen usb-c poorten. En sorry mag ook gezegd worden voor de doorgeslagen focus op dun, dunner, dunst. Voor iPhones en iPads maar ook voor MacBooks en iMacs. En kom maar met excuses voor het ‘oplaadgemak’ van de Magic Mouse 2. En, en, en, en. Ja, Apple mag vaker sorry zeggen. Wat vind jij?
Wat maakt het uit of Apple zijn excuses aanbiedt of niet?
Als mensen de spullen niet meer of minder mensen de spullen kopen omdat Apple iets heeft gedaan wat niet handig is o.i.d. dan heeft Apple daar de meeste last van. Misschien als dat gebeurt zullen de mensen wel eens meer achter de oren krabben of dat idee van de club van ontwerpers wel zo handig is.
Waarom? Zeggen ander producenten ook sorry over hun Windows of Android rommel? Apple wil exclusief blijven met hun producten. Hun producten die overigens vele malen beter presteren dan vergelijkbare producten van “concurrenten”. Waarom zou de uitvinder van de pc, de tablet en de smartphone ergens sorry over moeten zeggen? Dat zouden de kopieerders van de Apple-producten moeten doen …
Wat een onzin;
Een fabrikant maakt bewuste keuzes op basis van wat zij verwachten hun bestaande én toekomstige klanten op zitten te wachten, gevraagd hebben (Feature Requests), marktonderzoeken en “gevoel”. Soms maakt een fabrikant een echte sprong in het diepe, soms innovatief te noemen, en soms is een dergelijk stap “te vroeg” of te innovatief, te rigoureus. Soms hebben de engineers de overhand, soms de marketeers, soms de verkopers, maar ultimo zijn keuzes. En dat die soms erg onhandig, ongelukkig of ronduit dom, heeft elke fabrikant last van. Apple probeert, althans in mijn visie, een combinatie van visie, looks en functionaliteiten te combineren, en dat is nu eenmaal nooit een rechte weg wat dat betreft. De markt bepaald of iets aanslaat, en soms kost dat meer tijd dan beoogt. Om jaren later tot de conclusie te komen dat het een goede of minder goede keuze was. Waar je m.i. echt voor moet oppassen is te kritisch te zijn waardoor je mogelijk vroegtijdig innovaties in de kiem smoort, omdat de markt er nog niet klaar voor is. Als fabrikanten excuses zouden moeten aanbieden kan ik wel een hele waslijst geven die nog meer een mea culpa zouden mogen doen. Tolerantie zou wat mij betreft ook wel eens op z’n plaats zijn dat soms een fabrikant een sprong waagt waarvan de ultimo uitwerking niet altijd direct te overzien zal zijn.
Sent from my iPhone (sorry).