Plantronics, leider in audiocommunicatie, heeft zijn nieuwe kantoor in Hoofddorp officieel geopend. Het kantoor is ontworpen om te laten zien hoe de juiste mix van geluidexpertise, de nieuwste technologie en biophilic design kan leiden tot betere samenwerking, concentratie en productiviteit.
In het nieuwe kantoor, gelegen op het innovatieve Park 20|20, kunnen werknemers met verschillende werkstijlen zonder de afleidingen werken die normaliter voorkomen in een open kantoorruimte. Er worden zowel beelden als geluiden uit de natuur gebruikt om lawaai te beheersen. Het resultaat is een symfonie van geluidslagen. Hierdoor kunnen meerdere activiteiten tegelijkertijd plaatsvinden met minimale verstoring, inclusief een kort overleg in de gang, spontane brainstormsessies, videoconferenties, concentratiemomenten en zelfs het testen van producten.
Medewerkers van Plantronics hebben nu de flexibiliteit om overal te kunnen werken met minimale afleidingen en optimale privacy. Daarnaast fungeert het kantoorgebouw als een laboratorium voor de moderne werkomgeving, waar Plantronics zijn nieuwe oplossingen kan testen en verbeteren.
Open kantoor van de toekomst ontwerpen
Als pionier in audio-innovatie ontwerpt Plantronics al meer dan 50 jaar oplossingen die mensen helpen eenvoudiger te communiceren, en uitdagingen als lawaai en afleiding op de werkplek aan te pakken. Het nieuwe kantoor in Nederland is het nieuwste en meest geavanceerde voorbeeld van zijn visie op slimmer werken. Deze moedigt werknemers aan om van elke locatie een comfortabele werkplek te maken, en gebruikt innovatie om de efficiëntie te verbeteren.
De strategie om slimmer te werken is gebaseerd op drie elementen:
Mensen – Recent onderzoek van Oxford Economics[i] toont aan dat 64 procent van de werknemers van mening is dat het blokkeren van afleiding hun productiviteit verbetert. Een onderzoek[ii] door architectenbureau Gensler onthult dat innovatieve bedrijven vijf keer zoveel kans hebben om over zowel individuele als collectieve werkruimten te beschikken. Om werknemers te helpen geconcentreerd te werken, is de keuze voor het ontwerp en de materialen gebaseerd op het inzicht in de manier waarop mensen werken en het belang van fysieke ruimten. Het bedrijf baseerde zich ook op een uitgebreid eigen onderzoek naar de veranderende behoeften van werknemers en knelpunten met communicatietechnologie.
Ruimten – Plantronics koos Park 20|20 en werkte nauw samen met het architectenbureau William McDonough + Partners, N30 en Gensler voor het ontwerpen van de kantoorruimten. Hierbij lag de focus op het verhogen van de productiviteit en het bevorderen van privacy, terwijl werknemers, partners en klanten tegelijk geïnspireerd en betrokken raken.
Naast de privéruimten zijn er ruimten om samen te werken. Akoestische technologie en zorgvuldig gekozen materialen en oppervlakten die geluid absorberen en afstoten, minimaliseren storende geluiden en zorgen ervoor dat medewerkers zo effectief mogelijk op elke plek in het gebouw kunnen werken. Elementen die op de natuur zijn gebaseerd, zijn de indoor watervallen en de ramen van de vloer tot het plafond, die voor de aanwezigheid van natuurlijk licht en geluid zorgen.
Expo
Plantronics werkte met Gensler samen aan een exporuimte waar de innovaties van het bedrijf in actie te zien zijn. Zo toont een interactieve geluidstafel bijvoorbeeld de impact van geluid op het dagelijkse leven van mensen. En in de geluidskamer kunnen bezoekers leren hoe Plantronics de impact van geluidsniveaus analyseert voor het ontwerpen van headsets.
Cradle-to-cradle
Het gebouw en het gehele Park 20|20 zijn gebouwd volgens de “cradle-to-cradlefilosofie”. Dit betekent dat het gebouw gedemonteerd kan worden. De gebruikte materialen zijn 100 procent recyclebaar en zijn op een duurzame en milieuvriendelijke manier geproduceerd en verwerkt.
In het gehele gebouw is aandacht besteed aan het behoud van natuurlijke middelen, van zonnepanelen tot de vloerbedekking, die is gemaakt van gerecyclede visnetten. De zonnecellen halen tenminste een kwart van de benodigde energie uit de zon en het watersysteem verzamelt, filtert, zuivert en hergebruikt grijs water. Dankzij deze inspanningen maakt het gebouw kans op een Building Research Establishment Environmental Assessment Method (BREEAM) rating op het niveau ‘Excellent’.
Technologie – Het gebouw maakt optimaal gebruik van Plantronics-technologie, van actief geluidsbeheer tot headsets waarmee medewerkers makkelijker en comfortabeler kunnen werken. De drie watervallen in het kantoor werken samen met het geluidsbeheersysteem om de akoestiek actief te beïnvloeden. De watervallen fungeren als aanvullend visueel hulpmiddel op het geluid van een kabbelende beekje dat uit de luidsprekers te horen is.
Dit natuurlijke, rustgevende geluid is de afgelopen jaren in detail door Plantronics onderzocht en getest. Het blijkt de invloed van achtergrondgeluiden in open kantoorruimten te kunnen verminderen. Het biophilic design bevordert verder niet alleen de privacy van werknemers, maar speelt ook in op de aangeboren verbondenheid van de mens met de natuur.
“Plantronics heeft zijn jarenlange kennis en ervaring, evenals diverse onderzoeken, ingezet om enkele van de meest uitdagende communicatie- en geluidsproblemen op te lossen. Sinds 2012 besteden we nog meer tijd aan een ‘slimmer werken’ benadering en creëerden een holistische strategie die mensen helpt om productiever, tevredener en meer betrokken te zijn,” aldus Joe Burton, president en chief executive officer van Plantronics. “Het ontwerp van dit kantoor gaat over het creëren van een omgeving waar onze medewerkers zich prettig voelen. Daarnaast is het een kans om onze visie voor de moderne werkplek te realiseren.”
“Dit gebouw geeft onze werknemers in deze regio een competitief voordeel en stelt ons in staat onze diensten en oplossingen te demonstreren die we klanten en partners in Europa en Afrika kunnen bieden,” aldus Paul Clark, managing director Europa en Afrika bij Plantronics.
“Bij het ontwerp van de exporuimte was ons doel om het verhaal van Plantronics te integreren met hun technologische innovaties om uiteindelijk een mooie en innovatieve reis door de ruimte te creëren”, aldus Milena Jovovic, design director bij Gensler. “De benadering van Gensler om ruimten te ontwerpen waarin de mens centraal staat, komt terug in dit project. Dankzij ons thougt leadership in meerdere ontwerpdisciplines konden we een holistische en fascinerende ervaring creëren die overeenkomt met het algemene ontwerp van het gebouw.”