De ict-dienstverleningsmarkt verandert snel en is niet transparant. Dat maakt het voor uitbesteders lastig om de juiste ict-dienstverleningspartner te selecteren. De Amsterdamse startup Outsourcing Hub biedt een oplossing voor dit probleem: een platform waar it-dienstverleners, uitbesteders en hun adviseurs via matching-algoritmes aan elkaar worden gekoppeld.
Outsourcing Hub helpt uitbesteders of (hun) outsourcingadviseurs via het platform de juiste ict-dienstverlener te selecteren. Gebruikers stellen zoek- en vergelijkcriteria op en het algoritme stelt automatisch een long- of shortlist van kandidaten samen. Hierbij analyseert het match-algoritme in hoeverre de uitbesteders en dienstverleners bij elkaar passen. Dit om de kans op een succesvolle samenwerking te vergroten. Het platform is bedoeld voor drie partijen: it-dienstverleners, uitbestedingsadviseurs en de it-uitbesteders.
Gepiept
‘Tijdens de zoektocht naar een uitbestedingspartner voeren bedrijven een request for information (rfi) uit. Deze rfi is vaak inefficiënt door de lange doorlooptijd en ineffectief doordat verkeerde partijen worden geselecteerd’, vertelt Outsourcing Hub-oprichter en algemeen directeur Henk Pater. ‘Outsourcing Hub stelt gebruikers in staat rfi’s, marktverkenningen en -consultaties sneller uit te voeren. Klanten vertellen dat het opstellen van een longlist nu binnen twee uur is gepiept, iets wat voorheen vier tot zes weken duurde. Dit zorgt voor een kostenbesparing in zowel de doorlooptijd als de verborgen kosten van een eventuele mismatch.’
Pater vertelt dat het matchingplatform van begin af aan gebouwd is in Ruby on Rails. ‘We hanteren de lean startup-methode en begonnen met een demoversie. Deze is doorontwikkeld tot een minimal viable product (mvp) en inmiddels beschikken we over een volwassen systeem’, legt hij uit. ‘Om vraag en aanbod op een slimme manier op elkaar af te stemmen, hebben we een voorbeeld genomen aan de datapunten en matching-algoritmes van datingsites. Bovendien hebben we tijdens de productontwikkeling it-dienstverleners, adviseurs en eindklanten betrokken. Mede door hun input is ons matchingplatform nog slimmer geworden.’
Om het platform onder de massa te brengen, zijn ict-dienstverleners gevraagd op het platform aan te haken. ‘Binnen achttien maanden zijn bijna honderd ict-providers aangesloten. Zij hebben honderden datapunten over meerdere matchprofielen ingevoerd. Deze blijven ook in hun beheer’, vervolgt Pater. ‘De tweede gebruikersgroep is de uitbestedingsadviseur. Wij willen geen bedreiging voor deze groep vormen, maar hen juist via ons platform tools bieden om te excelleren en toegevoegde waarde te bieden. Sinds september vorig jaar hebben ruim honderd adviseurs zich aangesloten bij Outsourcing Hub.’
Uniek
Volgens Pater is er nog geen concurrentie op de markt: ‘Er zijn wat simpelere varianten beschikbaar, maar wij zijn uniek in onze aanpak. Ons product is, door ons klantendatabase, moeilijk te kopiëren en bovendien blijven we innoveren en uitbreiden. We bewegen continue mee en zoeken samenwerking en synergie op.’
Pater stond er tijdens de oprichting van Outsourcing Hub in 2014 alleen voor, maar vrij snel sloten productmanager Patrick O’Malley (gewerkt voor Yahoo), jurist Kasper Guffens (gespecialiseerd in Europese aanbestedingen) en ict-journalist Onno Karman zich bij het managementteam aan. Daarnaast zijn nog één verkoopmedewerker en gemiddeld twee tot drie ontwikkelaars in dienst.
Anderhalf jaar na oprichting (augustus 2016) haalde de startup het eerste groeikapitaal op bij twee private investeerders. ‘Met deze financiële injectie konden we het platform sneller doorontwikkelen. Zo hebben we bijvoorbeeld de portaal voor adviseurs gebouwd. Daarnaast is een zogenaamde sourcing executive portal geïntroduceerd. Deze portal, gericht op de it-uitbesteders, bevat onder andere match-functionaliteit waarmee eindklanten geschikte adviseurs en consultancybedrijven kunnen zoeken. Bovendien zijn stappen gemaakt op het gebied van sales en business-development. We gaan nu richting een scale-up (startups met een omzet boven één miljoen euro). We hopen bij de volgende investeringsronde meer ruimte te hebben voor marketing, sales en growth hacking. Zo zoeken we een marketeer voor onze pr en de introductie van nieuwe diensten.’
Schaling
Op de korte termijn heeft de startup de doelstelling om het aantal zoekopdrachten in het systeem te verhogen, om meer te automatiseren en om het platform klaar te maken voor schaling. ‘Nederland is perfect om het platform te testen, maar natuurlijk denken we na over internationalisering. Daarvoor voeren we verschillende gesprekken.’ In de toekomst moeten de algoritmes nog slimmer worden om de community van waardevolle inzichten te voorzien.
Het ultieme doel voor Pater is een zelflerend systeem. ‘Dat zal nog wel een uitdaging zijn. We moeten we op het juiste moment de juiste keuze te maken en aan de juiste knoppen te draaien. Het team werkt keihard, maar we moeten onze middelen zo effectief mogelijk benutten. Daarvoor testen we continu wat wel of niet werkt. Gelukkig zijn onze medewerkers goed getraind in de principes van een lean startup en zit het luisteren naar klanten er goed ingebakken. De grote uitdaging is om de daadwerkelijke klantbehoefte in kaart te brengen en hier op in te spelen. Daarmee kun je tegen veel lagere kosten veel sneller een product of dienst bouwen.’
Dit artikel is eerder gepubliceerd in Computable-magazine #3 van 2017.